SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečo hodina dejepisu navyše problém nevyrieši (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

Hm,

nielen to ... mali by sme poznať zo slovenskej histórie aspoň základné veci napr. ako sme sa v skutočnosti volali, prečo nám hovoria Slovák, prečo sa voláme Slováci, aký máme pôvod, prečo nie sme Slověni, Slovieni, ale Sloveni, prečo hovoríme slovenským jazykom a nie slovienským resp. slověnským, či existovala Veľká Morava aj v Rumunsku, prečo bola Morava slovenskou, teraz už českou, prečo má byť socha Svätopluka napr. v Nitre a Rastislav v Bratislave alebo napr. Alba Julii Rumunsku, kde v skutočnosti sídlil arcibiskup Metod, prečo dejiny aj odpisujeme od iných atď, atď. ... :)
 

hodina dejepisu

sice problem nevyriesi, ale zdrzi na dostatocne dlhy cas;)
podobne ako vysetrovanie Bastrnaka, ved kto povedal, ze sa to nemoze riesit, vysetrovat, oblbovat... do konca volebneho obdobia?
 

Ale hlavne

čo do toho dejepisu napísať, keď nikto nepozná skutočné príčiny extrémizmu?
 

 

každý slušný historik, ktorý si nechce nakydať do úst, sa neodváži len tak z fleku hodnotiť celé 20. storočie lebo vie, že je to príliš "skoro"...viď len "konšpirácie" okolo vojny vo Vietname, definitívne potvrdené len nedávno z archívov USA....alebo testovanie drog, plynových látok a pod na obyvateľstve, čo si už dnes človek bežne pozrie na českej televízii v bežnom dokumentárnom filme....pred 20 rokmi čisté "konšpirácie".

Moderná doba sa dá práveže krásne vysvetliť na príkladoch z minulosti (už len spomínaný stredovek, my sa na školách učíme o vzraste pomaly fašistickej - moderné to slovo dnes - Osmanskej ríše...s ktorou veselo spolupracovali a obchodovali Francúzi s templárskymi križiackymi tradíciami kresťanstva...a takýchto príkladov nájdeme v histórii za posledných 500 rokov neúrekom). Účel svätil prostriedky vždy, náboženstvo a kultúra vždy slúžili iba ako zámienky rozdeľovania ľudí pre obohatenie skupinky vyvolených. Obsah učiva je tiež žalostný, učiť sa v 21. storočí, že Egyptské pyramídy stavali otroci, ktorí tlačili kamenné kvádre na šulkoch z dreva, ktoré rástlo tisícky kilometrov ďalej...to je už fakt sila. Hlavne keď sa našli "výplatné pásky" týchto "otrokov", ktorí si vtedy kupovali napríklad pivo.

Spýtajme sa maturanta aby zhodnotil situáciu na každom kontinente počas 15. storočia, 16. storočia atď. Maximálne strelia pád Konštantínopolu, objavenie Ameriky a to je asi tak všetko. Vedia vymenovať pár vecí z histórie, dátum začiatku druhej svetovej vojny (lebo to je fakt "dôležité" vedieť, ideálne aj presnú hodinu a minútu) ale nejakú hlbšiu politiku a dôvody za mnohými rozhodnutiami panovníkov by sme čakali márne. A už úplne v dejepise chýba história moderného finančného systému, úplne tam absentujú mnohé bohaté rody, ktoré hýbali viacerými krajinami naraz.

Žiadna výučba dejepisu navyše nič nevyrieši. Pre dnešnú mládež je to nič. Veľa všelijakých mudrlantov, ktorí "si zažili", často tresknú sprostosť typu "ale veď oni sú zlí, nepamätáte si čo urobili v roku 1944, 1968, v deväťdesiatych rokoch...?" no nie, nepamätáme, pre dnešných školákov je to tak vzdialené ako pre ich dedkov genocída indiánov alebo koncentráky, ktoré zriaďovali Briti v Afrike dávno pred Hitlerom. Takto to proste nefunguje. Rovnako nefunguje okiadzanie socializmu, najmä keď tomu školákovi žije babka, ktorej sa za socíku žilo super. Preto takáto výučba nefunguje. Je to buď kontroverzné alebo príliš vzdialené.

Ale možno, fakt len možno, by pomohlo nezvyšovať poplatky za energie o 10 000 %, možno by potom ľudia nemuseli veci riešiť extrémisticky. Ale hovorím, nie som expert.
 
Hodnoť

Nevyrieši, hlavne ak sa pokúsi klamať.

Ak by sa na týchto hodinách čítala Solženicynova kniha Súostrovie gulag, určite by to pomohlo deťom pochopiť, čo je zlo.
 

Súhlas.Ale dejepis

sa vyučuje ako PŠM (politické školenie mužstva) na vojne a nezriedka to "učia" tiež politruci pôvodom z KSČ poplatní establišmentu.Žiakov akurát naučia nenávidieť súčasný stav a budú hľadať cestu "k alternatívnej pravde".Tj Lži.Lebo pravda je len jedna a alternatívy k nej sú zákonite lži, rozširujúce chaos a mútne vody v ktorých lovia budúci hitlerkovia a stalinkovia a z toho ťažiaci ich čarodejnícky učni.Zhodou okolností jeden "kapitáň" to náhodou pred šiestimi rokmi utrafil lebo sa medzi nich potreboval dostať a len akurát sa nezadarilo :
: https://www.aktuality.sk/clano...
Ale prosím vydržte to celé prečítať a aj vypočuť.
 

Ja by som pren pochopenie politiky

navrhol celkom vážne zaradiť do učebných osnov, ako povinné čítanie titul "Idioti v politike", vrele doporučujem
pre získanie rozhľadu o slovenskej, možno aj svetovej politike.
 
Hodnoť

 

To je taký alibizmus, prihodia preťaženým deckám hodinu dejepisu navyše a umyjú si ruky. Dôležité je, čo a ako sa na dejepise učí a ako sa učí napr. niečo ako občianska výchova, pochopenie zásad demokracie a tak.
 
Hodnoť

Vládna koalícia nás vedie do pekla.

Všetko to je o tom, ako je spoločnosť nastavená, aké má nasledovaniahodné príklady, aké hodnoty a tradície si ctí. Ak je systém nastavený povrchne, bez presadzovania morálnych hodnôt vo všetkých jej oblastiach, kde pojmy ako právo, zákon, spravodlivosť, česť či slušnosť sú len slová a skutočnými ikonami sú bohatstvo, drzosť, vulgarita, klamstvo, pyšnosť, povrchnosť, v takej spoločnosti je akýkoľvek počin zmeniť jej podstatu len mediálnou "kampaňou", ktorá nič nezmení lebo nikoho neosloví, lebo nejde do hĺbky a k prapríčinám.

Žiarivým príkladom prejavu súčasných "mocných", ktorí udávajú pre ostatných občanov "tón" bolo včerajšie vystúpenie v televíznej diskusii ministra vnútra R. Kaliňáka a poslanca A. Hrnka v protipóle s poslankyňou V. Remišovou. Už posmešný a ponižujúci spôsob reči a nepodložene lživé osobné útoky voči poslankyni ako žene boli nechutné a na ministra a poslanca nedôstojné. Je úplne jasné, že pre občanov Slovenska vrátane tých mladších, 10 minútové sledovanie týchto nechutností nenahradí a nevymaže z pamäte ani 20 hodín dejepisu a to každý týždeň. Preto sú a budú tieto reči o potrebe zvýšiť hodiny dejepisu len "kampaňovými rečami" a morálny celospoločenský úpadok Slovenska sa bude len zrýchľovať. Na druhej strane si poslankyňa Remišová zaslúži hlbokú poklonu za jej vecnú a slušnú diskusiu i schopnosť sebaovládania, čím nám ukázala, že je to možné ale aj nevyhnutné.

Mládež a deti Slovenska (ale aj mnohí ostatní) potrebujú pozitívne osobnosti a ich životné príbehy, od ktorých je možné veľa vypozorovať a napodobovať, no osobne nechcem, aby týmito príkladmi pre moje deti i vnukov boli Fico, Kaliňák, Bugár, Danko či Hrnko, Počiatek či Bašternák ...
 

Čas ukáže, že tunelovanie slovenskej

ekonomiky a eurofondov, bude do budúcnosti menší problém, ako " morálny celospoločenský úpadok Slovenska".
Táto tvrdá a oprávnená kritika patrí predovšetkým Ficovi a Kaliňákovi, ako "tváram" strany Smer, pretože vedome, nezodpovedne a trestuhodne manipulujú s atmosférou v spoločnosti a verejnou mienkou.
Ano! Pre Fica a Kaliňáka "pojmy ako právo, zákon, spravodlivosť, česť či slušnosť sú len slová a skutočnými ikonami sú bohatstvo, drzosť, vulgarita, klamstvo, pyšnosť, povrchnosť".
 
Hodnoť

Pozoruhodné...

... zo strany ministerstva školstva o navýšení hodín dejepisu. Teraz niečo z praxe. Dlhoročná učiteľka na dejepis a občiansku náuku bola prepustená minulý rok zo školy. Škola asi vyhodnotila že dejepis a občianska náuka nie sú pre žiakov školy potrebné a náklady na vyučovanie sa ušetria. Nejedná sa až o tak neznámu školu ,len o tú istú na ktorú pre zlé hospodárenie poukázal bývalý učiteľ Žarnay.
 
Hodnoť

Mária Therézia sa nepomstila ďeťom.

Povinná školská dochádzka zavedená Máriou nemala takú dĺžku každý deň ako dnes. Len 3 hodiny. A to polo-dobrovoľne. Koho škola bavila (mal na to DNA), tak aj s pomocou rodičov sa učil navyše nejaké hodiny. Isto to bolo prirodzenejšie ako dnes, keď deti do 15 rokov musia nehybne presedieť 5 najlepších hodín pre pohyb - na plastových stoličkách. Mnohí si tu naštartujú nemoci do ďalšieho života - pre utlmený krvný obeh v tele. Mne by vyhovovalo sedieť na hojdačke, alebo húpacom kresle. Nežartujem, raz k tomu príde.
A čo sa týka ideológie: Treba si zodpovedať otázku, prečo prichádza k revolúciam, či aspoň nepokojom. Príčinou je vždy odtrhnutie sa vládcov od problémov, naopak ešte problémy nabobtnávajú. Hociaké protiopatrenia voči nespokojnosti bývajú márne. A tlčenie svojich predstáv do hláv detí to všetko iba zhoršuje. Kým deti budú voliť, tak daná vláda už aj tak bude vymenená. Dnešná situácia mi pripomína situáciu po roku 1848. Maďari "prituhovali", ale aj tak išli len do horšieho. Nevystihli podstatu konfliktu - presne ako dnes naša vláda. A nevyučoval by som dejiny 20.storočia vôbec, lebo sú to dejiny politikov bez morálky. A to by som do hláv detí netlačil, ak chcú byť šťastné v živote.
 
Hodnoť

????

Autorov text sa síce tvári veľmi sofistikovane ale každému kto sa dejinám a ich vyučovaniu venuje profesionálne je jasné, že Schutz píše o niečom čomu sa vôbec nerozumie. Nepozná práce slovenských historikov a spoločenských vedcov, ktorí roky a dlhodobo volajú po navýšení hodín dejepisu a táto inciatíva pochádza priamo od nich, zo Slovenskej historickej spoločnosti pri SAV, nie od nejakých Plavčanových našepkávačov, ako píše Schutz. Som učiteľ dejepisu s dlhoročnou praxou a môžem pána Schutza ubezpečiť, že naša komunita upozorňuje už dlho na nebezpečenstvo spojené s nízkym počtom hodín dejepisu.

Výsledok volieb je do veľkej miery spojený s dlohodobým bagatelizovaním spoločenských vied v našej spoločnosti a asi najviac si to odniesol dejepis a história ako veda, o ktorých je každý druhý intelektuál na SLovensku presvedčený, že im dokonale rozumie...
 

súhlasím s dejepisom

ale nie v súčasnej podobe. Pamätám si, že moje deti sa či na základnej alebo potom na strednej školy učili vždy od začiatku...pomaly od Adama a Evy, prvohory, prvotnopospolnej spoločnosti a kým sa prelúskali k I. svetovej vojne, to už začali zmeny v rozvrhu, lebo boli maturity, monitory, školské výlety a pod. Súhlasím s vyššie uvedeným príspevkom Timmy_Andersona. Učiť treba to, z čoho sa odvíjajú naše dejiny a nie ako sa vyvíjal počas miliónov rokov človek homo sapiens.
 

 

To ako ucitel dejepisu naozaj verite tomu, ze vdaka jednej hodine navyse dokazete ovplyvnit nazory studentov na to koho volit?

A ak ano, tak ktorym smerom je to ovplyvnenie spravne? Staci 'proti fasizmu'?

Alebo aj proti komunizmu, proti bezbrehemu liberalizmu, proti bigotizmu akejkolvek prichute?

Naozaj tomu verite, ze vasa moc siaha tak hlboko do studentskych hlav?

Ked z pozicie intelektuala viete co je spravne, naco potom volby?

Podla mna je napriklad hlas kotlebovi dnes mensie zlo ako hlas ficovi, ktory realne nesie zodpovednost za otupovanie v nasom podfinancovanom skolstve, umieranie v rozkradnutom zdravotnictve a popravu spravodlivosti v priamom prenose.

A to chapem co za spina je lsns, len to davam do kontextu..
 
Hodnoť

dejepis veľmi nepomôže

keďže slabá znalosť histórie je len jednou z mnohých príčin nárastu extrémizmu, a zďaleka nie najzvážnejšou - závažnejšími príčinami sú zlyhávanie politického systému, nedôvera v inštitúcie, prehlbovanie sociálnej nespravodlivosti, roztváranie nožníc medzi bohatými a chudobnými, ako aj to, že množstvo jedincov nemá v tejto spoločnosti a v tomto systéme žiadne uplatnenie, alebo sa uplatniť nevie, alebo ani nechce. A ešte jeden faktor - vehementné presadzovanie extrémizmu opačného razenia: slniečkárstvo, extrémny liberalizmus, LGBT, gender atď.
 

Presne tak.

A pridal by som aj ďalšiu príčinu: okaté držanie sa pri moci VŠETKÝMI prostriedkami. Aj pomocou dejepisu - no to je už na smiech.
 
Hodnoť

Hlúpe zaťažovanie žiakov

Všetci vedia, že jediné poučenie z dejín je: "Z dejín sa nikdy nikto nepoučil." Navyše výuka dejím bola za komunistických čias u nás tak spolitizovaná, že dnes už nikto neverí tomu, čo sa vyučuje.
Fašisti a fašizmus je skôr politická nadávka než nejaký konkretný politický program.
Nemyslím si, že "historický fašisti" hajlujúci v hnedých košeliach sú vážnym nebezpečenstvom. Je ich málo a väčšina súdnych ľudí ich má skôr za šašov. Skutočným ohrozením demokratickej spoločnosti sú "moderní fašisti" v červených kravatách, ktorí sú už vo vláde mnohých krajín. Snažia sa obmedzovať demokratické slobody, slobodu slova, práva jednotlivcov. Korupcia, sústavné zbedačovanie strednej triedy, podpora oligarchom je príčina, že občania volia radikálov a extrémistov, dúfajú, že sa nájde niekto, kto urobí konečne poriadok.
Holokaust to bola tragédia, ukazujúca ako hlboko môže klesnúť moderný civilizovaný národ. Ale, čo sa týka prenasledovania židov. Prenasledovali ich už Ašurbanipal a faraóni. Kráľ Dagobert ich vypovedal z franckej ríše rímskej. Prenasledovala ich inkvizícia. V modernej histórii ich prenasledovali fašisti i komunisti. Sú akýmsi lakmusovým papierikom, ukazujúcim, že vláda sa stáva diktatúrou.
 
Hodnoť

 

Problem je ze u nas sa uci dejepis odzadu. Od Staroveku, Mezopotamskej rise, Sumerov a neviem koho, potom Rimska risa, Franska risa a podobne hluposti. To do nich hustia cele 4 roky. A obdobie 1945-1989 sa odbavi v zaverecnom rocniku na dvoch poslednych hodinach pred vysvedcenim.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Komentáre