SME
Nedeľa, 18. august, 2019 | Meniny má Elena, Helena

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako sme pripravení na autonómne autá? Nijako (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

to je zufaly nezmysel.

"Keď existuje takéto niečo zložité - autonómny počítač, čo riadil celú cestu raketoplánu zo Zeme k vesmírnej stanici - určite už by sa dali voľne používať aj autonómne vozidlá."
1. nebol to raketoplan
2. pocitac nie je autonomny
3. nedali

nechapem na zaklade coho Smena robi vyber toho, co uverejni.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dôvod bol ideologický, nie technologický

pointa bola poukázať na stagnáciu za Fica ale kvalita technologického pomenovania budúceho vývoja je na bode mrazu.
Samozrejme je nezmysel porovnávať vesmírnu technológiu s nasadením autonómnych dopravných prostriedkov.
Rovnako je neznalosťou problematiky, že 3D tlač bude mať dosah na pracovné miesta u subdodávateľov. Oveľa väčší problém nastane, keď sa stiahnu celé automobilky do materských krajín, nakoľko položka ceny pracovnej sily začína byt marginálna. Niekedy na linke pracovalo 4000 ľudí, zavedením automatizácie to kleslo na 1500 a posledné linky vyžadujú iba 300 pracovníkov. Ďalšiu generáciu montážnych liniek automobilov už nebudú mat dôvod dávať podľa ceny procovnej sily, lebo napríklad elektromobil má iba tretinu komponentov dnešného auta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pán Richter a ďalší predstavitelia vlády stále vidia pekné čísla zamestnanosti a rastu,ale Nemecko už cíti pokles,pritom má hospodárstvo mimoriadne diverzifikované.
Ešte do parlamentných volieb sa buď potvrdia trendy, alebo budeme ďalej snívať, že naše nové generácie to zvládnu a politici vyžijú z populizmu.
Ako vždy po zlých vládach, bude treba obete,avšak Slováci nie sú zvyknutí sa uskromňovať.
Stále sa naháňame za tými čo sa majú vo svete lepšie,čo je nezmysel.
Duchovné hodnoty dokážu povzniesť i ekonomiku,avšak nemôžeme sa nechať strhnúť sladkými slovami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Presne tak

Jednoduchý príklad - koľko ľudí bolo potrebné na výrobu televízora / farebného.../ kedysi a koľko teraz.
Keď im tie elektromobili budú vyrábať automaty - roboti prečo by mali ísť do krajiny z lacnou pracovnou silou - keď ju nebudú potrebovať vůbec alebo takmer vůbec.
Bol som v elektrárni / nemenovanej / 500 MW a obsluha boli traja ľudia a pritom jeden bol vrátnik .......... to je iné kafé
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No napr Tesla vyrába vUSA

Ale autor sa mýli že Google je najďalej v autonómnym riadení najďalej je podľa mna Tesla pretože zbiera dáta zo státisícov aút zakaždým keď preberie riadenie človek ide info do ich superpočítača ktorý to spolu z ľudmi hodnotí Google alebo Waymo zbiera dáta v jednou state popr meste Tesla má dáta z celej západnej Európy a USA čiže tam je oveľa väčšia pravdepodobnosť že budú prvý no ale z istotou sa to tvrdiť nedá . Čo sa však z istotou tvrdiť dá je to že to nebude ani jedna európska automobilka pretože sú pozadu minimálne 5 rokov
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Autor sa nemyli. To je nazor hadam vsetkych renomovanych expertov. Tesla ma autonomne data z celeho sveta, ale ich auta momentalne nejazdia v samojazdiacom mode po meste, len po dialnici a parkoviskach. Waymo uz davno jazdi, aj ked potrebuje mat zmapovane.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tesla má 1000 násobne viac

Dát z aút . Ako Google všetky dáta zbierajú z reálnych ciest a šoférovania si to vygoogli
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja sa nehadam, ze Tesla nema viac dat. Ale data su len prostriedok, nie vysledok. Este raz zopakujem, Tesla momentalne dokaze jazdit v autonomnom mode len po dialnici a garazi. Waymo uz jazdi autonomne aj v omnoho komplexnejsich podmienkach. Okrem toho Tesla ma niekoko smrtelnych nehod sposobenych autopilotom, kedy ich auto narazilo do cestneho piliera, ci stojaceho auta. Waymo nema jediny smrtelny pripad, dokonca maju tusim dokopy len jednu nehodu zavinenu ich autom,
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Áno ale to waymo jazdi v jedinom meste s

State a ma 1000 x menej km najazdených a je tam vždy nejaký Sofer v aute keby niečo tak zasiahne tesla ma reálne dáta ktore idu do superpočítača ten to vyhodnocuje a vylepšuje každé 3 mesiace sa to reálne zlepšuje cez OTA
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Posledny raz Ti to zopakujem. Tesla momentalne nema system, ktory by dokazal autonomne jazdit v centre mesta. Waymo ma, sice k tomu potrebuje specialne mapy. Pri autonomnej jazde po dialnici, kde si Tesla mysli, ze ju ma dostatocne zvladnuty, zabili niekolko ludi. Wamo jazdi menej, ale urcite bezpecnejsie a autonomnejsie.
To, ze Tesla ma lepsie data, moze v buducnosti rozhodnut v jej prospech. Ale momentalne na Waymo nema.
Len tak pre info, Tesla ak jedina nepouziva LIDAR. To je velka nevyhoda, ktora mozno absolutne neguje vyhodu mnozstva dat, ktore Tesla zbiera.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ešte raz a naposledy

Wamo žiadne autá nepredáva ani nevyrába

Tesla jazdi po diaľnici sama odbočuje predbieha schádza z nájazdu atd atd

Tesla má Radar aspoň model 3 má

Ver tomu že keď Musk lieta do vesmíru tak dokáže vyrobiť aj autonómne samo jazdiace auto rok max dva
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Kde pisem, ze Waymo vyrfaba auta? Pisem, ze ich system,(ktory je montovatelny na skoro lubovolne auto) je lepsi, nez ten od Tesly.
Nastuduj si rozdiel medzi radarom a LIDARom. Uz len to, ze si ich pleties, znamena, ze diskutujes v teme, o ktorej nevies zakladne veci. LIDAR dokaze spravit 3D mapu priestoru s rozlisenim na centimetre. To ziadny radar nedokaze. Musk sa vzdal Lidaru, lebo je drahy a ked ho chce davat do aut, ktore si maju ludia kupovat, musi udrzat nizku cenu. Waymo skor planuje, ze pojde o flotilu firmenych aut, ktore si na seba zarobia, napriek vysokej cene.
Musk dokaze vela veci, ale to neznamena, ze vo vsetkom bude prvy.
Ano Tesla jazdi po dialnici sama a raz za 3 mesiace niekoho zabije o zvodila, ci poziarnicke auto. Nehovorim, ze ich system je zly, ale nie su na urovni Waymo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A ako si prišiel na to že si ich pletiem

Ja som napísal že Tesla má radar a to je fakt

Bla bla bla

Tesla má k dispozícii dáta zo všetkých aút a keď to porovnali z dátami ostatných automobiliek tak je tam minimálne o 50% menej smrteľných nehôd . Len o tých ostatných automobilkách sa v správach nedozvies pretože tie nehody sú bežne

Doštuduj si fakty a potom niečo píš

Tesla je min 5 rokov pred všetkými inými systémami autonómneho riadenia
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pretoze radar maju vsetci. To netreba pisat. A Ty si pisal ze ma radar, kvoli tomu, ze ja som napisal, ze nema Lidar. :-)

TO o tych 50% si vymyslas, ziadna taka statistika neexistuje, kludne mi daj na nu link. :-D

Tesla urcite nie je 5 rokov, kedze uz Ti to opakuje 3 krat, Waymo ma nasadeny level 5 (na obmedznom priastore) a Tesla ho nema. Ta je stale len level 3.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Citaj a dovzdelávaj sa

https://phys.org/news/2018-10-...

Waymo má nasadený drahý škaredý systém na nejakej dodávke kde je spolujazdec a zasahuje keď treba Tesla má reálne autá po celom svete cca 500 000 predpokl ročná produkcia v r 2019 nebuď smiešny to sa nedá porovnávať každé 3 mesiace vyjde update a máš tam lepší a lepší Autopilot

Waymo žiadny zákazník netestoval iba ta firma čiže pravdepodobnosť že ti povedia pravdu o svojom produkte je asi taká ako že ti Polsky mäsiar predá bio krkovičku z domáceho chovu .

Ale veď uvidíme držím palce posledná reakcia
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vzdelavaj sa Ty. Waymo ma vodica, ktory je pripraveny zasiahnut, lebo si to zakon vyzaduje. V Phoenixe a dalsich 4 americky mestach jazdia taxiky, kde si mozes nasadnut a samotne auto bez jedineho zasahu vodica Ta odvezie z body A do bodu B. Tesla take auto nema, mozes si zapnut navigaciu akurat tak na dialnici, ci jednoduchsej ceste.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Asi tak. Len preco to nenapisat rovno a namiesto toho sa takto "hovadit", ze sa clovek trocha znaly problematiky len chyta za hlavu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prave som na toto tiez chcel reagovat - zjavne autor ani netusi o com pise.

To je argument ako, ze ved Apollo letelo k Mesiacu s pocitacom, ktory mal mensi vykon dnesna kalkulacka, tak to predsa znamena, ze dnesne pocitace uz musia minimalne zvladnut operacie mozgu ci jazdu okolo sveta.

Porovnava absolutne neporovnatelne veci - let na orbit ani spojenie s ISS ziadne super sofistikovane pocitace nepotrebuje, Rusi ich v konecnom dosledku ani v minulosti nemali. Navyse je malo pravdepodobne, ze by sa kozmicka lod zrazila s babkou co vstupi do cesty bez obzretia alebo ju nejaky zakomplexovanec vybrzdil.

BTW, pocitac je autonomny - autonomny znamena len to, ze je samocinny, cize funguje bez zasahu cloveka. Let kozmickych rakiet je riadeny samocinnymi systemami (ci uz pocitace v dnesnom zmysle alebo elektromechanicke sekvencery zo 60tych rokov asi najviac podobne "programatorom" automatickej pracky) prakticky od zaciatku kozmonautiky a letov do vesmiru. Dialkovo sa to riadit neda, taky system by nedokazal reagovat napr. odchylky od drahy ci vietor vcas.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Komentáre