SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Privatizovať či nie? Úspechy a omyly pani Thatcherovej (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Musím priznať,

že ma prekvapili hneď dve veci...........Prvá,že si s tým dal vôbec niekto námahu a druhá,že doteraz to nikomu nestálo za reakciu............ Príspevok by sa "prvoplánovo" dal zhrnúť do jednovetového záveru. Tam kde privatizácia priniesla konkurenciu,tam sa dostavil aj ekonomický efekt vrátane znižovania cien pre zákazníkov,ale tam kde ostal monopol - tak tam prakticky naopak nastalo ešte väčšie zvyšovanie cien............ Ale nie všetko musí byť tak jednoznačné.................Ako príklad zoberiem železničnú dopravu. Áno aj tá sa sprivatizovala. Žiaľ neviem posúdiť ako. Možno tak ako na Slovensku.Teda existuje majiteľ /správca/koľají,potom prepravca a samozrejme zákazník. Potiaľ by to malo byť asi OK. Ale pozriem na to aj z iného uhla pohľadu.Kedysi ma v škole učili,že koľajová doprava je lacnejšia ako cestná a beriem to ,že to tak platí. Ale naozaj platí ? Uvediem jeden rozdiel. Keď na železnici existuje majiteľ každého metra koľají a teda za každý meter prepravy po nich zaplatíte,tak cesty sú spoplatnené len čiastočne - diaľnice,rýchlostné komunikácie a súbežné cesty 1.triedy. A tak ak chcete prepraviť tovar po železnici - zaplatíte za prepravu za každý meter použitých koľají,tak pri cestnej preprave len na hore uvedených cestách. A tak sa kľudne môže stať,že preprava po ceste vás nakoniec vyjde lacnejšie ako po železnici,hoci tieto bežia paralelne a prepravná vzdialenosť je prakticky rovnaká.Opakujem,že neviem ako boli sprivatizované Anglické železnice,ale ak to bolo na podobnom princípe ako tie Slovenské a navyše spoplatnenie ciest je tiež podobné ako na Slovensku - tak kľudne môže nastať situácia,že nakoniec tá lacnejšie preprava sa stane drahšou.Priznám,že ma tento problém zaujíma a rád by so sa dozvedel aká je skutočnosť. Snáď aj preto,že tým by sa možno otvorila cesta k náprave aj na Slovensku. Ak to samozrejme politici "dopustia"..........
 

 

1. Na Slovensku sa žiadna železničná doprava nesprivatizovala(ŽSR, ZSSK aj Cargo sú štátne). Jedine sa liberalizovala, teda sa rozdelili prepravcovia a koľaje a umožnilo sa aj súkromníkom jazdiť.

2. V Británií sa kompletne sprivatizovala, ale dosť nešťastne. Oni neoddelili len prepravcov a infraštruktúru, ale prepravcov, koľaje, vlaky, stanice, údržba koľají a ostatné rôzne činnosti patrili rôznym vlastníkom, kde celkový efekt na systém nebol vždy najlepší, lebo už len tým, že to takto rozdrobili, vznikli veľmi špecializované spoločnosti, ktoré mali defacto monopol na tú svoju činnosť.
 

Ďakujem za informáciu !

Ale ani toto nedáva odpoveď na základnú otázku. Otázkou je totiž,či sú takto "exaktne " podelené a hlavne spoplatnené aj cesty. Na Slovensku nie a preto sa ľahko môže stať čo som napísal,že preprava po ceste na tú istú vzdialenosť príde lacnejšie ako po železnici,hoci opak by mal byť realitou...............
 

tá otázka je dobrá

a odpoveď jednoduchá. Cesty nie sú takto podelené, predsa len prístup ku nim nie je možné vylúčiť tak jednoducho ako prístup k železničnej infraštruktúre. Elektronické mýto a zákaz jazdy nákladnej prepravy na cestách nižšej triedy sú kroky smerom k tomuto "exaktnému deleniu" (ten zákaz ešte treba vynucovať).

A ani všeobecná poučka o lacnej železničnej doprave nie je až tak jednoduchá. Závisí od vzdialenosti v kilometroch.
 


Najčítanejšie na SME Komentáre