SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nejasný termín slobody (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Btw Ľubo Fellner

Km je je je to ten, čo nevidí problém v severnej Kórei?
 
Hodnoť

 

Mám veľké medzery vo vzdelaní.

Ťažko sa mi čítal celý text, aj keď som ho nakoniec prečítala celý, dokonca dvakrát sa priznávam, že som z neho veľa nepochopila.

Ani po druhom prečítaní mi nedošlo, čo autor v kontexte napísaného myslel pod "husovskou láskou k slobode" a ako November 89 súvisí s "osvietenskou emancipáciou".

Bez vnútornej slobody by nebol ani November 89 a bez "osvietenskej emancipácie" by nebol ani národ slovenský.

Takže ani napriek morálnemu marazmu, ktorý aktuálne definuje spoločenskú atmosféru na Slovensku nemôžem súhlasiť ani s tvrdením autora:
"Ešte stále nevieme, akú spoločnosť sme pred tridsiatimi rokmi vytvorili, no vieme, že najvýznamnejší stredoeurópsky pokus o dokončenie osvietenskej revolúcie, snaha o emancipáciu a vytvorenie modernej identity, ktorej súčasťou je husovská láska k slobode, ostal nedokončený."
 

takze polopate:

miestni obyvatelia - tak cca. 50 % - nepovazuju slobodu za zasadnu zivotnu hodnotu su egeris (ako taku). Ovela viacej cakaju ze sa niekdo (stat) o nich postara a bude kompenzovat ich nie velku schopnost sa postat samych o seba. Teda stat ako paternalisticky utvar pre... nuo menej rozhybanych. To ze stat sam o sebe netvori hodnoty ani eurofondy ale ieto musel niekdo poctivo odmakat a stat ich v ramci dani a odvodov uchmatol ich samozrejme netrapi (teda nesere). Nuo a cakaju kolko sa im z tohoto lupu v podobe ruoznych davok a benefitov zadarmo dostane a najvätsi slubotechna na temu soicialny stat ma najvätsi uspech...

Takze vazeni, nie romovia, ale vy vsetci vuolici (od slova vuol) fasistov, ludakov a bolsevikov ste prizivnici tejto spolocnosti.. ale kludne si svoje nedajte ale cudzie eurofonfy a dane tiez nechcite...
 

Máš dobrý a ostrý pohľad. K+

Problém je až, čo s tým.
Aj Havran je určite majster slova a tém, ale ako neveriaci, nemôže nájsť riešenia (hlbšie hodnoty a úlohy ľudských bytostí) a ako známy nenávistník RKC, nemôže sa dostať so svojho kruhu.
Ak by povolil a skúsil "odpustiť" cirkvi svoje konštrukcie, pri svojich daroch by sa tak ľahko mohol stať významným mysliteľom a filozofom.
Držím mu palce.
Sloboda a spravodlivosť sú nádherné ľudské túžby hodné námahy, no pochopiť ich v širšom kontexte sa bez rozmeru duchovného asi naozaj nedá.
 

dobry postreh

ale neda mi v tejto suvislosti spomenut Maslovovu pyramidu potrieb https://en.wikipedia.org/wiki/...

na miestne pomery je podiel obyvatelstva tuziacich iba po plnom bachore, socialnych istotach a pripadne aj fungujucej klasickej rodiny nadproporcne vysoky. Ale prave tito tvoria volicstvo populistov okolo "narodnych" stran. Porom tu su este ludia tuziaci po uznani a potlesku...

Naopak podiel ludi v slovakstate ktori netuzia len po plnom bruchu a potlesku publika je veelmi mensinovy. Jeden by cakal - asi marne - ze cirkevne struktury budu z principu veci podporovat dusevno, ale realita je hon na carodejnice, teda proti liberalnym slobodam..

ach jaj...
 

 

"múdro hovoríš, súvislo, až mi je to divnuô" parafrázujem (-: Dobrý text(y), súhlas...
 

Ďakujem,

už som sa skoro pustil do čítania
 
Hodnoť

 

Ja na rozdiel od komentára jednej dámy ktorá nerozumie rozdielu medzi slobodou pohybu a slobodou ducha, môžem potvrdiť jeho slová aj na priklade z blízkej rodiny. Mnohí ľudia a medzi nimi aj moje švagrine nepovažujú za dôležité sledovať vývoj v politike. Namiesto rizík vývoja v politike a morálnom marazme politických špičiek sledujú radšej tv paprika a keď príde na "lámanie chleba" napríklad pri voľbe prezidentky na otázku koho si zvolila odpovedá celkom vážne, že koho iného ako Harabina. Nuž tu je niekde príčina našej biedy: lenivosť ducha, neschopnosť rozlišovať príčinu od dôsledku a chybanie pocitu spoluzodpovednosti za našu spoločnú budúcnosť.
 

no, a ja

poznám jedného pána docenta, ktorý je odborník, nesleduje papriku, je to fajn človek, inteligentný a priznal, že bude voliť Harabina. Skutočne neviem, čo od toho očakáva.
 

Akademický, či vedecký titul,

alebo titul všeobecne samozrejme neznamená, že ten človek je neomylný. Mňa takisto prekvapila voľba mojich známych, keď si vybrali politika, ktorým som ja dosť opovrhoval. V podstate to bol signál, aby sme sa o politike bavili menej. Inak by som pravdepodobne stratil dobrých priateľov.
Podstatné je však to, že každý z nás žije v nejakej väčšej, či menšej ulite / izolácii. Niekto má viac spoločenských kontaktov, iný menej a má aj rozdielnu mieru súkromných politických debát. Pre niekoho je dôležité cestovanie, pre iného vzdelanie, pre ďalšieho rodina a práca, pre iného sloboda ničnerobenia...
Z toho vzniká aj rozdielne vnímanie slobody.
Sloboda je dôležitá pre mysliaceho človeka. Pre menej mysliaceho je skôr dôležité, aby bola vyššia miera toho, že sa o neho niekto postará. Viac opatrení. Mysliaci má väčší sklon k liberalizmu.
To všetko však nie je mysliteľné v silne centrálne riadenej spoločnosti. Tým naznačujem, že spoločnosť (spoločenské zriadenie) musí vytvoriť rámec, v ktorom sa môže každý realizovať. Teda iba rámec! Vláda jednej strany, akú sme tu mali v minulosti to garantovať určite nemôže. Ale budovať spoločnosť, ktorá je schopná poskytnúť maximálnu osobnú slobodu s ľuďmi, ktorí väčšinu života prežili v spoločnosti, ktorá sa snažila riešiť všetky potreby, to je problém. Väčší, ako sme si mysleli.
Preto má v tom pravdepodobne "hokej" aj Havran a s ním kopec ďalších. Vytvoriť taký "štátny rámec" nie je totiž zábava. Musí v ňom fungovať v podstate všetko, inak vzniká neprekonateľné nepriateľstvo medzi tzv. opozičným a koaličným občanom - voličom, pretože ten má tendenciu zvaľovať všetko čo nefunguje na tých, čo práve vládnu. A u nás toho nefunguje dosť. Dokonca na všetko, čo sme chceli zlepšiť sme si museli najskôr na to zarobiť. Naviac minulý režim nás vycvičil a naučil pohybovať sa v nekalých vodách nekalým spôsobom a tak sme dnes svedkami napríklad toho, že EÚ sa čuduje, že najviac agrodotačných podvodov je u nás a my namiesto toho, aby sme podvody odstraňovali, stále viac na EÚ nadávame. Staré krajiny EÚ v podstate boli zvyklé na to, že keď sa niečo povedalo, tak to bola pravda a slovo platilo, ale my (špeciálne V4) sme vyspelí nielen vo vzdelaní, ale aj vo vynaliezaní spôsobov, ako vágne pravidlá EÚ hrubo a primitívne obchádzať. A tak sa nájde u nás niekto, kto si pýta agrodotáciu aj na vybetónované parkovisko, kým nejakého Nemca, Dána, alebo Holanďana by ani nenapadlo tak primitívne klamať. (Toto je obrazné, aj pravdivé. Takže ma netreba chytať za slovo a vyťahovať príklady z vlastnej skúsenosti, ako klamú povedzme Nemci, Holanďania a tak.)
Takže niekedy sa čudujeme naozaj zbytočne.
Ako v tomto prípade Havran.
 

súhlasím

mňa samotnú prekvapilo, že to vôbec niekoho napadlo pýtať si agrodotácie na letisko alebo drzo kradnúť úrodu. Asi bolo potrebné, aby sa vylialo to zlo a ochota robiť všetko pre zbohatnutie (toto si myslím, že je ďalšia nesloboda) a následne príde zmúdrenie. Ale zatiaľ to tak nevyzerá, zrejme musíme padnúť ešte hlbšie. I keď ma to desí.
 
Hodnoť

 

Palec hore, pán doktor! Jeden Michal lepší ako druhý. Katka
 
Hodnoť

 

Dakovat za 17. november musíme Gorbačovi, pretoze sovietske okupačne vojska boli na nasom uzemi od roku 68, ak by prisiel prikaz z Moskvy zasiahnut a do ulic by vysli tanky, tak je po revolucii. Verim ze nikto neni tak naivny a nemysli si, ze rezim padol kvôli študentom.
 

 

netrebalo rusov stačil rozkaz z hradu.
 
Hodnoť

 

Pred.30timi rokmi sa ziadna spolocnost netvorila, menilo sa len zriadenie statu a otvoril trh pre kazdeho.
 
Hodnoť

 

V podstate okrem cestovania išlo "revolúciu" za plné výklady a možnosť konzumu, nejaká sloboda bola bola len v heslách, ale všetci sme sa tešili na viedenské obchody.
 
Hodnoť

nuž, od viacerých

ľudí, ktorí majú slušný štandard, niektorí aj veľké peniaze som čítala, že peniaze oslobodzujú. Ak už to povedal kedysi Lasica, tak som si povedala, že je to zabité. My nevieme, čo je to sloboda, lebo sme vo väčšine vnútorne neslobodní. Myslím si, že najprv musí prísť vnútorná slobody a potom vonkajšia. Keď je to opačne, dopadne to tak, ako u nás. Celkovo si myslím, že v Európe i USA prebiehajú procesy, ktoré akoby nám išli naproti. Uvidíme, kam sa spolu dostaneme.
 
Hodnoť

 

Výborná úvaha.
 


Najčítanejšie na SME Komentáre