SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Air Glváč (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Najlepšie je nemať letectvo

a ušetrené peniaze využiť na posilnenie inej zložky obrany . Presne ako pobaltské krajiny . A Slovenský vzdušný priestor by mohli strážiť Poliaci ( prenajímať si služby letectva inej krajiny ) .
 

V pripade utoku na SR

by letky ani nevzlietli. Na plnenie anti teroristickych funkcii a projektov vyzadovanych NATOm nech nam zaplatia, inymi slovami daju lietadla zadarmo.
Pokial ide o vysku ceskych vydavkov na armadu, je vyssia ako u nas, lebo maju pomerne rozsiahly zbrojarsky priemysel a kupuju si svoje sunky. Teda tie, ktore dokazu sami vyrobit.
 
Hodnoť

 

Osobne si nemyslim, zeby Gripen, resp. F16 (teda tie co mame my moznost zakupit) by boli lepsie ako tie "sunky"
 

Iste

co je sovietske, to je vzdy lepsie. Prinajmensom u slovakov.
 

 

? Nieco take vidis v mojom prispevku?

----
Pianom skvalitnujem diskusie
----
 

 

nie co je sovietske, ale ti co nieco vedia o letectve musia konstatovat ze mig 29 je minimalne na urovni F 16, su to "dvojicky" zo studenej vojny. F 16 vyzera viac "cool", lebo ma futuristickejsi design a fly-by-wire, ale manevrovatelnostou ju mig predci.

F16 je uz tiez stara sunka a v USA by ich uz nahradili ak by JSF nemeskal.

podla mna by sa mali zasadne zreformovat europske ozbrojene zlozky, kde by sa vytvorila "europska armada", ktora by nasledne zapoziciavala techniku do krajin. stroje a technika by boli jednotne, kompatibilne a obmenitelne, nakupovali by sa vo velkych mnozstvach, cim by sa zlacnili. samozrejme, najprv by sa vsetky krajiny museli zaviazat ze si ich naozaj prenajmu. ale minimalne v ramci V4 by take nieco fungovat mohlo.

nieze slovenska, ale europska armada je de facto bojaneschopna, ako ukazala akcia v lybii, ked im dosla municia
 

Az

by som sa divil, keby mi nejaky odbornik na letectvo neprisiel dobromyselne vysvetlovat, ake su mig 29 a su 27 uzasne.

Teraz trocha reality, preco nie sovietske stroje:

Tá umožňovala "kanibalizáciu" slovenských stíhačiek, pri ktorej sa časti niektorých nadzvukových lietadiel používali na prevádzku iných. "Len sme platili a dostávali pečiatky od Rusov, aby sme mohli lietať," povedal v rozhovore pre TASR minister obrany Martin Glváč (Smer-SD).

Exminister obrany Ľubomír Galko (SaS) existenciu nevýhodnej zmluvy s Rusmi pripúšťa. Tá však podľa neho bola uzavretá na päť rokov, a to ešte v roku 2006, keď rezort obrany patril SDKÚ-DS. "Stroje boli kanibalizované, Slovenská republika platila, aj keď lietadlá neboli letuschopné v dostatočnom počte, opravy trvali neúmerne dlho," uviedol podpredseda liberálov."
 

 

ale tak ano, ale udrziavanie hociakeho nadzvukoveho letectva je nerealne ak davame na armadu pod 1% HDP. niesom odbornik na letectvo, iba fanusik, to je rozdiel a nehovorim ze mam radsej ruske stroje, iba hovorim ze objektivne F16 je uz tiez za zenitom a radsej by som sa obzeral po niecom modernejsom, ako grippen, ak by nebol ultrapredrazeny, tak eurofighter.

ale vazne co sa tyka europy, tak by sa mali spamatat. neh je jednotne velenie a management, kazda krajina by pausalne platila nieco medzi 0.5 - 1% HPD a technika by jej bola na zaklade toho zapoziciavana . zvysok ide aj tak na platy. a pri takom malom priestore je vobec otazne ci je efektivnejsia forma obrany europske letectvo s jednym strategickym velenim, ako pokryvat male slovensko a kazdu krajinu zvlast. a vobec, na co nam vlastne je take letectvo, nebolo by lacnejsie a ucinnejsie mat modernu protilietadlovu obranu? na eskortovanie nam stacia lacnejsie podzvukove stroje.

hociako sa na to pozeram, vychadza mi ze sucasny system a to ak aj nezapocitam korupciu, je extremne zastaraly a nevyhodny. nasa armada je skor na okrasu statnosti ako na obranu obcanov. a zacinam sa bat ze aj ta europska
 

....

ale inak suhlas s tym ze europska "armada" je - ako inak - nebojaschopna, a nielen nakup ale aj zdielanie strojov v ramci napr v4 by bolo nielen rozumne, ale v robe dlhov krajin priam povinnostou.
Nieco take ale zial nie je mozne ocakavar. V europe sa nerobia rozumne rozhodnutia.
 
Hodnoť

Zasa

znoska prihluplych "lebofico" jednoduchosti.

Pripad globsec versus slovenske migy servisovane sovietmi:

Tá umožňovala "kanibalizáciu" slovenských stíhačiek, pri ktorej sa časti niektorých nadzvukových lietadiel používali na prevádzku iných. "Len sme platili a dostávali pečiatky od Rusov, aby sme mohli lietať," povedal v rozhovore pre TASR minister obrany Martin Glváč (Smer-SD).

Exminister obrany Ľubomír Galko (SaS) existenciu nevýhodnej zmluvy s Rusmi pripúšťa. Tá však podľa neho bola uzavretá na päť rokov, a to ešte v roku 2006, keď rezort obrany patril SDKÚ-DS. "Stroje boli kanibalizované, Slovenská republika platila, aj keď lietadlá neboli letuschopné v dostatočnom počte, opravy trvali neúmerne dlho," uviedol podpredseda liberálov."

Nepisme link, lebo je to zakazane, najdete si to.

Preco ten inteligent nepise, ze sa tu platia sovietom miliony za nic, a spiskali to ti dobri sudruhovia z SDKU?

Kedy tu tym najinteligentnejsim dorazi prva davka mozgovej hmoty, aby bolo cim rozmyslat?
 
Hodnoť

 

Slovenské vojenskél letectvo - téma stará snáď ako matuzalem. MiGy sú dobré lietadlá, bezpochyby, ich rozdiel oproti Gripenom alebo F-16 je v tom, že MiG-29 má 2 motory a čo to s prevádzkovými nákladmi aj s údržbou urobí, vie každý, kto k tejto téme trochu pričuchol. Preto ČR jednoznančne vylúčila 2-motorový Eurofighter, jednoznačne. Druhý problém je, že ako člen NATO sme koaličný partner a pokiaľ sa naši letci zúčastnia akejkoľvek spoločnej akcie s lietadlami, ktoré ostatní partneri nemajú, tak si všetko potrebné musia nosiť so sebou. Pokiaľ by mali lietadlá ako ich partneri (nie všetci majú rovnaké, ale 2 -3 štáty či viac s rovnakým typo sú), nie je problém dočkať sa v prípade potreby pomoci od kolegov. Nechcem teraz hodnotiť finančnú náročnosť prípadného prezbrojenia a jej rozdiel oproti zachovaniu súčasného stavu, ale jednotná výzbroj, možno minimálne s ČR, by na škodu nebola. A nielen v leteckej technike.
To, čo ma trochu prekvapilo na slovách aktuálneho ministra je, že doteraz nie je vyriešená po katastrofe An-24 sľubovaná obmena transportných lietadiel a je to už 7 rokov, a už hovoríme o prípadnej obmene nadzvukových lietadiel. Niekde na tom ministerstve obrany majú zmätok v prioritách. Alebo, ako zvyčajne, je za tým niečo iné. Sme predsa na SK.
 
Hodnoť

Mig vs F-16, Gripen, Eurofighter...

Vsetko je to o obojstrannej vyhodnosti prevadzky lietadiel. Kde je problem, ak z 10 modernizovanych SK Migov je bojaschopnych cca 5 ? Bud su zmluvne podmienky s vyrobcom nevyhodne, alebo im neplatime.....

Na strane druhej priklad z Ceska. Maju 12+2 Gripeny a su bojaschopne priemerne 90%. Asi to maju v zmluve s vyrobcom dobre zakotvene. A dalsi vyznamny fakt prenajmu Gripenov bol zavazok vyrobcu pkytnut ofsetovy program pre Ceskych vyrobcov. Btw ofsetove programy ceske firmy cerpaju aj z nakupov inej zapadnej bojovej techniky. Preto sa dari ceskym zbrojarskym, strojarským, leteckym...firmam, maju technologie a umozneny odbyt na zapad. A to prave kvoli nakupu Gripenov, Pandurov, CASA.....Samozrejme ani ich neobisli korupcne skandaly.

Nevsimol som si na SK, ze by nase strojarske a zbrojarske firmy nejak rozsiahlejsie participovali zo skutocnosti prevadzky ruskej techniky. Ak by sa napr realizoval nakup uz schvaleneho tendra na cca 2ks Spartanov, tak sa da predpokladat ofset pre SK firmy v hodnote daneho kontraktu, cca 100mil €. LOT TN by aspon mal co robit najblizsich 10 rokov...

Podla mna nie je treba hodnotit kvality daneho typu Bojoveho lietadla. V tejto cenovej kategorii su sucasne bojove chopnosti strojov skoro rovnake (ak sa jedna o posledne modernizovane verzie) a naozaj najviac zalezi na vyhodnosti kontraktu s danym vyrobcom.
 
Hodnoť

Glvac?

To je ten co vybavil tu superzlodejinu s L 410?
 


Najčítanejšie na SME Komentáre