nechať rozhodovať niekoho múdrejšieho? Napríklad zahraničné vedecké inštitúcie. Keď si vedec zoženie grant zo zahraničia, náš štát mu prispeje takou istou, alebo niekoľkonásobnou sumou. Proste - dobrému sa pridá ešte viac, než ako už má. Tak sa zväčší rozdiel medzi dobrými a tými ostatnými, a to ide, nie? Hlavne nenechať rozhodovanie na Slovákoch a slovenských inštitúciách. Šafárenie v slovenskej vede sa blíži šafáreniu v slovenskom zdravotníctve.
EU má svoj ekonomický zmysel v tom, že len trh s cca 400 mil. spotrebiteľov vie amortizovať výsledky vedy a výskumu ( základného s rizikom 1:300), národné trhy to už nie sú schopné, nech je to Nemecký či Francúzsky trh samostatne.
Národný trh vie zaplatiť aplikovaný výskum a vývoj pracujúci s rizikom 1:5 a menej.
To je ekonomický zmysel EU ako federálneho štátu. A vo vzťahu k tomuto poznaniu je vhodné prijať stratégiu vo vede a výskume na úrovni štátu
Z toho vyplýva:
1. Základný výskum má zmysel v SR riešiť len v spojení s EU inštitúciami zapojením sa do medzinárodných projektov v dvoch úrovniach: - pripojením sa do projektu, ktorý riadi niektorá z inštitúcií EU alebo národných inštitúcií - vyššia úroveň - inicializácia projektu z úrovne SR financovaná cez EU s medzinárodnou účasťou
Podľa posledných systémových výskumov sa riziko zo 70tych rokov 20 teho storočia 1:60 posunulo v roku 2010 na 1:300, t.j. možno očakávať, že len jedna z 300 myšlienok základného výskumu a vývoja sa dostane do praxe
2. Úroveň aplikovaného výskumu a vývoja.
V tejto úrovni sa pracuje s rizikom 1:5 a menej. Štandardný typ financovania tohto rizika by mohol byť nasledovný:
Tým sú pokryté všetky možné riziká a zostáva už len povedať, že APVV by mohla byť agentúrou zastupujúcou štát.
Banky by mali vytvoriť rizikové fondy s príslušným investičným profilom pre zodpovedajúci sektor.
Úlohou strategického investora je adaptácia technológie pre trh - efektívne uvedenie technológií alebo produktov na trh.
APVV by malo mať aj zložku, ktorá bude financovať práce spojené s prípravou legislatívnych výstupov, kde často je to legislatíva, ktorá určuje ekonomické bariéry adaptácie výsledkov aplikovaného výskumu do praxe.
To sú jednoduché systémové riešenia. Nie je potrebné si základný výskum romantizovať - je to nutná ale zároveň ekonomická kategória. Národný štát však samostatne na základný výskum nemá ale zároveň ho musí držať a spolupracovať tam, kde sa vyprofilovala možnosť medzinárodnej spolupráce alebo investovať do oblasti, ktorá je pre štát strategická.
Zbytok sú skôr peniaze, ktoré síce deklarujú využitie v podobe vedeckých článkov, ale pokiaľ sú len na úrovni vedomostí, sú neefektívne vynaložené a v zásade suplujú sociálny systém. Aj preto je v skutočnej vede a výskume málo peňazí - sú rozptýlené s nízkou koncentráciou do efektívnych výstupov. A tak odborníci odchádzajú ešte pred tým, ako zistíme, že sme mali odborníka - pracujú tam, kde ich zaplatia.
v slovenskej vede? Ved SAVka v sucasnej forme je socialisticky prezitok, Stale pocuvame ze chybaju peniaze, ale v skutocnosti chybaju vedci, len o tom nikto nehovori. Stavaju sa rozne nove centra vyskumu bez personalneho zabezpecenia. Jazykovedny ustav mame nato, aby boli v rozhlase jazykove okienka (citat P. Sajgalika). Kricat dajte peniaze je to najjednoduchsie.