SME

Diskusia k článku: Skúsil som oboje, nedá sa porovnať...

Žijem v New Yorku a nie v Pchjongjangu, ale ľudská hlúposť, chamtivosť a zloba infiltrujú aj do toho najlepšie vyšpekulovaného systému.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
285 príspevkov

  • mum

    Brilantný článok,

    ktorý by som od hudobníka Breinera nečakala. Congratulations!
      • biga

        brilantné,

        brilantné, ako breiner vždy. my si už link posielame ...
        • zett
          Dobrý článok, ale je tu omyl post hoc. Píše: " sú to bez výnimky (!) liberálne štáty, ktoré majú najnižší počet samovrážd, najnižší počet usmrtení strelnými zbraňami, najnižší počet tehotenstiev v puberte a obyvatelia tu žijú dlhšie. Čím vyššia je úroveň religiozity obyvateľstva v štáte, tým vyšší je počet dopravných nehôd, vrážd, pohlavných chorôb, ľudí pod hranicou chudoby, obéznych ľudí, nemocných ľudí, detí s neukončenou školskou dochádzkou, tehotných tínedžeriek a rozvodov. Faith based malér." To že sa dve udalosti, stavy vyskytujú súčasne, neznamená, že jedna musí byť príčinou druhej. Obidve totiž môžu byť následkom rovnakej príčiny. Napríklad existuje korelácia medzi počtom ľudí s dáždnikmi na uliciach a počtom dážďoviek, ktoré vylezú zo zeme. To ešte neznamená že ľudia s dáždnikmi privolávajú dážďovky. Znamená to, že dážď je príčinou otvárania dáždnikov aj vyliezania dážďoviek. Autor spísal dve skupiny javov a vyvodil príčinu, ktorou je náboženstvo. Potom mu vychádza, že vyššia religiozita je príčinou zvýšenia počtu samovrážd. Ale náboženstvo je tiež len jav, ktorý môže byť dôsledkom ich spoločnej príčiny. A čo ak je to ešte ináč. Napr.: Obyvatelia istých štátov môžu byť viac vystavení stresujúcim alebo hraničným situáciám. To ich častejšie vedie k existenciálnemu uvažovaniu. Pod týmto tlakom sa mnohí rozhodnú obrátiť k viere, čo im pomáha prežiť. Iní, ktorí nevidia východisko, sa rozhodnú ukončiť svoj život. Keby sa autor pozrel na vec z tohto pohľadu, mohol by dôjsť k záveru, že náboženstvo pomáha prežiť. Samozrejme má autor právo na vlastný názor. Iba som chcel upozorniť, že post hoc neznamená propter hoc. Uvedomujem si, že aj to, čo som napísal, by mohol byť ten istý omyl. Vychádzam ale z rozhovorov s viacerými ľuďmi, ktorí chceli spáchať samovraždu ako neveriaci a keď potom uverili v Boha, boli radi, že to neurobili.
          • prasjanko

            ja si myslim, ze by breiner priamo

            polemizoval s nazorom, ze nabozenstvo pomaha prezit. je celkom prirodzene a logicke (pokym to niekto nespochybni), ze veriaci clovek ma optimistickejsie vyhliadky do buducnosti ako neveriaci. svet je spravodlivejsi, aspon tam na konci, v sudny den. to ale nemusi hned znamenat, ze spolocnost ako celok ak je religiozna, alebo dokonca velmi silne religiozna musi byt jednoznacne stastnejsia ako celok. silne religiozna vacsina moze stale nepriamo terorizovat nereligioznu mesninu. takisto bigotni rodicia mozu v konecnom dosledku vychovat nestastne deti, ktore sa vymedzia voci nabvvozenstvu a v konecnom dosledku mozu skoncit ako samovrahovia. to su len priklady a statistika je celok, kde je niekedy tazko odhalit mechanizmy, kauzalitu a vysvetlit korelacie. nemyslim si, ze by napriklad v USA boli staty, ktore by boli vyrazne stresujucejsie ako ine. a ak ano, je to o spolocnosti, ktora si ten stres vytvara, podla mna aj ta prilisna religiozita. a tymto sa vobec nechcem dotknut veriacich ludi. len je rozdiel medzi veriacim a slepo veriacim.
            • Soľ_184389
              • ch.
            • pridecas
          • johankina kuša

            Tie statistiky pana Breinera

            o religiozite, liberalizme, zivotnej urovni atd. su prekrutene a vidi v nich len to co v nich on sam vidiet chce... len napriklad: tvrdi ze "bez vynikmky (!)" liberalne staty maju najnizsiu samovrazednost, a pritom najvyssiu ma suverenne Aljaska, ktora ma pritom aj suverenne NAJNIZSIU church attendance... okrem toho miesa hrusky s jablkami, a presne ako vravite, zamiena si korelaciu s kauzalitou. Lebo tam vobec nemusi (ako tu on zda sa naznacuje) ist o religiozitu, ale skor o koincidenciu a difuziu inovacii: hocijaky trend ci pozitivny ci negativny sa siri najprv na uzemiach co maju najvyssiu zivotnu uroven a njvyssie vzdelanie - cize v pripade USA na Severovychode - a tak aj sekularizmus sa siri zatial najrychlejsie tam... (rovnako napr. aj fajcenie zacalo klesat ako prve tam, ale napr. aj nove drogy sa ako prve zacali bart tam... proste vsetko). Ttie juzne staty maju vysoku samovrazednost, teenage pregnancy, death by firearms etc. preto, ze su chodobne, nevzdelane a zije tam vela cernochov, ktori su z historickych dovodov na tom trocha podobne ako nasi cigani... Keby sa urobila s tymi datami regresna analyza a skumal by sa vztah tych neg. spolocenskyhc fenomenov s religiozitou, ale odkontroloval by sa vplyv vzdelania, prijmov a percento cernochov, tie statistiky by vyzerali uplne inak...... ale tak daleko pan "odbornik" klavirista asi uvazovat neracil.... Mimochodom, ja sam som som sa zaoberal vyskumom vztahu religiozity so sexualitou teenagerov na INDIVIDUALNEJ urovni, nie len na urovni statov, a vychadza mi to presne naopak, aj bez odkontrolania ostatnych premennych, aj s odkontrolovanim... A nelen mne.
            • WA
              • johankina kuša
          • pi

            toto je typické pre breinera

            nazŕňa nejaké fakty, ktoré povymentá napr. z jednostranne napísaných kníh a operuje s tým ako s pravdou božou. písať vie zábavne (dobre sa to číta, javorové listy som pomerne rád čítaval) ale čo sa faktov týka, treba ho brať s veľkou rezervou. myslím, že najvážnejšie ho berú tí, ktorí chcú jeho videniu sveta uveriť. aspomže má tú slušnosť, že priznáva (min. raz), že je zaujatý voči náboženstvu ako takému a osobitne proti katolíkom.
            • Žiak_21565
              • Jozef Duhacek
          • Michal.Smrkal
            Ani nie. Kauzalita sa dá celkom dobre odsledovať. Tie komunity boli totižto najprv náboženské a až potom v nich začal stúpať počet samovrážd. Nie naopak. Prepojenie, že samovraždy súvisia s vierou sú namieste, hlavne ak máme kontrolnú skupinu, inú komunitu, ktorá náboženská nie je, má podobné podmienky, ale počet samovrážd je tam nižší. Breiner vychádza z oficiálnych US štatistík a jedná sa odáta zbierané vo veľkom množstve rozličních komunít. A tie vychádzaju relatívne zle v oblasti samovrážd, návykových látok, tehotenstva mladistvích, násilia medzi deťmi a podobne.
            • zett
          • maximogoleador

            Citaj pozorne

            Odpoveda ti este on sam priamo v clanku: klucove slovo je najreligioznejsie v prvom odstavci na ktory sa viaze odstavec druhy. Nasledovne v 3 odstavci ti vysvetluje vztah religiozity a parametrov dalej menovanych (priama umera), pricom toto si odporuje s tym co je uvedene v odstavci 1 a 2 -> teda obsahuje aj odpoved na tvoj komentar. Tento prispevok je zatial the very best co som tu na sme cital. "Prvých desať štátov, ktoré volili Romneyho, je zároveň aj štátmi s najnižšou úrovňou vzdelanosti v USA. S najnižšími daňami a najväčšími príspevkami z federálneho rozpočtu. A sú najreligióznejšie. Napriek úpornému ťahaniu pánbožka za nohy a masívnej konzervatívnej propagande o zhubnom vplyve liberalizmu na morálku sú to bez výnimky (!) liberálne štáty, ktoré majú najnižší počet samovrážd, najnižší počet usmrtení strelnými zbraňami, najnižší počet tehotenstiev v puberte a obyvatelia tu žijú dlhšie. Čím vyššia je úroveň religiozity obyvateľstva v štáte, tým vyšší je počet dopravných nehôd, vrážd, pohlavných chorôb, ľudí pod hranicou chudoby, obéznych ľudí, nemocných ľudí, detí s neukončenou školskou dochádzkou, tehotných tínedžeriek a rozvodov. Faith based malér."
        • there
          Ano, zaujimavy clanok od PB. Zaujimavy, pretoze ako casto aj v minulosti pozbieral vela konkretnych faktov o otrasnom stave spravodlivosti americkej a vobec asi skoro kazdej spolocnosti a vystizne plasticky ich vsetky okomentoval. Nie ze by tie fakty neboli zname, ale je uzitocne ich vidiet pohromade a v suvislostiach. Bohuzial, co na pocudovanie uz tak dobre nezvladol (a na to zvladnutie urcite ma) su mylne uzavery, ku ktorym dosiel. Zacnem obecne, zdanlivo bez suvislosti k clanku, ale chce to trpezlivost.:-) Je pekne, ze dospel k presvedceniu, ze na kazdy izmus a vieru sa treba pozerat s maximalnou skepsou, ak neexistuju jasne fakty z reality, ktore tie pochybnosti vyvratia. Skepticizmus je predsa zaklad metodologie akehokolvek racionalneho poznavania reality (nielen vedy). On osobne vsak velmi dobre demonstruje priklad, ze byt konzistentne skepticky nie je az take trivialne, ako to na prvy pohlad vyzera. Je tam toho, ved staci vsetko, kazdy izmus spochybnit a sme doma, vsak? Pamatam sa, ze ked som ja obhajoval skepticizmus, tak mi hned pohotovo zopar radoby "sofistifikovanych" veriacich vmietlo do tvare, ze ved ja tiez verim v skeptic-IZMUS a nemal by som, ak chcem byt konzistentny. Takze ako? Je skepticizmus tiez viera? Ja osobne si to samozrejme nemyslim. Dovod je nasledovny. Ten pojem je prave zadefinovany ako opak viery. Cize ich pochybnost o skepse ma analogiu v logike - negacia negacie, co je ako vsetci dobre vieme vzdy pravda a analogicky skepsa skepsy nie je nic ine iba opat viera. Cize skeptik nepochybuje o skepse, lebo inak by obratil svoj postoj na hlavu a bol by z neho veriaci. Preco taky dlhy a obecny uvod? Pretoze tu je presne zakopany pes Petrovho hrubeho omylu. Peter sa pokusa pochybovat dokonca aj o skepse, cize o samotnej podstate svojho "objavneho" svetonazoru, ktory nam tu zvestoval. Pytate sa ako to? Ze v clanku nic take nie je? Ja vsak naozaj tvrdim, ze to tam je a nie raz. Skusme pre ilustraciu trochu odbocit. Ako sa prejavuje skepticizmus v pravnom systeme? Dostali sme ho od nasich predchodcov do vienka vo forme pravidla prezumcie neviny. Pokial nevidime dokaz na zaklade jasnych faktov z reality o vine obvineneho, musime o nej pochybovat a dotycny ma narok na slobodu. Preco nepochybujeme o prezumcii neviny? Pretoze by to jednak opat bolo pochybovanie o skepse a prejav slepej viery, nehovoriac o tom, ze potrestanim nevinneho omylom mame hned navyse dalsiu obet zlocinu tentoraz justicneho a skutocny vinnik ostane tak ci tak na slobode. Aky to ma suvis s clankom? Ma to suvis s volnym trhom, ktory nie je nic ine ako uplatnenie analogickeho pravidla v ekonomike. Volny trh je cista forma skepticizmu v ekonomike. Ak nevieme ucastnikovi trhu dokazat zlocin - ublizenie na zdravi, kradez alebo podvod, tak mame pochybovat o nutnosti ho nasilim akokolvek obmedzovat a mame ho nechat volne, slobodne produkovat a obchodovat. Peter bohuzial na zaklade mylnej interpretacie v clanku popisanych smutnych faktov o stave spolocnosti dospel k skepticizmu voci samotnemu volnemu trhu, cize voci skepticizmu v ekonomike. Z toho potom pramenia niektore dalsie pochabe FBRs, ku ktorym sa hlasi (asi nevedomky) napriek tomu, ze proti FBRs zahajil tazenie. Ako ukazkovy priklad takej jeho FBR pochabosti mozno uviest: "Daňami platíme za civilizáciu a tí, čo si ju viacej užívajú, mali by aj viacej platiť ..." Vie snad taketo odvazne tvrdenie dokazat? Ja (skeptik) si naopak myslim, ze civilizacia nemoze byt zalozena na nasili proti nevinnym a uz vobec nie len na zaklade takejto naivnej obecnej hypoteze.
          • there
            Este k tej "civilizacii" vdaka daniam. Uz sa mi to nevoslo. Danami si neplatime za ziadnu civilizaciu, ale prave naopak na vsetky tie podvody a tunely gaunerov politikov, ktore tu Peter tak farbisto popisal. Ocakava snad (FBR), ze z dani plateny stat nieco urobi proti tej vysokoorganizovanej mafii, ked oni ten stat vlastnia a urcuju pravidla? Vsak stat to je teraz Obama a spol., ktori evidentne kryli vsetky tie nim v clanku popisane nimi legalizovane zlociny. Romney by robil presne to iste. Cely ten bordel existuje hlavne vdaka statnemu nasiliu a daniam. Samozrejme ze korporacie budu kradnut, ked im to stat dovoli a legalizuje. Mozno toto nazyva Peter "civilizaciou", ale o com bol potom vlastne tento clanok?
            • Blaze
              • there
                • Blaze
                  • there
      • ZaviSko

        ++++++++

        jedina skoda ze taketo clanky pisu "bezni" ludia a nie ti co sa tim zivia ako profesionali.
        • nex1

          Skvely clanok...

          Pekna a dokladna analyza... len ako dalej? Takyto clovek keby sa aj nahodou dostal do politiky, tak bud znej odide, alebo je nuteny sa zmenit:/ Tento system sa musi zmenit od zakladov, ale este vymysliet na co sa ma ten system zmenit?
          • vranka
            je to sice lepsie nez bezna uroven komentarov na sme, ale stale je to skor tl;dr blog post nez "dokladna analyza"... je tam jedna ideova linka (bohati skrz lobby/banky skorumpovali politicky system) a kopa sugestivnych ilustracii. len v skratke - stat ma aj ine funkcie nez je regulacia financnictva a redistribucia bohatstva, bohati vzdy najdu sposoby, ako vyuzit akykolvek system, radikalne zasahy s cielom vybudovat "lepsiu" spolocnost zatial vzdy skoncili horsie, nez bol status quo v zavere spomina autor instrumenty priamej demokracie - keby radsej napisal prispevok v takomto rozsahu o nich, namiesto opakovania trivialit ako "bankeri su zli a politici skorumpovani"
    • upho

      Breiner brilantne reflektuje problemy

      ale pokulhava na obe nohy, pri identifikacii pricin. A na lavu nohu, v NY tak preferovanu, kriva ovela viac:) Co tak nieco od profikov, ktori dostali nobelovku za vysledky, nie za ocakavania, ako Barack?: Laureát Nobelovej ceny za ekonómiu, riaditeľ Centra kapitalizmu a spoločnosti Kolumbijskej univerzity v USA Edmund Phelps a profesor ekonómie na Americkej univerzite v Bejrúte Saifedean Ammous: Na začiatku 19. storočia získal kapitalizmus schopnosť trvalej inovácie a stal sa dominantným prvkom trhu. Štáty, ktoré prevzali kapitalistický systém, dosiahli bezkonkurenčnú úroveň blahobytu, presadila sa v nich radosť z práce, docielili prudký rast produktivity práce a masovo začali likvidovať chudobu. Tento kapitalistický systém bol však poškodený. Štát prevzal na seba zodpovednosť. Stará sa o všetko – od príjmov strednej triedy cez mieru ziskovosti podnikov po priemyselný rozvoj. To už viac nie je kapitalizmus, ale hospodársky poriadok, ktorý sa podobá na Bismarckov model z konca 19. a Mussoliniho model z 20. rokov minulého storočia a nazýva sa korporativizmus. Korporativizmus mnohorakým spôsobom dusí práve tú dynamiku, ktorá zabezpečuje príťažlivú prácu, rýchly hospodársky rast a veľké príležitosti všetkým aktérom trhu. Na úkor rozvíjajúcich sa a nových firiem a podpory ich dobrých vzťahov sa udržujú nad vodou neživotaschopné, stratové a neproduktívne podniky. Deklarované ciele ako industrializácia, hospodársky rozvoj a národná veľkosť sa dosahujú na úkor hospodárskej slobody a zodpovednosti jednotlivcov. V súčasnosti sa od istej veľkosti považujú sa veľmi dôležité letecké spoločnosti, automobilky, agrárne hospodárstva, médiá, investičné banky, hedžové fondy a mnoho iných podnikateľských subjektov, ktoré nemožno vytesniť z trhu. Štátnu pomoc dostávajú "vo verejnom záujme". Cena za korporativizmus je viditeľná všade okolo nás. Prejavuje sa podnikmi, ktorých funkcia je narušená, ktoré prežívajú napriek svojej neschopnosti; skostnatenými národnými ekonomikami so slabým rastom produktivity, nedostatkom príťažlivej práce a chabými šancami pre mladých ľudí; vládami, ktoré v dôsledku svojho úsilia zmierniť tieto problémy stoja pred bankrotom. Vidieť to aj v sústreďovaní bohatstva v rukách tých, ktorí vďaka dobrým vzťahom stoja pri podpisovaní korporativistických dohôd na správnej strane. Presun moci od vlastníkov a novátorov na štátnych funkcionárov predstavuje protiklad kapitalizmu. A predsa majú obrancovia a profitéri z tohto systému slobodu, aby všetky chyby zvaľovali na "bezohľadný kapitalizmus" a poukazovali na "nedostatok regulácie". Chcú získať ešte viac dohľadu a regulácie, čo je v skutočnosti len volanie po ešte väčšej úlohe štátu v ekonomike. Nie je pravdepodobné, že takýto ničivý systém je ešte dlho udržateľný. Korporativistický model nedáva mladším generáciám nijaký zmysel... http://finweb.hnonline.sk/c1-5... A teraz by mohol Peter trebars napisat nieco o panovi menom Ron Paul...
      • mum

        Milý UFO.

        aj ty s to krásne napísal, ale tým, že nie som ekonóm, ale technik, nedokážem dostatočne oceniť tvoje finesy, z pohľadu rozdielu od Breinerových. Na mňa v oboch prípadoch môže vplývať skôr forma, ako obsah, spolu s vlastnými skúsenosťami. Takže z môjho pohľadu vám obom dávam K+. Príhoda zo života: V jednej nemocnici diskutoval riaditeľ s dvoma primármi, ktorí mali totálne odlišný pohľad na predmet konfliktu. Najskôr hovoril jeden, riaditeľ počúval a nakoniec povedal:"Zdá sa, že máš pravdu!" Vtedy vyskočil druhý a energicky vyložil svoj uhol pohľadu. Riaditeľ počúval a nakoniec povedal:"No - mám dojem, že máš skutočne pravdu!" Vtedy vyskočil jeho námestník, ktorý tam ticho sedel a povedal:"Ale preboha - veď nemôže mať pravdu jeden aj druhý!" Riaditeľ sa hlboko zamyslel, prikývol a povedal:"Vieš, že aj ty máš pravdu?"
      • inspektor

        Veľa si toho napísal,

        ale zbytočne. Breiner to napísal medzi riadkami. Kto je to ten všetko kaziaci štát? Riadia a vlastnia ho tí, ktorí ten bordel spôsobujú, cez nastrčené figúrky a la Obama, či Romney, ktoré si v cirkuse zvanom voľby "zvolia" obyvatelia. Takto sa nám ten kapitalizmus vyvinul - evolúcia do slepej uličky. Skoro by som použil Leninov (fuj, kam som to došiel) výrok o zahnívajúcom kapitalizme. Z tohto marazmu sa už toto zriadenie len tak ľahko nevyhrabe.
        • upho

          cestou z marazmu je pochopenie

          podstaty a prirodzenosti ludskeho spravania, prestat cakat na "spravnu pravicu" ci "spravnu vacsiu regulaciu uspesnejsich" a uvedomenie si skutocneho vyznamu slova, ktore si bezobsazne napisal - evolucia. sme ako biologicky druh evoluciou, neustalym medzidruhovym a najma vnutrodruhovym superenim geneticky vybaveni k modelom spravania sa nekompaktibilnym s utopiami socialistov ci etatistov, podobne, ako levy nebudu v laske a porozumeni zit s antilopami (ani radostne platit dane:). tak to proste je, ani ucenie krista ci marxizmus na tom nic nezmenia, i ked by to bola idilka. lenze to by sme (ci levy?) museli byt roboti, ktorych mozes naprogramovat ako chces. a rovnako (p. Breiner) ani silny, rozsafne zdanujuci stat ludsku prirodzenost nezmeni. iba podobne, ako idei utopistov vyssie, sa stane, i ked socialni inzinieri chceli opak, nastrojom korporacii, financnych skupin, goril, bilderberg group ci goldmen sachs, ci nebodaj bolsevikov, fasistov, estebacko kagebackych pent, j&t, sirokych, porov, brhelov atp. vsetci tito bytostne potrebuju silny stat ako nastroj na korupcne prilezitosti a pacifikovanie elektoratu. dnes to nie je o boji pravice ci lavice, obe tradicne protipoly su korporaciami ovladnute, a riesenim je zrejme (pozor, ziadna revolucia, ale naopak navrat k prirodzenosti) - minimalizovat stat, ten nimi ovladany a prirodzene zneuzity nastroj. cakat na osvieteneho vodcu je rovnako usmne ako na toho veganskeho leva. mal si citat tie riadky, nie medzi nimi a pochopil by si to snad ako diskuter KOP. kazdy si zasluzi dalsiu sancu, skus si preluskat toto:) (i p. Breiner by mohol, toto nie su modne ci lubive melodie, ale relevantne vychodiska:) http://www.menejstatu.sk/sebec...
        • Nextgeneration
          presne ako pises. stat je uz len obal cukríka - dávno po expirácii. verejná voľba a zastupitelska demokracia je len zasterkou pred vyhlasenim diktatury. oficialnym. realne tu uz diktaturu mame. lebo bude vzdy len tak - v tomto nasom ako znie jeho pomenovanie - demokraticko-kapitalistickom systeme 21. storocia (ci uz v eu, alebo v usa) - ako to budu chciet majitelia korporacii, bank, majitelia medialnych spolocnosti /mozu byt aj tá istá osoba/ - alebo iní, ktorí radi nahlas peckuju klezmer, ked sa im pospolity lud (volici/danovnici) skladaju na ich esm, ci kvantitativne uvolnovania. --- sorry p. breiner, ale je to moj nazor, vas etnicky povod s tym nema nic spolocne ....
      • cossanacameni

        ?

        tomuto sa hovori kognitivna disonancia, vsakze? Aj komunisti zvykli tvrdit, ze ak je prax zla, je to kvoli tomu, ze sa odchylila od teorie. Teoreticky volny trh funguje genialne. V praxi funguje tak, ako funguje. Bordel, ktory tu dnes mame, tu mame nie NAPRIEK, ale VDAKA konzervativnej revolucii isteho mentalne limitovaneho bigota meno Ronald Reagan.
        • there
          Teoreticky prezumcia neviny funguje genialne. V praxi vsak sudy tiez bohvieako nefunguju. Tiez je tam kopa korupcie, podplacania, podvodov a o spravodlivosti skoda hovorit. Co keby sme vsetky tie nesvary zvalili po vzore autorovej kritiky volneho trhu na princip prezumcie neviny a pre istotu rovno pozatvarali vsetkych co len trochu podozrivych, co povies? Pretoze volny trh je v ekonomike presna anakogia toho principu - nechat kazdeho, komu nemozeme dokazat v jeho cinnosti na trhu zlocin na pokoji slobodne pracovat a obchodovat. Co je zda sa nehorazne svinstvo, ktore zapricinilo cely bordel, co tu teraz mame, vsak?
          • cossanacameni

            3/3, ale nevadi

            volny trh je teoreticky konstrukt, ktory mimo statnej ochrany nedokaze trvale existovat. V USA na to prisli uz v predminulom storoci (vid Shermanov antitrustovy zakon z 1890 a neskorsia legislativa za T. Roosevelta, Tafta, Hardinga - uznavam, vsetko to boli kovani bolsevici, ale co uz). Takze ak stat konkurenciu nestrazi, konkurencia prirodzenym darwinovskym procesom zanikne. Pochopitelne, mono- ci oligopol nema zaujem na zachovani konkurencie, takze si kupi politikov, aby ju nechranili. Kedze politici su predajni (Clinton, Obama) alebo blbi (Reagan, Bushes), existujuce brzdy porusia a vysledkom je dnesny stav. Breiner len pekne popisuje, ako to cele prebieha, a ake ritualne tanceky cely proces sprevadzaju. Ale Breiner, pochopitelne, je tiez len skryty komunista. Vsakze?
            • there
      • nová biela kobra 14

        upho

        Voľný trh ano, ale voľný trh už takmer neexistuje. Dnešné korporácie sú tak veľké a silné, že voľný trh už nemá šancu ubrániť sa im. Breiner to presne vysvetlil na príklade tých malých bánk. A takto je to so v šetkým. To čo dnes nazývame voľným trhom je v skutočnosti oligopol. A to takmer vo všetkých činnostiach. Trh sa už sám nedokáže dostať do rovnováhy. To že štát svojimi zásahmi tej rovnováhe vôbec nepomáha, práve naopak je zas druhou pravdou. Ako tu už niekto napísal, sme v slepej uličke. Svet nebol nikdy tak maličký ako dnes a to čo platilo pred 200 rokmi je dnes už preč. Vývoj môžu zabezpečiť naozaj len veľkí, ale tí majú stále prirodzenú tendenciu prispôsobovať si podmienky vo svoj prospech. Ani firmy, ani štát nič negarantujú. Tu treba naozaj hľadať iné cesty.
      • nnsxnks
        A ako ten Ron Paul single-handedly zruší korporativizmus? Breiner píše, že dnešná realita v USA je taká, že menej štátu okamžite znamená viac korporativizmu. Čiže aj ak Paulove fantázie pekne fungujú na papieri, v realite sa jeho libertarianizmus bude meniť na najhrubší konzervativizmus. Menej štátu môže nastúpiť ak ekonomická základňa nie je tak extrémne deformovaná, ako dnes. Dnes sa však treba venovať najprv otázkam distributívnej spravodlivosti. Inak to, že kapitalizmus nádherne fungoval len potom do toho z nejakého dôvodu vstúpil nejaký štát aby tento nádherne fungujúci systém zničil je klasickým príklad faith based reality. "Neviditeľná ruka trhu", ktorá všetko vyrieši je vlastne "Božou rukou" a viera v ňu je na úrovni náboženskej viery ktorá síce mohla fungovať niekde v 18. storočí ale už v 19. storočí bola dávnym prežitkom. V ideálnom prípade mala neviditeľná ruka trhu zabezpečiť blahobyt pre všetkých, v realita vytvorila underclass ktorá žila v strašných podmienkach po všetkých stránkach - ekonomických aj ľudských (alienation). Nehovoriac o tom, že kapitalizmus je založený na predstave kontinuálneho rastu, čo je absurdná predstava v konečnom svete (viac krát vykázané ekonómami od 19. storočia dodnes). Samozrejme, kapitalizmus bol zpočiatku progresívnym hnutím vo vzťahu k feudalizmu, čiže aby sme mohli rekreovať podmienky za ktorých bol kapitalizmus skutočne inovatívnym (ako na začiatku 19. storočia), asi sa musíme najprv vrátiť do feudalizmu. Že by to bola snaha všetkých fundamentalistických konzervatívcov s libertariánskym ekonomickým zmýšľaním? Nečudoval by som sa, to by v konečnom dôsledku dávalo zmysel.
        • upho

          korporativizmus a slobodny trh

          su v rozpore, dokonca su nekompaktibilne http://www.cez-okno.net/clanok... ak breiner pise, ze us konzervativni pravicovi korporativisti zmykaju stat, vobec to neznamena, ze menej statu = "najhrubsi konzervativizmus", ale to, ze konzervativci slubuju ine, ako robia. podobne ako laviciari svojim prerozdelovanim a progresivnym zdanovanim, ktore viac ako najbohatsich, zasahuje chudobnych a zabezpecuje zisky korporacii, pricom su tie dokonca na "trhu" zvyhodnene, takze ani trh neexistuje. korporativisti a laviciari, vsetko etatisti regulaciami trh nicia, aby potom vitazoslavne mohli vykrikovat, ze trh nefunguje. to je ta tvoja realita - zlikvidovali ju etatisti. kapitalizmus nie ze bol spociatku progresivnym (nie hnutim, ale systemom:) on stale je tym jedinym efektivnym, ktory funguje, lebo vychadza z evolucnej prirodzenosti cloveka ako bilologickeho druhu ktory sa nejak vyvinul v prostredi medzidruhoveho a vnutrodruhoveho zapasu. nevychadza z teorii a bluzneni socialnych inzinierov a teoretikov, kapitalizmus nikto nemusel spolocnosti nanutit, prjavil sa sam, akonahle bola spolocnost ako tak demokratickou a slobodnou. to je jedine, co kapitalizmus potrebuje - slobodnnu vymenu tovarov a sluzieb (ziadne regulacie) a slobodnu spolocnost (ziadnych despotov). cim vacsia miera slobody a demokracie - tym je uspesnejsi. to su proste fakty. kapiatlizmus neslobodnych/ciastocne slobodnych spolocenstiev, ako napr. rusky, nefunguje tak, ze vyhra najinovativnejsi, najschopnejsi (i bez pretexii) a teda ten, ktory aj spolocnost najviac vyvojovo posuva. a este zaplati aj najviac dani, kedze je najuspesnejsi (ale nema nikym zaruceny monopol, musi byt inovativny i nadalej) a bol teda odmeneny najvyssim ziskom. ked to zacnes regulovat, pokazis to a vyhrava korporativny zaujem. i stat moze byt korporacia a zneuzivat svoj vplyv na nezasluzeny individualny prospech. preto je podmioenkou fungovania trhu ci kapitalizmu co najvysaia miera demokracie, a co najmensie zasahy statu - ktory je vzdy reprezentovany uradnikmi/administratormi s prirodzenou tendenciou hajit svoj individualny zaujem. ak by sme toto nemali v genoch, zrejme by sa ludsky druh ani nevivinul - treba to respektovat a vyuzit - to vsetko sa v kapitalizme vedome/ci nevedome deje - preto je uspesny. samozrejme civilizacne sme dospeli k chapaniu moralnych postojov a dohodli sme sa i na potrebe pretavenia idei humanizmu do co najvacsej miery individualnych slobod do spolocenskych noriem: a to je prave to demokraticke prostredie ktore sa stalo podhubim rozvoja kapitalizmu a odstartovalo exploziu priemyselnej revolucie a nevidaneho rozvoja ludstva. nebabrite to uz korporativisti a socialni inzinieri, pls:)
          • aRvQe
            Blog
            Oh come on! Evolučná biológia dokázala, že kapitalizmus jediný môže fungovať? A ty mi budeš písať niečo o blúznení sociálnych inžinierov? Už aj vedci objavili nejaký ten "kapitalistický gén" v našej fyziologickej konštrukcii, ktorý ako vytvára trhové hospodárstvo ako jedinú možnú formu existencie ľudského druhu? BTW, odkedy sa otázky normativity začali riešiť odvolaním sa na prírodné vedy? Ako ja som zástanca trhovej ekonomiky, ale toto je fakt totálne uletená argumentácia... No každopádne fajn, vidím, že skutočne si tvrdo presvedčený, že zničenie krásne fungujúceho kapitalizmu z prvej polovice 19. storočia bolo len z pasie nejakých hnusných etatistov, ktorý boli zjavne degenerovaní a nemali "kapitalistický gén" v rámci svojej fyziológie. Že trh krásne fungoval a všetci žili šťastne vo fantasy land ako vystrihnutej z knižky Ayn Randovej ale potom sa niekto len tak rozhodol ho zničiť. Tomuto vážne veríš? Ďalší problém je, že síce hovoríš najinovatívnejších a najschopnejších jedincoch, ktorí sú najviac odmenení trhom, ale slová "inovácia" a "schopnosti" nemôžu mať pre teba žiadny konkrétny obsah. V ideálne fungujúcom trhovom prostredí podľa tvojej logiky tí, čo sú najinovatívnejší, sú najviac odmenení trhom. Ako zistíme, že niekto je inovatívny? Prirodzený postup by bol pozrieť sa na to, ČO robí, ale libertariáni nám vravia, že sa máme pozrieť na to AKO je odmenený svätým Trhom. A potom obrátia rovnicu: nie som najviac odmenený, pretože som inovatívny, ale keďže som najviac odmenený, logicky musím byť inovatívny! Najkrajší príklad takejto formalizácie celého ľudského konania je Misesova praxeológia - ale zjavne nie je dostatočne odstrašujúcim príkladom. No ale ako zistíme, ak som inovatívny alebo schopný v oblasti, ktorá sa vymyká trhu? Eh, to je pruuser; musíme to nejak tak zariadiť, aby sa nič nevymykalo trhu. Umenie je tak spotrebným tovarom, ktorý predávame na trhu ako rožky. Filmy a knihy konzumujeme ako jedlo a nápoje. Vzdelanie je tiež produkt - je to vraj "investícia". Dnes vložím (teda by som vložil, nebyť tých hnusných sociálnych inžinierov, ktorí chcú štátne školstvo) xy peňazí do mojej edukácie a za 10 rokov sa mi investícia vráti vo form 2 krát xy. Načo študovať právo? Zopár naivných ľavičiarov si stále myslí, že kvôli zlepšeniu spoločnosti, ale my ostatní dávno vieme, že tam ide len o veľa cash. Náš súdny systém funguje náležite s týmito motiváciami. Práca je tiež produkt, samozrejme. Treba objektifikovať svoje schopnosti a predať ich na trhu. Marxisti to nazývajú "odcudzenie" a je to zdroj neustálej frustrácie veľkých más robotníkov (pokiaľ ju teda nedokážu kompenzovať nakúpmi v Polusoch). Ale merxisti sú najväčší sociálni inžinieri, fuj! Kapitalizmus je rovnaké sociálne inžinierstvo ako ostatné izmy. Trh neexistuje defaultne a nie je "večný" ako niektorí veria až s náboženským zaujatím. Každá vec a každý jedinec prechádza takpovediac substanciálnou zmenou svojím vstupom na trh. Možno neexistuje nič lepšie, ako kapitalizmus, ale to by sme mali zistiť a nezistíme to, pokiaľ budeme žiť vo svojich fairy tales a je jedno, či socialistických, korporativistických alebo kapitalistických.
            • upho
              • aRvQe
                Blog

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 659
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 164
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 471
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 374
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 122
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 846
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 494