SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za a proti: Načo sú nám vôbec ľudské práva? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Na zaciatku by snad stacilo, aby vsetci vladni cinitelia, poslanci ,nominanti v statnych podnikoch, sudcovia, prokuratori a policajti dodrziavali ustavu a zakony Slovenskej republiky a pri ich poruseni prichadzali o mandat ci post. Nuz, ale neviem, ci by sa nasli potrebne kadrove rezervy, lebo to by bolo tornado cistiek, az by sme zistili, ze tato spolocnost moze i fungovat a dokonca chrani i ludske prava a dostojnost vsetkych obcanov.
 
Hodnoť

Morálne tragédie a "hriešnici" sa snažia

o "nátlakové podsúvanie vlastných predstáv o usporiadaní života a vzťahov ako jediných správnych a akceptovateľných.“
Slušných ľudí označujú za nenávistníkov a stredovekých tmárov.
 
Hodnoť

Čo sú to ľudské práva?

Moderný pohľad je, že je to niečo, na čo máme "právo" a druhí majú zase povinnosť nám to dať. Nevolá sa to ľudské povinnosti iba preto, lebo by to neznelo tak dobre.
Napríklad: Mám právo na prácu, tak mi ju dajte. Alebo na sociálne zabezpečenie, zdravotnú strarostlivosť. Alebo mám právo na homo-manželstvo, tak mi to uzákoňte. Alebo mám právo na svoje náboženstvo, tak mi postavte kostoly, plaťte farárov a uctievajte ho aj vy.

To je chybná, veľmi chybná koncepcia ľudských práv. Tá správna je, že ja mám nejaké práva, tie práva chánia mňa - pred vaším násilím, zotročením, útlakom, ale vám z toho nevyplývajú žiadne povinnosti voči mne. Akurát vám bránia ma utláčať.
najrozumnejšiu definíciu ľudského práva som čítal v Americkej deklarácii nezávislosti:
Každý má právo sledovať svoje osobné šťastie.
 

každý,teda nie je možné urobiť si

z druhého človeka predmet, obrať ho o život napríklad ukončením tehotenstva alebo usmrtením "z milosti" - eutanáziou. Trest smrti za zločiny sme humánne zrušili, ale zabíjanie bezranných je stále dovolené. Právo na šťastie - právo na dieťa pre každého verzus právo na slušný život (surogátne matky si privyrábajú resp. zarábajú prenájmom maternice na základné životné potreby...) zvrátené práva bez ohľadu na iných, bez povinností
 

 

Abortus nenarodených detí je sporná téma. Jadrom sporu je, či nenarodené dieťa je človek.
Spor sa nedá vyriešiť, pokiaľ zástancovia opačných pohľadov nechcú ustúpiť ani o krok zo svojich extrémnych názorov.

S tou eutanáziou (mysím nevyliečiteľne chorých pripútaných k prístrojom, bez ktorých by zomreli) to má hodne spoločné v tom, že v jednom aj druhom prípade ide o jednca, ktorý je úplne závislý od iných. Sám nie je schopný prežiť, žije tak povediac "z milosti iných".
V tom prípade tí iní, na ktorých je závislý, majú právo sa rozhodnúť, či budú pokračovať alebo nie.

Rovnako ako máme právo rozhodnúť sa, či žobrákovi dáme almužnu. Je iste chvályhodné a morálne almužnu dať, ale nie je to uzákonená povinnosť. Hoci sú náboženstvá (napr. islam), ktoré túto povinnosť majú. Takže ja by som navrhol, aby v týchto prípadoch každý postupoval podľa príkazov svojej vlastnej viery.
 

 

Sosimple ale tu zas odmietas, ze nejaky eticky spor existuje a vravis o centimetroch ustupu,
potraty ja na to hladim pragmaticky, toto neupravi zakon, zaokn to lne moze legalizovat, ale potraty budu aj ked budu protizakonne, a budu velmi tazko dokazatelne, nevynutitelny zakon je zly zakon, v tom mam jasno
ovsem ci ide o zabitie cloveka to neviem, to je prilis komplikovane na moju hlavu, akekolvek tvrdenie mi pripada neobhajitelne, v tomto sme neobjavili vyssiu pravdu, a preto pozeram kriticky na ludskopravnych aktivistou, nie preto co hlasaju, ale akym sposobom to presadzuju, to uz nema nic spolocne s tym, comu verim ze je najlepsie, a to zaznelo aj v tomto rozhovore, aktivisti objavili dvere na nejakej kancelarii v EK, a preto maju pocit ze sjovu poziciu nemusia obhajovat, a ani sa nepatri o nej hlasovat, v tomto mam jasno, to je zlo, pre mna zasadne
 

 

Etický spor? Morálka sa vyvíja je to, ako povedala klasička, "spoločenská dohoda". Tu sa jednoducho dohodnúť nevieme, preto spor. Je to teda etický spor.

Ale mohli by sme sa dohodnúť, veď sme sa dohodli na iných veciach, napríklad:
- s neživými vecami (nerastami) môžeme zaobchádzať ľubovoľne. Nemajú vedomie, neptrpia, môžeme ich rozbíjať a ľubovoľne ničiť a pretvárať bez výčitiek svedomia.

- s rastlinami zaobchádzame podobne ako s nerastami, čo je dosť prekvapujúce, lebo ich pokladáme za živé a niektré vedecké výskumy potvrdzujú rastlinnú analógiu nervovej sústavy a inteligentného správania - napr. vedomú obranu proti škodcom.

- zabiť zviera tiež nemáme problém (hovorím o väčšinovej morálke), iba sme sa zhodli na obmedzení, že sa nesmie týrať. Prekvapivou výnimkou sú veľryby, ktoré sú tabu našej civilizácie, z akéhosi záhadného dôvodu ich nesmieme zabíjať, ani na mäso.

- ľudia sú niečo ako veľryby - nesmieme ich ani zabíjať, ani týrať. Dokonca im musíme zabezpečiť sociálnu a zdravotnú starostlivosť (samozrejme iba tým našim, so správnym občianstvom).

Takže - kde sú v tom nenarodené deti? Sú živé, nie sú to ani rastliny, ani zvieratá, ani ľudia (ani naši spoluobčania - nemajú teda nárok na zdravotnú starostlivosť).
Jediné riešenie je určiť im zvláštnu kategóriu. Navrhujem - niečo podobné ako veľryby - možno ich zabiť, ale nie svojvoľne, iba vo vymedzených prípadoch. A týrať určite nie, musí to byť humánne. Predstava roztrhania živého telíčka kliešťami pri potrate mi nerobí dobre.
 

 

ok, pomenoval si to asi lepsie, j eto moralka, a ta sa vyvija...

ale, moralku spolocnost prenasa do zakonov, to je tiez ok

to co mna rusi, je moje presvedcenie, ze zakony musia byt prijmane demokraticky mechanizmom suhlasu vacsiny, a to je to co ma na tych ludskopravnych aktivistoch, vlastne aj na EU systeme rusi, toto nie je respektovane a tu je aj problem a jadro sporu v clanku, ta druha teta sa nestazuje ze prva teta ma nejaky nazor, stazuje sa ze druhy nazor, nie je pripusteny a rovno sa veci zavdzaju do pravneho poriadku
a v tom snou suhlasim, tito aktivisti nemaju patent na pravdu, a hlasovanie je jediny sposob ako do zakonov presadzovat moralne, teda hodnotove veci
 

 

Súhlasím, až na to, že demokraciou nie som taký nadšený. Morálka a hodnoty sa nemajú presadzovať hlasovaním. Morálka by vždy mala byť vyššia než to čo dovoľuje zákon.

Inými slovami - demokraticky prijatý zákon by mal byť "najnižším spoločným menovateľom", teda uzákonením morálky, s ktorou súhlasia všetci (resp. skoro všetci okrem pár extrémistov). Nie že jedna časť spoločnosti (napr. 60 %) vnúti druhej (menšinovej) svoju morálku zákonom.
 

 

hmm, je lusdkopravna strategia preberana v clanku najnizsim spolocnym menovatelom s ktorym suhlasia vsetci okrem par extremistov ?

reprezentuje postoj pani porubanovej aspon tych 60 percent, a teda je lepsie, ak moralku vnucuje mensina vacsine ?
 

 

Zlé je, keď menšina vnucuje väčšine, rovnako aj ak väčšina vnucuje menšine. Tu koncept demokratického hlasovania morálne zlyháva, o morálke sa proste neshlasuje.

Zatiaľ som v našej spoločnosti nepostrehol presadzovanie "menšinovej morálky LGBT" zákonom. Ale postrehol som takúto snahu kresťanských aktivistov: Schválená novela ústavy, vypísané neúspešné referendum.
Takže mám obavy v tomto smere.
 

 

precitaj si ten vladny material, pripadne celu agendu daneho odboru pri vlade ci co to je, ja tam vidim to vnucovanie

ak by pustili k rokovaniu konzervativcov, asi by sa nepresadil zakaz inerupcie, ale ani sporna rodova rovnost na skolach by nepresla , to je prave sposob hladania najmnesieho spolocneho menovatela, tzn, bodov, s ktorymi suhlasia vsetci, tak ako ziadas vyssie
to co je teraz, je nanucovanie LGBTI pohladu celej spolocnosti, a netyka sa len mensiny LGBTI ale vsetkych, pokial hovorime o opustenych detoch, alebo vychove vsetkych deti
 

treba si obcas aj nieco nastudovat

inak nie je jasne o ktorej eutanazii
hovoris, pasivna sa praktizuje aj na slov.
aktivna nie, aj ked chori v neznesitelnych bolestiach
by ju prijali
 
Hodnoť

nadalej gejovia na muske

nemilujme tychto bliznych
prekvapuje, ak zena dokaze
odmietat genderovu rovnost
ved ide o mzdovu nerovnost
problemy tyrania zien a deti
aj prostitucia... balik problemov
nechutne je pouzivanie vyrazov
hnis, spina vytecie...
averzia voci gejom, ci gender problematike
je hlavne o nevedomosti
 


Najčítanejšie na SME Komentáre