SME

Diskusia k článku: Stĺpček Juraja Javorského: Chvála úradu

V roku 2006, keď Protimonopolný úrad navrhol rekordnú pokutu šiestim stavebným firmám, kolovala médiami aj správa OECD, že kartelové dohody predražujú zákazky o tretinu až polovicu.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
6 príspevkov

  • 18cynth

    Nerozumiem,

    vyzerá to ako keby sa Herojín dal na pokánie , či čo. Ako však poznáme slovenský folklór, teraz sa karteláci budú ešte zo 3 roky akože dohadovať kto z nich tú stavbu dokončí, no a po uplynutí zákazu činnosti ju nakoniec dokončí ten kto začal. Koza celá, vlk sýty a popritom si ešte aj justícia vylepší skóre. I have a dream.....
    • Sosimple

      Heroin hrá vlastnú hru

      dávno zistil, že môže úplne všetko, tak prečo by nie? Nemusí sa zodpovedať nikomu, naopak, všetci sa musia zodpovedať jemu. Volá sa to absolútna moc. Nehľadaj v jeho rozhodnutiach zámer či logiku, on ich robí len pre vlastné potešenie.
    • Vtjr

      Naozaj nerozumieš :-D

      Asi Ti uniklo, že ten tender bol zrušený a na tento úsek bol vypísaný nový, ktorý postavilo celkom iné združenie Stavby silnic a železnic, a.s., SLOV-VIA, a.s., SMP Construction, a.s. a bol dávno dokončený a uvedený do prevádzky dňa 03.09.2009 viď http://www.ndsas.sk/useky-meng... Tiež nevedno aké skóre si tým Harabín vylepší, keď najprv 4 roky nekoná a zrazu 2 dni pred koncom roka nu zázračne svitne. Skôr ide o to, že toto vydláždi cestu proficovskému Širokého Váhostavu k monopólnemu ovládnutiu stavebného trhu, keď položí svoju najväčšiu konkurenciu - Doprastav.
      • 18cynth
        Ďakujem Ti, že si ma uviedol do obrazu, naozaj nesledujem, v ktorom roku bolo dokončené koľko metrov diaľnice a v článku sa nespomína ani to, že bol vypísaný nejaký nový tender - teda ešte raz sorry. No a čo sa týka Herojína, "ktorý nikdy v živote neklamal", touto kauzičkou si opäť pripisuje len červené body lebo dávať jeho vplyv na Najvyššom súde do súvisu so Širokého Váhostavom, o ktorom on nič nevie ani o ňom nikdy nepočul ani ho nevidel, môžu len a len zlomyselníci. ( ? ) :-)))
        • Vtjr

          Súvislosti, ktoré Ti unikli, sú tu:

          http://ekonomika.sme.sk/c/7052... Máš pravdu v tom, že v kratučkom článku p. Javorského bola v podstate iba chvála fungovania protimonopolného úradu. Ale jeho článok bol uvedený ako súvisiaci pod tým, čo si bolo treba prečítať ako prvý. Ešte jednu vec uvediem na pravú mieru. Je pravdou, že po zrušenej súťaži sa stavba prerozdelila z pôvodnych 2 častí na 3 a že saStrabag aj Doprastav nakoniec čiastočne zapojil do stavby na strednom čiže II. úseku. Taktiež IS Košice sa nakoniec podieľali na stavbe úseku prvého a to čo som pôvodne dával link sa týkalo len úseku tretieho. Viď tieto dokumenty: http://www.ndsas.sk/useky-meng... http://www.ndsas.sk/useky-meng... a http://www.ndsas.sk/useky-meng... Takže nakoniec aj niektorí "previnilci" si prišli na svoje, i keď to nakoniec postavili výrazne lacnejšie ako by boli, keby prvá súťaž nebola zrušená. Takže štátu bola spôsobená škoda len zdržaním a dodatočnými nákladmi na opakovanie súťaže. Z tohto pohľadu je otázne, či sú tie pokuty v takejto likvidačnej výške primerané a či nakoniec nenarobia viac škody ako osohu. Je mi totiž veľmi podozrivé to, že do predmetnej súťaže sa nezapojil Širokého Váhostav. Lebo nenahovárajme si, kartelové dohody sa robili, robia a budú robiť na Slovensku denne na všetkých možných úrovniach a veľkostiach a významnosti zákazok od komunálneho až po celoštátny. Takisto by bolo veľmi naivné si myslieť, že Váhostav bol nejakou žiarivou čestnou výnimkou a nezapájal sa do podobných praktík. Takže celé mi to pripadá ako dopredu pripravená pasca pomocou ktorej sa mal aspoň na čas zbaviť časti konkurencie. Pritom konanie protimonopolného úradu v tejto konkrétnej veci príliš nespochybňujem. V dokumente http://www.antimon.gov.sk/data... je opísaný celý postup a závery jeho vyšetrovania, čo vyzerá celkom logicky. Samozrejme bez podrobnej znalosti je ťažké nad tým vysloviť laický súd. Inou vecou však je, či likvidačnými pokutami, a tým zúžením konkurencie, keď by tu mal nakoniec Váhostav monopol tzv. "nevyleje s vaničkou dieťa". Pretože monopolizácia trhu môže mať rádovo horšie následky ako pokus o zmanipulovanie 1 súťaže. Stačí sa pozrieť na nedávne praktiky Váhostavu (ale podobne to robí aj Skanska a iné firmy), keď dumpingovou cenou vyhral stavbu úseku Dubná skala - Turany, a keďže nemôže "podojiť" štát, tak likviduje neplatením jedného subdodávateľa za druhým. Tí malí sa však, na rozdiel od štátu, nedokážu voči tomu tak účinne brániť. A hrabinojustícia im v tom svojou pomalosťou a nepredvídateľnosťou nijako nepomáha.
        • Vtjr

          Ešte doplním aké ďalšie následky hrozia

          Ide o to, že likvidačná pokuta pre veľké stavebné firmy ich síce po právu potrestá, ale je veľkou otázkou či to naozaj nejako zasiahne skutočných vinníkov. Lebo netrestáme ľudí - fyzické osoby, ale právnické osoby. A tie môžu mať dnes, skoro 10 rokov po kauze, celkom iné vedenia a vlastnícku štruktúru. Som presvedčený, že vtedajší aktéri sú už dávno za vodou zabezpečení dopredu na x generácií a táto "epizóda" im veľký hlavobôľ nespôsobí. Naproti tomu to tvrdo doľahne na stovky zamestnancov a poddodávateľských firiem, ktorí prídu o prácu. V neposlednom rade na to doplatí aj štáta teda aj daňový poplatník. Lebo všetky tie previnilé firmy majú aj v súčasnosti podiel na mnohých veľkých rozostavaných diaľničných stavbách a ich prípadný krach by mal veľmi zhubné dôsledky tak na dodržanie termínov ako aj ich konečnú cenu. Stačí si spomenúť čo sa stalo, keď počas výstavby úseku D1 Ladce-Sverepec skrachoval Hydrostav. Dokončenie sa oneskorilo o niekoľko rokov a aj dosť predražilo napriek tomu, že náhradní zhotovitelia Doprastav a IS Košice (tí skončili v pôvodnom tendri na 2. a 3. mieste ya Hydrostavom) to robili v tzv. "ekonomickom režime oprávnených nákladov" kedy sa investorovi musel dokladovať každý klinec ale zhotoviteľom sa priznal primeraný zisk. Samozrejme, že ak si niekto myslí, že to viedlo k väčšej hospodárnosti a úsporám, tak je na veľkom omyle. Naopak takýto režim nielen že vedie k nafukovaniu nákladov ale aj nenúti firmy odkrývať rezervy. Presne tak ako podobne nefungovalo socialistické hospodárenie. Ale nakoniec celé to môže byť aj len nástrojom prevzatia týchto firiem do vlastníctva iných skupín, čo zase môže viesť len k monopolizácii slovenského stavebného trhu (lebo mám veľké podozrenie, že za všetkým stojí Smer a Široký). Takže tu budeme mať buď monopolný Váhostav, alebo aj Doprastav ako jeho sestru. Ani jedno však nie je šťastnou perspektívou.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 254
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 552
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 323
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 472
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 514
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 225
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 598
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515