SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prezidentka sa bude dívať do steny. Nečudujte sa (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Vtip

je v tom, že keby Ježišovi čítali majstrove manuály, ten by až taký nadšený nebol.
Nenašiel by tam to svoje - nezištnosť, odpustenie a lásku.
Povedal by - to je také sebecké, tí ľudia hovoria len o sebe a svojej dokonalosti.
 

Nezištnosť, odpustenie a láska

Chýba mi tam pokora. Umývanie nôh.
Ani jedno nie je krédom našich biskupov. Naopak je to ich pýcha a sebectvo.
Stavajú sa v mysli nad Boha.
Človek bol stvorený ako dokonalý, jedol zo stromu poznania. Ale väčšine zatiaľ tá spititualita chýba.
Nahrádzajú ju farizejstvom, napr. Šefčovič - ukazovať na svoje "kresťanstvo" len pre svoj prospech.
A biskupi sú na tom rovnako. Na rozdiel od bežných kresťanov, oni dobre vedia čo činia.
 

Fajn,

a čo to má s tým, o čom píšem?
 

 

rovnováha:)
 

Ježiš

by určite nenašiel to svoje hlavne v pastierskych listoch našich biskupov - tam by bol sklamaný najviac, lebo tí sa tvária, že vychádzajú z jeho učenia. Myslím, že bližšie ako hociktorý cirkevný papaláš by mu bol tí najposlednejší z posledných - feťáci, bezdomovci a do ghiet vytlačení osadníci.
 

 

To si napísal lebo nepoznáš budhizmus a zen, budhizmus podľa.mnohych ani nie je náboženstvom ale filozofiou
Praktikovanie meditácii nie je v rozpore s kresťanským učením , je pravda že meditácia je uoriamena do vnútra ale predsa Boh je v každom z nás a tam sa dá aj najlepšie objaviť , kto ho objaví je osvietený a nezistnost, odpustenie a láska sa zákonite pri sebaspoznani nielen dostavia, ale vychádzajú z úprimného vnútra , nevznika tak konflikt medzi vonkajším a vnútorným svetom , ktorým žiaľ mnoho ľudí trpí ;)
 

 

Pokial viem, budhizmus je reformovany hinduizmus a aj jedno aj druhe su nabozenstva, maju svojho boha/bohov, svate knihy, prorokov, liturgiu (meditacia), atd.

Ked sa pozries, kde sa na svete zije lepsie: v hinduistickych, budhistickych alebo krestanskych statoch, tak zistis, ze najlepsie sa zije v krestanskych, presnejsie v protestantskych statoch, respektive v tych statoch, kde je vyrazny vplyv zapadnej civilizacie, a teda krestanskej kultury (japonsko, juzna korea, atd). V takych statoch, kde je vyrazny vplyv budhizmus, alebo jeho ortodoxnej verzii (hinduizmu) a slaby vplyv zapadnej krestanskej civilizacie, tam to nie je nic moc. Preto riesenim krizy krestanstva urcite nie je budhizmus, ani 2tisicrocny grecky materializmus, skor je potrebna dalsia vlna krestanskej reformacie, pretoze ta dala celej zapadnej civilizacii taky tah ze predbehla cely svet.

"Boh je v každom z nás" - Biblia, ale aj zdravy rozum a aj skusenosti hovoria opak: zlo (hriech) je v kazdom z nas. Vsimni si: deti netreba ucit klamat, podvadzat, bit sa, manipulovat: toto vsetko vychadza z ich vnutra, robia to celkom intuitivne uz od najutlejsieho veku. Rozpravat este nevedia, ale bit sa a manipulovat uz ano. Nikto ich to neucil, memohli to odpozorovat, zlo vychadza z ich vnutra. Ked si tieto detinske zvyky ponechaju aj v dospelosti, nakoniec sa z nich stanu politici alebo mafiani. Cize nie, Boh nebyva v kazdom z nas, to by svet vyzeral uplne inak.

Aj kvoli tomuto diametralne odlisnemu videniu sveta sa zije lepsie v krajinach, ktore boli starocia pod silnym vplyvom krestanstva (najma protestantizmu), lebo v nasej mentalite je meditacia nepostacujuca na potlacenie zla.
 

 

To či budhizmus je alebo nie je náboženstvo nechcem rozporovat , nie je to pre mňa osobne dôležité dať tomu správnu nálepku , faktom je že samotné praktikovanie budhizmu nenabáda k uctievaniu žiadneho bozstva .

Mať sa dobre a zle , v západnom svete sa táto vlastnosť meria materiálnou stránkou života , budhizmus vníma dobre a zle bytie úrovňou poznania , rovnako nerozoznava dobro a zlo , ale nevedomosť a osvietenie , a z tohoto pohľadu su deti prirodzene nevedome. Samotná materiálna stránka života nie je pre budhistov prvoradá a jednou z úloh na ceste poznania je zbavenie sa lipnutia na materiálnych aspektoch života , nezatracuje materiu, ale nedáva im taký význam v živote ako západný svet, a môj osobný názor podporený skúsenosťou je, že práve lipnutie materialnom blahu robí veľa obyvateľov západu dosť nešťastnými

Inak chápe aj samotné poznanie , lebo nedáva najväčší dôraz na rozvoj súboru vedomosti a kognitívnych schopnosti , ale vyvažuje to rozvojom schopnosti správnej emocionálnej odozvy ľudského vnútra na vonkajšie podnety a dôsledkom absolútneho poznania , osvietenia , je nirvana , čo je aj stav absolútneho blaha

K samotnej kultúrnej, materiálnej a technologickej úrovni kresťanskej vs budhistickej spoločnosti , je veľmi otázne ktorá je na tom lepšie, lebo dnes sú na tom mnohé budhistickej krajiny veľmi dobre , možno aj lepšie ako západ, a v tých čo nie sú nájdeme v ich histórii práve negatívne pôsobenie západných ideologických systémov, hlavne komunizmu ;) ak sa pozrieme do minulosti , tiež boli na tom lepšie

Musím ti napísať niečo podobné čo predchodcovi , nepoznáš to, hodnotis to meradlom západného sveta ;) , preto sa podľa mňa mýliš

Ešte poznámka , nepovažujem budhizmus za liek na krízu kresťanstva , len tvrdím že praktizovanie budhizmu nie je v rozpore s kresťanskou orientáciou , a je možné ho praktizovať bez popretia kresťanskej viery alebo porušovania jej zásad, je to však vysoko prospešné pre kvalitu života , lebo je to veľmi efektívna cesta k dosiahnutiu schopnosti byť šťastny , na rozdiel od zhromažďovania bohatstva, ku ktorému nás nabáda západna kultúra ( a nefunguje to, vyskúšané,žiadne klišé )
 

 

40 dní v púšti Kristus odolával diablovi.
Pre mňa je to jednoznačná meditácia zvládnutia vlastnej mysle.
Pred cestou zvestovateĺa sa zbavoval pút slabosti tela.
Techniky sústredenia mysle boli známe už vtedy.
Boj zla a dobra nie je len Daného Božská komédia , Goetheho Faust a hlavne Biblia. Každý z nás rieši boj zla a dobra.Nemáme púšť za rohom,dokonca ani lesík bez toho,aby ste si nesadli na smete.
40 dní nemáme. Možno by bolo správne uniknúť a riešiť myseľ.Tam je Kristus i naši zomretí predkovia, tam je morálka.
Chvíľa v kostole , 2000 rokov kodifikované texty Vám pomáhajú.
Je však toĺko ciest ako hviezd na oblohe.Preto tichá čistá miestnosť môže byť nedozerné púšťou.Hlodanie pokušení konzumného sveta je jedovatejšie ako škorpión na tele.
 

Nemáme púšť za rohom ?

skús Carlo Carretto: Púšť uprostred veľkomesta.
 

Ja

nespochybňujem pozitívne účinky meditácií.
Mojou témou boli zásadné myšlienky kresťanstva vers. budhizmu.
A nevymyslel som ameriku, to je vo filozofických kruhoch bežný poznatok.
 

 

Skoda, ze nepresli aj k aplikacii, v dnesnej dobe by to u nas nezaskodilo, kde v budhizme je tolerovana nenavist, hrabivost, ublizovanie druhym atd ako je to u nas v takej katolickej krajine?
 

porovnávaš

tak trochu hrušky s jablkami ....

Ak chceš porovnávať, porovnávaj náboženstvo s náboženstvom, alebo krajinu s krajinou. Porovnávať budhizmus so slovenskými reáliami nie je ani fér ani relevantné.

Ani stúpenci budhizmu ani stúpenci kresťanstva nie sú ideálni - nenaplňajú celkom ten "ideál", ku ktorému ich smeruje ich presvedčenie.

Na Slovensku navyše máme za sebou 40 rokov vlády komunistov a pre mňa je až zarážajúce, ako stále niekto uvádza takmer citácie z vedeckého komunizmu o tom, že náboženstvá vznikli ako vyplňanie dier poznania a riešenie strachu. Iste, existujú také interpretácie. Ale sú pavedecké a hrubo vulgarizujú. Uplne opomínajú fakt, že človek má odjakživa aj spirituálne potreby.

Komunisti zasiahli aj RKC či iné cirkvi. Jednak ich urobili závislými na štáte a jednak ju chceli mať pod kontrolou, čo znamenalo, že infiltrovali svojich ľudí aj tam. V podmienkach komunizmu nebol taký záujem o teologiu (znamenalo to problém často pre celú rodinu) - čo znižovalo nároky na budúcich kňazov.

Medzi ľuďmi sa pestovala dvojtvárnosť - doma inak, v práci inak.
 

 

Samozrejme mas pravdu, hoci je tu uz 30 rokov nove ovzdusie, aspon v tomto, mna len vseobecne irituje neustale stavanie sa cirkvi, resp. niektorych jej pohlavarov do pozicie arbitrov na vsetko a vysledok manipulovanie volicmi a pod. Ale to tiez zalezi od kusa a desi ma perspektiva dalsieho umelo vytvoreneho boja kvoli svetonazoru, nazoru a nie snaha obratit sa konecne od nicenia k budovaniu a zlepsovaniu ...:)))
 

OK

ja som sa vždy veriacich aj RKC skôr zastávala, pretože ja vnímam slobodu ako naozaj slobodu pre každého, kto nesie za ňu aj zodpovednosť a útoky na veriacich sú niekedy veľmi prvoplánové a primitívne aj od liberálne sa tváriacich ľudí

Ale rovnako a to isté ma štve aj v opačnom garde a bod zlomu prišiel pri spochybňovaní protestov pred rokom zo strany Kuffu. Nie v tom zmysle, že by som zmenila názory - naopak, v tom, že si myslím, že jedna vec sú rozdielne názory a druhá vec je to, akým spôsobom ich ľudia uplatňujú. Zovšeobecňovanie, primitivizmus, zavádzanie a "kto nie je s nami je proti nám" je cesta do spoločenského aj morálneho pekla. Nech sa dejú na ktorejkoľvek strane.

Keď Zuzana Čaputová povedala, že sa treba spojiť proti zlu - tak myslela zlo ako fenomén: korupciu, klamstvo, ale aj spomínané zovšeobecňovanie, primitivizmus atc..

A som prekvapená, ako to nielen Ševčovič, ľudia ineterpretujú ako delenie ľudí na dobrých zlých. A prítom práve kresťanstvo hovorí, aby sme rozlišovali a skutky a správanie. A hovoria to aj moderné teórie komunikačných stratégií.
Toto je napr. súčasne konzervatívne a súčasne liberálne - resp. to, na čom sa oba prístupy môžu zhodnúť, ak by sa držali svojich vlastných zdieľaných presvedčení.
 

edit

rozlišovali ľudí (osobnosť) a správanie .... lebo aj mierumilovná osobnosť môže "vybuchnúť", aj múdry člove môže povedať hlúposť a aj odborník môže urobiť chybu. Hranicou je to, čo prekračuje zákon - ale zase ani zákon netrestá ľudí, ale skutky (teda konkrétny človek sa dostane do väzenia, ale nie za to aký je, ale za to, čo spáchal) - dokonca ani trestaný človek nemôže prísť o všetky svoje práva
 

Tak ty vieš, ako by reagoval

Ježiš na budhistické texty?
To si teda vážne vtipný, že si to vôbec trúfaš.
 

Ach jo,

poukazujem na niečo tak zrejmé, ako sú rozdiely medzi kresťanstvom a budhizmom. Ježiš je v tom mojom texte symbol kresťanstva, je úplne jedno, či by to bol Ježiš alebo ktokoľvek či čokoľvek predstavujúce kresťanstvo. Len ten Ježiš je najreprezentatívnejší, preto spomenutý.

Máš niečo proti tým popísaným rozdielom, alebo sa chceš hádať o nezmysloch?
 

Hádať sa rozhodne nechcem.

A rozdiely medzi budhizmom a kresťanstvom sú nepochybne veľké, ale nie antagonistické.
 

Nuž

a tie kľúčové som spomenul.
Kresťanstvo hlása lásku k Bohu a blížnemu (a k sebe samému). Budhista sa zaoberá len sebou a nirvánou.
Nevidieť v tom antagonizmus je ťažké.
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Komentáre