SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Noc, temnôt prízraky, hodokvas pudov otupný (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Ach jaj

Hovoril som si, že takú iróniu ešte nevymysleli, aby som s Jožom Rážom zdieľal vášeň pre tanečnice z lú, z Lúčnice.

Michal, Michal ja viem, že si majster sveta, ale kým Tvoje majstrovstvo končí a vždy končiť bude 60 kilometrov juhozápadne od Tvojho rodného mesta, lú lúčnica je trošku iný level. A Ráž má ženu lúčničiarku, tak ho neironizuj.
 

 

a Michal je synom aj vnukom komunistu.
viem si predstaviť, čo by z neho bolo, nebyť prevratu 1989
 

 

Zboznujem dvojfarebne vidienie.
 

a kde ma "os" problem?

ci sa Michalovi paci alebo nepaci pesnicka od Elanu, je jeho vec. A tiez, ci o tom napise alebo nie, ci sa o tom zmieni v nejakej poviedke alebo recenzii alebo nie. Ale preco sa "os" rozkrikuje, ked niekto ma nazor a dokonca ho umelecky vyjadri, je otvorena otazka. Mozno si "os" pletie zanre a umelecku literaturu s dokumentom.
 

os

nemá problém, os sa nerozkrikuje, tak ako aj Hvorecký nepíše o pesničke od Elánu.
 
Hodnoť

Ideológovia sa vždy pokúšali

nasáčkovať do posúdenia hodnoty umeleckého diela maximum mimoumeleckých kritérií - Hvorecký to predviedol veľmi výrazne.
Ale dve veci stoja za reakciu: Predovšetkým je zaujímavé, že "majster slova" totálne ignoruje fakt, že divadlo je svojbytný umelecký druh a teda prečítať si "obsah" vonkoncom neznamená poznať dielo, nota bene operné. Pán Hvorecký, časy, keď ste na javisku mohli vidieť ilustráciu spisovateľovho - alebo ako sa vtedy vravelo básnikovho - textu, sú už takých sto rokov (vo svete), alebo aspoň 70 (u nás od Hoffmanna a Jamnického) minulosťou. Druhá vec je veľmi sebavedomé "posúdenie" scénografického a režijného riešenia inscenácie. Keby takto laicky a expresívne tresol svoj dojem z inscenácie niekto, kto bol druhý raz v živote v opere kdesi pri pive, beriem - nemusel si všimnúť symbolizmus, nemusel "prečítať" význam aranžmán, mohli mu pri lúskaní orieškov uniknúť atmosférotvorné podnety, možno ani nezaregistroval detaily dôležité pre motiváciu akcií... Lenže pán Hvorecký dáva v úvode čitateľovi do pozornosti, že je skúseným operným návštevníkom, ba znalcom. To teda nepredviedol! Skôr dokázal, že kde sa môže oprieť o informácie z bulletinu, vie ich atraktívne prerozprávať. Ale kde už čosi dodáva zo svojej hlavy, je to bieda.
Že by ďalší "záložkový intelektuál"?!
 

...ešteže sa autor neunúval navrhnúť

režiséra...Ten je asi zanedbateľný....Symfónia má svojich majstrov, Breiner nech si nahráva svoje... ? Prečítaj, si Miško, Verdiho či Pucciniho...atď libretá...To nie je ROMÁN!
 

medzi riadkami sa to precitat dalo

ze totiz najlepsim reziserom a zrejme aj scenografom by bol nas najvyraznejsi polyhystor, taky matej bel sucasnosti, ktory rozumie vsetkemu a ku vsetkemu sa vie kvalifikovane vyjadrit, ba nebojim sa povedat, ze priam taky nas leonardo. Len skromnost mu isto zabranila konkretne menovat:-)
 

Michal chodí

desať (?) rokov do opery. takže je zrejme vynikajúci odborník.
 

a kde ma "andrejbur" problem?

ze Hvorecny napisal kratky nazor na svoju navstevu v divadle. Alebo je Andrejbur je prave ten ideolog, ktory neznesie umelecke spracovanie komentara a pletie si ho s dokumentom? Preco si spisovatel nemohol popisat svoje pojmy, a to bez toho, aby sa pridrzal jedineho spravneho a pripusteneho hodnotenia? akosi privela "formalnych bolsevikov", aj ked bez bolsevickych obsahov v hlavach (no oni najlepsie vedia, co je najlepsie a vsetci to musia dodrziavat...), nam tu pobehuje po Slovensku, ze, sudruh andrejbur? ;-)
 

 

kratky nazor na navstevu divadla? keby to bolo tak, tak to nevyvola taku diskusiu.
Hvorecky ale hovori, ze nescenzurovana Krutnava je o niecom inom ako ta co sa hravala, co je pekna blbost, je to len reziserky nazor. A tie dalsie bludy ani nespominam/ Brslik, Kucerova/. Hvorecky iste netusi ze Krutnava sa uz dlhe roky hra v nemeckch divadlach, bola v Bruseli, v Parizi , v Ameriek - a to ta komunisticka scenzurovana, tak teda
 
Hodnoť

 

Piste si co chcete o recenzii, ale vo mne laikovi, MH vzbudil zaujem o toto dielo. Vzdy mi vsetci vraveli, ze je to prave ta "lucniciarsky folklor v opere", co teda fakt nemusim. Ale fakt, ze bolo dielo silno scenzurovane do tohto nezmyslu som nevedel, a zrejme ani 90% potencionalnych divakov. Opakujem, MH vo v mne vzbudil o to dielo zaujem. Vdaka mu za to a umelcom tiez.
 

A keby len

Krútňava, a keby iba Suchoň.
Keď z piesňových cyklov Trnavského sa z piesne Modlitba razom stala Óda na hocičo.
Ak by som nevlastnil prvé vydanie spred cenzúry, ani ja by som neuveril.
Krútňavu som si so záujmom aj scenzurovanú vypočul viackrát a v rôznych podaniach. Suchoň dokázal malý hudobný zázrak. Napriek slabučkému libretu. Bol prvý, a žiaľ napriek ďalším chabým pokusom, na Slovensku aj nadlho posledným. Nasledovala by ho celá generácia hudobníkov, lenže prišli časy "geniálnych" Ód na KSČ.
 

 

Ty budes teda znalec, ked Ti staci poznamka, ze dielo bolo cenzurovane a uz ta to zaujima.
Presne ako Hvoreckeho. Na ospravedlnenie toho, ze, ze sa mu dielo pacilo, potrebuje dat tomu punc zakazanosti a konspirativnosti.
A ku krpcom uz ani nebudem reagovat, hadam v 49- tom , v case premiery mali na javisku pobehovat ludia v monterkach, ked vtedy kroj bol este normalnym odevom ?
A zasadne vyhlasenie k zidovskej otazke v roku 1987 ? To uz len bolo hrdinstvo. Ale ked sa do umenia prida ideologia tak to stoji zato napisat aj recenziu, ze ?
 

 

Ved pisem ze som laik ty *********************************** ***************
 

 

neviem co je laik v tomto pripade, ale bud na operu chodim alebo nie. A ak Ta na operu privedie fakt, ze Hvorecky povedal, ze bola cenzurovana, tak tam aj napriek Hvoreckemu budes trpiet.
 

svätá pravda

"A ak Ta na operu privedie fakt, ze Hvorecky povedal, ze bola cenzurovana, tak tam aj napriek Hvoreckemu budes trpiet."
ja som v polovici osemdesiatych rokov chodieval do opery na Katrenu (hlavná ženská postava Krútňavy) vtedy ešye študentky VŠMU Ľubice Rybárskej. neviem, či jej výkon, alebo suchoňova hudba, no bol to zážitok.
videl som teraz aj bystričanov. evidentne stavili na to, o čom píšeš. strčili tam pánaboha, úbohých spevákov, ešte slabší orchester. a čakajú úspech, lebo však "disidentská opera".
osobne si nemyslím, žeby "cenzúra" opere uškodila. práve naopak.
 

co ja viem...

ak uz niekto co i len rozmysla o tom, ze pojde do opery (ak prave nejde o povinnu navstevu v ramci nejakej statnej navstevy), tak sa unho predpoklada nejaky kulturny rozhlad. V ramci toho kulturneho rozhladu by som logicky predpokladal, ze informacia o peripetiach krutnavy je dost zakladnou informaciou. Ergo mam zato, ze potencialni divaci opery (nemylit si s verejnostou ako takou!) o scenzurovani krutnavy davno vedia. A ak prave tato informacia niekoho motivuje k navsteve SND, je to sice neobvykle, ale je to OK.
 

 

a potom sa bude pysit, ze bol na tej nescenzurovanej, ale nikdy viac tam nevkroci, i tak se da
 

 

ved ale toto je hadam članok pre širšiu vrejnosť nie ?
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Komentáre