SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Naučí nás príbeh 9. A vidieť školu inak? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

no mne ešte nikto nezdôvodnil výučbu slovenčiny. Slovenská literatúra je oproti svetovej úplne mizerná, ak teda tie nacionalisttické (pardon národnoobroditeľské) témy nepôsobia dnes v časoch globalizácie rovno bizarne... Takisto nechápem načo sa v rámci slovenčiny učia rôzne metajazykové vedomosti. Načo je dobré vedieť že veta má jeden prísudok? Vetu s viacerými tak či tak nevytvorím. Akurát môžem oceniť že to čo som napísal do smsky alebo do statusu na FB nie je veta - že také vetné konštrukcie nemám používať v normálnom písomnom prejave, to viem aj bez toho. Ja osobne paradoxne tieto metajazykové vedomosti (napr. vetná stavba) využívam kedže občas čítam nejaké tie linguistické odborné články, tak dokážem pochopiť čím sa vyznačuje popísaný africký dialekt atď. Nechápem však načo by to bolo bežnému smrteľníkovi a načo sa tieto tak akurát pre vedeckú činnosť užitočné veci učia na základnej škole. Je to ako keby som na chémii vyučoval o vzniku homochirality u aminokyselín v prebiotickom období zeme. Výučbu lovenského pravopisu som ochotný akceptovať ale ten zvyšok je zbytočný.
 

 

Rozhodne ten zvyšok nie je zbytočný ak sa chce človek naučiť dobre ovládať nejaký cudzí jazyk;)
 

ha ha ha

cudzi jazyk sa nenaucis cez teoriu, ale cez pobyt v prirodzenom jazykovom prostredi ..., a nezalezi na tom ake je to prostredie - mozes ho modifikovat ci potrebujes "kuchynsku" rec, alebo parlamentnu, skolsku, spisovnu... a ked cudzi jazyk chces studovat - ovladat ho aj teoreticky - mozes sa teoriu doucit... ja mam skor srandu s nareci a prizvukov ... vietnamec so slusnou zahoractinou, cernoch zatahujuci po sarisky...., alebo ako ja s mojou povodnou anglictinou - arijsky typ kombinujuci egypsky a indicky prizvuk - amici boli v pohode , ale Briti kukali ako pukovia..., imperialna minulost a profesor Higgins ... sa nezapru;-)
 

 

No to s tým prirodzeným prostredím nie je žiadna novinka, to vieme všetci. Len tak trochu zabúdaš, že väčšina detí skrátka nemá možnosť sa ten jazyk učiť v takomto prostredí, inak by sme asi nepotrebovali vyučovať cudzie jazyky na školách. Tá teória síce neraz pôsobí ťažkopádne, ale veď človek keď sa učí cudzí jazyk tak sa ho učí aj tým, že si ho podvedome porovnáva s materinským jazykom a s jeho systémom, aj keď si to možno ani neuvedomujeme. Úplne triviálny príklad je, keď chcem niekoho naučiť napríklad slovosled vo vete v nejakom jazyku, tak sa nevyhneme pojmom ako podmet, prísudok atď.. A práve na slovenčine sa o takýchto veciach žiaci učia. Sakmozrejme, učia sa aj rôzne menej potrebné veci, bez ktorých by sa väčšinou zaobišli, ale určite je dobré, ak vieme čosi o vetných členoch, skladoch, slovných druhoch a ich gramatických kategóriách, lebo potom aj ľahšie porozumieme gramatickému systému cudzieho jazyka, a to je určite dôležité, aj keď veľa ľudí si myslí, že gramatika je nepodstatná, len ono je to potom ako stavať dom a nemať čím spájať tehly.
 

 

Osobne nie som nejaký zástanca násilného pretláčania SJ a M na ZŠ ako je tomu teraz ale zrovna v tomto súhlasím s Http. Je jasné, že na školách sa učia aj hlúposti ale keby som mal dať na svojich žiakov v tomto "na čo mi to bude" štýle tak nerobíme nič maximálne sa hráme na počítači. Neviem, či 12-14 ročné dieťa je schopné posúdiť či danú vec bude niekedy v živote potrebovať. Ja napr. ľutujem, že nás niektoré veci v škole neučili a nemal som ako vtedy vedieť, že ich môžem raz potrebovať. Iné je to samozrejme na VŠ tam by už študent mal vedieť čo chce a je to škola so špeciálnym zameraním.

Obsah učiva najmä na ZŠ je večná téma. SJ bol xkrát reformovaný a stále je to bieda. Ja sa vo svojom predmete snažím klásť dôraz, práve na tie veci, ktoré "mi na niečo budú" ale často narážam na limity keď musím prebrať aj veci, ktoré sú absolútne nezáživné a momentálne pre žiakov nepotrebné, ale viem, že to nutne budú potrebovať v ich prípadnom ďalšom štúdiu. Takže odpovede "lebo monitor" "lebo SŠ" a "lebo tí čo to ďalej pôjdu študovať" mi príde absolútne legitímna. Alebo potom poďme cestou USA kde je každý síce dobrý odborník v tom čo robí, ale na zaväzovanie šnúrok si zavolá službu. Ja by som radšej smer Fínsko al. Francúzsko.

Zhodneme sa ale na tom, že súčasný stav je krajne nevyhovujúci.
 

"na čo mi to bude"

Ak pripustíme, aby deti prijímali nové informácie len z pohľadu "na čo mi to bude", tak ich už od detstva budeme vychovávať k prospechárstvu a utvrdzovať v tom, že konať treba len to, z čoho mi "niečo kvapne". Moja odpoveď na takú otázku by bola "aby si bol vzdelaný a aby táto krajina nebola krajinou hlupákov". Samozrejme, že obsahom učiva by nemali byť totálne zbytočnosti, ale nájsť tú úplne správnu mieru je ťažké. Rozhodne by sme sa nemali uberať "cestou USA", ale cestou vyspelej Európy.
 

 

Slovenská literatúra ani zďaleka nie je len nacionalistická, že sa žiaci nedostanú v jej poznávaní ďalej ako po štúrovcov, nie je chyba slovenskej literatúry... Všetky národné literatúry sú dobré aj zlé, vrátane tej našej.
Veta má jeden prísudok? Vetu s viacerými tak či tak nevytvorím. - Už v 2. vete máš 2 prísudky.
Vetná stavba sa rieši na slovenčine presne z toho dôvodu, prečo sa rieši konštrukcia stroja na technike a stavba organizmu na biológii. Skrátka sa celok (text) rozkladá na menšie časti a zisťuje sa ich funkčnosť a organizácia. Tomu sa hovorí analýza a syntéza a sú to základné vedecké postupy a logické operácie ľudského myslenia. Nechápem, čomu inému sa žiaci majú učiť, ak nie základom vedného odboru.
 

Slovenská literatúra JE nacionalistická

Súhlasím hneď s prvým komentárom, že slovenská literatúra je z drvivej časti nacionalistická. Ak dakedy aj bola narodnoobroditeľská, tak to platilo v minulosti, v dnešnej dobe je už vidno ten posun...
Príkladov je mnoho. Jánošík, ľudový mýtizovaný hrdina bojujúci za utláčaných, Suchá ratolesť, Ežo Vlkolinský - zlí a sprostí zemepáni, Štúr - noviny Orol tatranskí (symbolika), samo Chalúpka - Mor Ho! (tu dodám, že i keď je nacionalistická, je to jeden skvost). Kollár - Slávy dcéra... (všeslovanstvo)
Ten symboliky a obhajoby Slovákov proti zlým Maďarom a Germánom je v slov. lit. požehnane.
A to nespomínam baladickosť a pochmúrnosť v dielach ako Divný Janko, Zakliata Panna vo Váhu, Adam Šangala, a pod... Osobne mám dodnes traumu z povinného čítania Čenkovej deti v 5. ročníku (ako matka musí PREDAŤ svoje deti) a z Maroška (chlapec, ktorý študuje...)
Pokiaľ ide o tvrdenie, že ďalej ako Štúrovcov nepreberú, tak na strednej to určite dobehnú medzivojnovou literatúrou a prózou po 45. a nástupom ľavicovej avantgardy (grc).

Nakoniec, nevravím,že všetko je zlé. ale z toho, o sa učí TREBA vyberať diela a postavy, ktoré môžu aj dnes niečo ponúknuť, PODPORIŤ. Napr. mnoho štúrovcov bojovalo proti národnej zhovädilosti Slovákov (načo mi to bude ..., aj tak sa z toho nenajem...) proti alkoholizmu, gamblerstu, nadávaniu. V dielach ako Jége - Cesta životom úplne opomenúť Jozefa Svoreňa a len Buroša vyzdvihnúť (jeho odvahu, pokoru, pracovitosť, zdravý sedliacky rozum), jednoducho správne vlastnosti...
 

 

s tým jedným prísudkom to bolo myslené v kontexte článku a samotnej tv epizódy, kde sa hovorilo o jednoduchých vetách :-P
"Skrátka sa celok (text) rozkladá na menšie časti a zisťuje sa ich funkčnosť a organizácia. Tomu sa hovorí analýza a syntéza a sú to základné vedecké postupy a logické operácie ľudského myslenia. Nechápem, čomu inému sa žiaci majú učiť, ak nie základom vedného odboru." Tieto analýzy sú pre praktické používanie jazyka úplne zbytočné. Tak ako keď zdvihnem predmet zo stola neriešim na to diferenciálne rovnice ktoré by mi umožnili zistiť potrebnú silu a uhol v kĺboch, takisto keď rozprávam a píšem neriešim vetnú skladbu a ani nepotrebujem riešiť tieto vedomosti sú podvedome vstrebané a automatizované.
Analýza a syntéza sú pekné veci ale mali by sa učiť na praktických príkladoch. Takisto deti v každom veku majú určité kognitívne limity. Viem si predstaviť že abstraktná metóda "kompilovania" textu tieto limity prekračuje. A to ani nehovorím o tom že abstraktnosť k motivácii žiaka asi ťažko prispeje
 

Na com ficis?

Cital si vobec nejaku slovensku literaturu?
 

Ja k tomu poviem len toľko

gramatická a štylistická úroveň mnohých príspevkov aj v tejto diskusii ma utvrdzuje v názore, že výučba SJ rozhodne nie je zbytočná.
:-D
Tak gramatiky ako aj literatúry. Podľa príspevkov celkom presne vidím, kto z Vás na tých hodinách nedával pozor a kto veľa číta a kto nie.
:-)
Okrem toho znalosť gramatických štruktúr slovenského jazyka pomáha pri pochopení štruktúr aj iných jazykov. Diskutér "ujoPeter" tu vyslovil názor, že sa jazyk dá naučiť len pobytom v prirodzenom prostredí. Nuž má časť pravdy, ale nie celú. Skutočná dobrá znalosť jazyka sa dá získať len kombináciu obidvoch metód - teda s výnimkou malých detí. Ale aj tie deti, ktoré už v predškolskom veku vedia hovoriť svojim materinským jazykom (prípadne aj viacerými) dostávajú svoju znalosť na celkom iný a oveľa vyšší stupeň práve v škole pri výuke gramatiky.
 

 

dobre, som ochotný uznať že pri výučbe cudzieho jazyka môžu hrať tieto vedomosti väčšiu rolu avšak stále ostáva otázka prečo sa tieto veci učia na slovenčine a nie pri cudzích jazykoch. Znalosť tých gramatických štrutúr slovenského jazyka by mohla slúžiť ako odrazový mostík pri štúdiu iných jazykov. Na druhej strane ten prienik medzi jazykmi je žalostne úzky. S osobami, vzormi a pádmi sa žiak napr. v angličtine nestretne (a angličtina je TEN cudzí jazyk). Naopak sa stretne s inými formami ako sú plusquamperfektá a rôzne dalšie odrody minulo-budúcich časov. Ak si spomeniem na vlasnú skúsenosť s cudzími jazykmi tak tie všeobecné znalosti zo slovenčiny som vôbec nevyužil. (zrejme to bude aj tým že cudzojazyčné učebnice odrážajú iný spôsob výučby jazyka, kde sa nekladie taký dôraz na formálnu kompiláciu textov ale na praktické využitie vedomostí)...
 

Prečo na Slovenčine?

Nuž preto, lebo tie gramatické javy zrejem žiaci najľahšie pochopia na príkladoch vo vlastnom jazyku. Navyše pri výučbe cudzieho jazyka je dobré, ak žiaci tie pojmy a javy už dopredu poznajú, lahšie potom chápu ako sa to robú v tom jazyku cudzom. Z vlastnej skúsenosti si pamťaám aký bol problém, keď som v 4 triede ZDŠ chodil na kurz nemčiny a preberal sa 4. pád a ja som nevedel čo to ten pád vlastne je, lebo v slovenčine sme to v škole ešte nepreberali. Takže som tu látku príliš nechápal. Iste ako decko som sa mohol vtedy učiť nemčinu radšej priamou metódou, ale kto z nás si vtedy mohol vyberať, však? :-)
Neviem ako Vy, porovnávate len Slovenčinu s Angličtinou, ale ja osobne ovládam vtakej či onakej miere 6 jazykov a poznám pasívne gramatické štruktúry ešte ďalších dvoch. A ja osobne si nemyslím, že by ten prienik bol až taký malý. Naopak, pri indoeurópskych jazykoch je to vo veľkej miere podbné. Aj angličtina pomerne donedávna mala aj tie rody aj pády, len bola do značnej miery poznačená latinčinou, francúzštinou a zjednodušovaním. Ale napríklad čo sa týka slovesných foriem (časy a pod) v tom sú si mnohé jazyky podobné.

Ale s posledným odstavcom súhlasím. Hlavne v mladom veku by sa mal klásť väčší dôraz na používanie naučených foriem ako na teoretickú gramatiku.

Príjemný deň
 

Klasicke vzdelanie spat do skoly!

"Naopak sa stretne s inými formami ako sú plusquamperfektá a rôzne dalšie odrody minulo-budúcich časov."- no vidis, a preto by sa miesto slovenskej gramatiky mali decka uz odmala ucit latinsku, ktora je nasobne zlozitejsia. :D A budeme mat este aj bonus v podobe klasicky vzdelanej mladeze, ktoru nam budu vsetcia zapadniari zavidiet!
A teraz vazne- obsah uciva na skolach ma aj nejaku minulost, ak sa dnes ludia stazuju na jeho nepraktickost a odtrhnutost od zivota, neviem co by povedali na obsah uciva spred 70 rokov. Vsetko sa zjednodusuje, zlahcuje, trivializuje. Akosi nemam pocit, ze toto je ta najspravnejsia cesta. Mimochodom, pointa tohto prispevku je, ze vyucba slovenskej gramatiky v podstate nahradila vyucbu latinskej. Teda je to vlastne zjednodusenie.
 
Hodnoť

Ja bz som tie vyroky ziakov a ucitelov

az tak nedramatizoval.
To co kde kto povedal v osmej sekunde neznamena ze to bolo naozaj v osmej sekunde.
Material bol urcite obsiahlejsi a bol urcite krateny a vzbrate to najzujimavejsie.
Preto vybrate nazory su sice skvele, urcite nieco napovedaju, ale nepolariyoval by som to.

P.S.
Co si myslite, ake by bolo percento "skvelych" ucitelov ak by sa hodnotili ucitelia?
Bolo by ich 10 percent, 5 percent?
A kolko by bolo takych ako prisli do Holica?
na Slovensku - 100,200,300 ? ...

Podla toho co vidim u mojich deti na "dobrej" skole pripada na jedneho skveleho ucitela 8-9 podpriemernych a 5 priemernych.
 

:)

Nic v zlom, ale mal by si si zobrat slova ucitela geografie k srdcu - ono ti ucitelia prisli do Haliče.
Halič je obec v okrese Lučenec, asi najznamejsia ako rodisko Joza Procka :)
Skvely ucitel - myslim, ze takych ucitelov, ako prisli do tejto relacie, je na Slovensku ovela viac - aspon podla prveho dojmu a podla toho, co poznam...
 

Reakcia na P.S:

Takých učiteľov ako (matematikár či občiankár, ktorých pôsobenie som dnes videl v Haliči (nie Holiči) je, žiaľ, na Slovensku dosť. Píšem žiaľ pretože jazyková úroveň "občiankára" či "matikára" je nízka (zrobil či trúba - matematikár z 19.4. alebo dlžil od občiankara z 19.4.), neverbálna komunikácia neprimeraná, hodnotenie vzťahu žiakov k matematike od matematikára ako strach (v skutočnosti odpor) nesprávne a snaha o "vtieranie sa" aj týchto učiteľov do priazne žiakov pod pláštikom humanizácie a pochybného rovnoprávneho postavenia žiak-učiteľ - veď sme všetci ľudia, že? - (len aby sme si ich a ich rodičov nepohnevali a nezobrali nám dieťa zo školy!) je alarmujúca. Za pokles či dokonca stratu autority si vo veľkej miere môžu učitelia sami pričom im v tom medvediu službu robia nielen tí/tie riaditelia/ľky škôl, u ktorých strach pre rodičmi či nadriadenými je väčší ako ich odborné a manažérske vlastnosti ale tú službu učiteľom robia aj rodičia. Je smutné a zarážajúce ak rodič zhadzuje autoritu učiteľa pred svojím dieťaťom, keď príde obhajovať svoje neposlušné dieťa pred triednou učiteľkou/učiteľom či dokonca na učiteľa/ku útočiť - nielen slovne - pričom zároveň dodáva, že ak by sa on vo veku svojho nepodareného dieťaťa správal rovnako, tak by mu jeho rodič ešte vyťal prípadne ináč potrestal. A propos, tí deviataci sa snažia správať ešte slušne. Realita je iná. V show tie deti aspoň učiteľov neprovokujú a neignorujú. Na dokreslenie skutočnej triedy mi tam "chýbajú" vulgárne slová, dvojzmyselné narážky a opovržlivé výrazy. Je to proste len show. Reality tam chýba - okrem tých 5 z matematickej písomky. Som zvedavý ako ten matematikár vykľučkuje z toho, aby mu celá trieda neprepadla keď zo základných príkladov bol priemer 4,6.
 
Hodnoť

 

Zdá sa to iba mne, alebo je tomuto projektu na sme.sk venovaná pozoruhodne veľká pozornosť ?
 

nezdá, ale od STV

je šokojúce priniesť niečo kvalitné.
Preto toľko záujmu --- to je z preekvapenia.
Po piatich rokoch som pozeral STV !!!
 
Hodnoť

 

Je to fajn, vôbec som o tom programe nevedela a dozvedela som sa len tu na sme.sk z jedného blogu v piatok, takže som si to v sobotu doobeda pozrela. Fajn. Aj ja učím a hoci aj nie na ZŠ, mám pocit, že mi to niečo môže dať. A je to zaujímavé - je to prostredie, ktoré dôverne poznám. Odporúčam všetkým učiteľom, žiakom i rodičom (=takmer každému:-)
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Komentáre