SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Odluku od cirkvi! A ďalej? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

?

Autorka zabuda, ze deklarovane postoje a skutocne zastavane postoje nemusi byt jedno a to iste. Zatial som vo svojom pracovnom ci inom okoli rozdiel v nabehu na milosrdenstvo, tuzbe po vzdelani ani inych uvadzanych aspektoch medzi praktizujucimi veriacimi a priznanymi ateistami nejako nepozoroval. Percentualnmy podiel häuslov a sluznych ludi je v oboch skupinach cca rovnaky. Ale mozno pracujem s prilis malou a nenahodnou vyberovou vzorkou :-)

Isteze nabozenstvo nemoze prezit bez cirkvi. Otazka znie ovsem inak - ci cirkev dokaze prezit bez statu.

Nicmene, napriek mojmu ateizmu som za urcitu mieru podpory cirkvi statom (predmetom debaty by ale malo byt, akej velkej podpory). Cirkev je tradicna kulturna institucia, sluzby ktorej vyuzivaju aj jej neclenovia. Stacia sa pozriet na pocty cirkevnych sobasov. Takze nieco typu povinneho zdravotneho poistenia podla mna nie je na skodu. Isteze by sa cirkev mohla financovat aj cestou cirkevnej dane (platenej tymi, ktori sa k nej uradne prihlasia). Ale viem si rpedstavit tie reakcie, ak by knaz potom odmietol cirkevny pohreb nejakej babke kvoli tomu, ze tuto cirkevnu dan neplatila...
 

 

cirkev prežila bez štátu aj horšie obdobia, stačí sa trochu pozrieť do histórie. cirkvi škodí podstatne viac, keď je príliš zviazaná so štátom
 

Cirkev tu bude do konca sveta,

sekty vznikajú a zanikajú.
 

dg

Najskor ta budem citovat... : " Zatial som vo svojom pracovnom ci inom okoli rozdiel v nabehu na milosrdenstvo, tuzbe po vzdelani ani inych uvadzanych aspektoch medzi praktizujucimi veriacimi a priznanymi ateistami nejako nepozoroval. "

Ja som spozoroval a neustale ich pozorujem. Netvrdim, ze ateisti nemaju zaujem o charitu alebo vzdelanie, iba vidim vyssi podiel takychto ludi medzi aktivnymi clenmi niektorej z cirkvi, ako medzi ateistami, pripadne aj tymi, co im je vsetko jedno.....

Ja som btw clenom RKC a po mojich skusenostiach s aktivnymi spoluclenmi tejto cirkvi, som jej clenom naozaj rad. Clovek moze mat aj zlu skusenost (ved vsetci sme ludia), ale moje skusenosti su v drvivej vacsine vysoko pozitivne. Mozno je to aj tym, ze sa pohybujem v salezianskom prostredi a tam velmi citit ich uzasnu charizmu.....
 

?

tak sa prestan pohybovat v salezianskom prostredi a vyjdi si obcas medzi ostatnych ludi.

A az si medzi nimi pobehas rocik-dva, opat sa ozvi.
 

 

pracujem pre dve firmy, stretavam sa s klientami, mam kopu priatelov..... myslim, ze chodim dost medzi ludi..... :-)
 

Stačí sa pozrieť na tvoj nick

a každému musí byť jasný tvoj kresťanský profil a všetko čo v jeho mene podnikáš. Dúfam len, že ho často neopakuješ (to čo máš ako nick) bratom saleziánom, mohli by si to nesprávne vysvetľovať.
 

moj nick je cista recesia

nic ine za tym nehladaj.... :-)
ked som sa chcel onehda zaregistrovat, vsetky nicky, ktore som chcel boli obsadene..... videl som niekolko podobne recesistickych, tak mi napadol tento....
nakoniec, za "vsetci mi mozete" sa da doplnit cokolvek a kazdy si tam doplni podla seba (a svojho charakteru...:-)))
ja si tam doplnam, vsetci mi mozete.... zvysit/znizit karmu :-))
 

 

btw. podla toho co a ako si napisal, mam pocit, ze o bratoch salezianoch nevies vobec nic (nemyl si ich s jezuitmi...:-))
 

demagogia

Kresťanstvo vzniklo bez cirkvi, tak považujem tvrdenie , že bez cirkvi zanikne za nesprávne. Ale cirkev neprežije bez štátu? Potom ale aj iné cirkvi majú nárok na štátnu podporu. A je problém. Kým kresťanstvo je o viere, cirkev je o peniazoch. Ak teda kresťanstvo neprežije bez cirkvi, teda bez peňazí štátu, je kresťanstvo peniazoch. Odmietanie peňazí pre iné cirkvi potom je diskriminácia a proti ústave. Preto je jediným riešením odlika štátu od cirkví. A dobrovoľné platenie cirkevnej dane jediný schodný model.
 
Hodnoť

Prekvapili ma pozitívne pohľady na

cirkev - asi preto, že ide o inú krajinu.
 

vyborny clanok

do zalozky....
 
Hodnoť

Prší, prší cez deravú strechu

Nie je mi jasné, kto sa po odluke cirkvi od štátu stará o kultúrne pamiatky,
ktoré teraz udržiava cirkev z príspevkov veriacich. Štát na to nemá peniaze.
Budú teda našu históriu predstavovať iba obnovené sídla uhorských pánov?
 

Aj to jeden z dôvodov

prečo u nás diskusia o odluke stojí na mieste. Štát nie že nie je schopný udržiavať tieto (aj svetské) pamiatky, ale ani vymyslieť systém na ich udržiavanie. Preto sa hodí akákoľvek, fyzická, finančná, prevádzková..... aktivita veriacich na ich udržiavaní...... Len jeden z dôvodov.........
 
Hodnoť

článok na zamyslenie...

celkom mi unikla nitka, akým boli niektoré myšlienky v tomto článku spojené.
Zamyslime sa: štát by nemal odopierať cirkvi pomoc, pretože nejaká štúdia ukázala, že veriaci sú náchylnejší uctievať rodiny, zaujímať sa o spoločné veci, študovať, atď.
Formát textu určite nedovolil pozrieť sa na vec kritickejšie, ale možno pre budúcnosť a pre iné publikum navrhujem zamyslieť sa nad nasledujúcim:
a) je členstvo v cirkvi príčinou toho, že ľudia vyznávajú tradičné hodnoty (prospešné pre štát), alebo je to naopak - vyznávanie tradičných hodnôt je príčinou toho, že ľudia sa začleňujú do cirkvi, prípadne, že ju časom neopúšťajú...
b) prečo sa v citovanej štúdii porovnávali veriaci/neveriaci. Ak je našim cieľom hľadať determinanty udržateľnej politickej kultúry, nemali by sme sa obmedzovať iba na tieto dva faktory - bolo by vhodnejšie skupinu neveriacich klasifikovať do ďalších skupín - a verím, že aspoň pri jednej z nich by sme prišli k záveru, že v nej v oveľa väčšej miere prevláda úcta ku "kultúrnym hodnotám" ako v homogénnej skupine "veriacich" - potom by sme stáli pred otázkou, prečo by štát nemal podporovať práve túto skupinu...
c) najpodstatnejším je to, že formálnym vyznaním sa k "tradičným hodnotám" ešte nedávam záruku, že tieto budem v praxi skutočne aj presadzovať - nedá sa poprieť, že cirkev plní spoločensky prospešné ciele - ale na rovnakej úrovni "dokázateľnosti" takéto ciele plnia aj iné organizácie (tisíce neziskoviek) - otázka znie: prečo má cirkev privilégium? prečo o prevádzkovanie verejných služieb nesúťaží s ostatnými? - z mojich daní rád podporím organizáciu starajúcu sa o verejné blaho, ale najskôr asi tú, ktorá to robí najlepšie, a nie tú, ktorá to robí najdlhšie...
 
Hodnoť

suhlas

mne to pride ako ideologicky vykrik do tmy. nemci sice neradi hovoria o nabozenstve verejne, ale sami dobre vedia, ze ich hospodarsky zazrak je postaveny na pruskych hodnotach - ktore su odvodene z liberalneho protestantizmu. a to nehovorim o juznom nemecku, ktore ma charakter akehosi osvieteneho stavovskeho statu z nezastupetnym miestom institucionalnej cirkvi v nom. podla mna je to len pokus zautoci na cdu/csu. fdp stratila brutalne preferencie a tak potrebuje uputat pozornost. spd je v opozicii a tak kazdy uder merkelovej pod pas je dobry. spd by vsak nemala zabudat, ze to boli praktizujuci protestanti ako willy brand alebo helmuth schmidt, ktori urobili z spd uspesnu vladnu stranu, ktora sa zasluzila o nemecky blahobyt. schroeder bol jasny ateista, ale o nom nepovie nikto nic dobre a v principe rozbil v nemecku spolocensku sudrznost.
 
Hodnoť

Ťažká otázka !

A veľmi komplikovaná odpoveď. Len tak "od boku" - prispievateľ "humno" mám otázku a ste si istí,že občania,ktorí dnes chcú cirkevný sobáš ,prídu zajtra do" nejakej" neziskovky a tam sa zosobášia???Na jednej strane je tu tlak oddeliť cikrvi od štátu a najnovšie sa to odôvodňuje Islamom.Ale dovoľte otázku : a tam kde Islam prevláda je oddelený od štátu? Nie je.A ono to ani popravde nejde.Islamská ideológia toto prakticky neumožňuje a tam kde sa dostala prakticky k moci - sa predvádza v "plnej paráde" - viď Iran.Z môjho pohľadu ak Islam či niektorí jeho zástancovia požaduju úplnú odluku katolíckych cirkví od štátu tak nech aspoň takú odluku akú maju v Europe katolícke cirvi urobia v Iráne a potom môžeme o "niečom rozprávať".Na druhej strane je oprávnená otázka či cirkvi maju mať "nárok" na pokojné nažívanie,keď strácaju veriacich?Ale otázka sa dá položiť aj inak.Nie je súčasná strata veriacich dôsledkom určitej skostnateľosti cirkevnej hierarchie a nie možný po pomerne jednoduhých zmenách dosiahnuť ich návrat?Priznám sa ,že na obe otázky racionálne odpovedať neviem.Ale otázku možno ešte inak položiť.Nezaslúžia si cirkvi za to,že vlastne sa zaslúžili o pokrok minimálne v Europe a vzdali sa majetku /v Nemecku/ pozornosť štátu vo forme nejakej podpori?A už len na okraj poznamenávam,že Islam sa tohto kultúrneho rozvoja Európy nezúčastnil.....
 
Hodnoť

Islam?

Určite ak by sme mali byť dôslední, tak by sme mali žiadať aj odluku cirkvi od štátu v islamských štátoch...
a myslím si, že to by v konečnom dôsledku mohlo prispieť k veľa dobrému... ale je to nerealizovateľné... jediný štát, ktorému sa to ako tak podarilo bolo Turecko a to tiež nie definitívne... stále potrebuje asistenciu svojej vojenskej moci.... úspešná a legitímna sekularizácia islamských štátov by určite prispela k svetovému mieru...
...argument v prospech odluky som nevzniesol preto, lebo by ho nebodaj podporoval nejaký moslim, ale v rámci nejakej racionálnej politickej pragmatiky.... analýza v tejto rovine môže dokázať, že cirkvi sa predsa len oplatí podporovať... možno v trochu inej forme ako dnes ale predsa....
Výborné podnety o prospešnosti náboženstva pre západné hospodárske systémy nachádzame už u Maxa Webera v jeho spise - Protestanská hospodárska etika, alebo tak nejako....
Aj tu však ostáva vyriešiť, či to, čo je na kresťanstve najlepšie, sú jeho myšlienky, alebo štruktúra, na základe ktorej sa šíria a udržujú (cirkev)... podľa mňa sú to tie myšlienky a cirkev môže byť pre štát užitočná v tom, že poskytne štátnej moci model - ako nejakú myšlienku - všeobecne prospešnú - možno konzervovať na tisíce rokov - teda cirkev ako modelový príklad organizačnej schémy. A tá sa dá potom vytvoriť aj v rámci iných organizácií, ktoré propagujú rovnako dobré myšlienky... aj tak, pre mňa sú kresťania inšpiráciou a majú môj obdiv práve v tom čase, keď ešte neboli organizovaní v oficiálne uznaných cirkvách, keď ich prenasledovali a oni ostali súdržní len na základe sily presvedčenia....
...absurdná predstava, že by sa sobáš uzatváral v sídle nejakej neziskovky - ono ten sobáš sa v sídlach neziskovky uzatvára už teraz, pretože cirkev je neziskovka,... absurdnosť predstavy spočíva len v tom, že nie sme na ňu zvyknutí.... samozrejme zvyky netreba meniť za každú cenu... ak to ľudia majú radi, nevidím žiadny dôvod, prečo by sa im táto možnosť mala upierať.... rovnako však nevidím dôvod, prečo by sa táto možnosť mala uprieť aj iným organizáciám, ktoré sa profilujú ako aktívne v oblasti rodinného života... to, že nakoniec by u nich nikto sobáš neuzavieral nie je argument... len nech si ľudia majú možnosť vybrať...
ďalšia otázka je potom "identita" západnej demokracie a súvislosť s kresťanstvom, tu si však treba dať veľký pozor, aby sme sa dokázali vyhnúť schéme "priateľ - nepriateľ" určenej len na základe náboženskej príslušnosti, to sa v praxi stáva veľmi často... otázka akejkoľvek identity je veľmi citlivá... ale aj tam mám pocit, že identita sa určuje len na základe "povrchových" vlastností - rovnako ako v prípade identifikácie osôb - dôležité je ako vyzerajú (fotka na občianskom preuzkaze) a nie to, ako myslia a čo robia, podobne určujeme poväčšine aj identitu západnej kultúry...
 
Hodnoť

 

a ešte jedna vec,
bez arabským mysliteľov by sme napríklad pravdepodobne nepoznali Aristotela,
a mnoho iných diel z antiky... ale to je tiež na diskusiu...
 
Hodnoť

"Re" humno

V podstate s Tebou súhlasím ... až na tie neziskovky a sobáše,aj keď - jeden nikdy nevie.Osobne som presvedčený,že ludia neuzatváraju cirkevné sobáše preto,že cirkev je neziskovka,ale preto,že je to ich presvedčenie.Nakoniec s ohľadom na Slovenské zvyky si dovolím tvrdiť,že "štátny" sobáš by ich vyšiel podstatne lacnejšie ako cirkevný.Ale opakujem - jeden nikdy nevie a v podstate by som sa vedel zmieriť aj s tým,že tieto sobáše by vykonávala aj nejaká neziskovka.
 


Najčítanejšie na SME Komentáre