SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Tri slová do novej éry Slovenska: rozvoj, inovácie a modernizácia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Všade kde sa vyrábajú autá, to su montážne krajiny? Čo to za blud!
 

 

osud Detroitu nech je nám výstrahou.
 

Spomínam si na

vynikajúcu reportáž o Detroite a úpadku mesta po odchode tohto segmentu z neho.

Tu, na SME asi pred 10 rokmi (?), rozsiahla a profesionálne dobre zvládnutá reportáž v tlačenej verzii na asi 5 či 6 stranách so sprievodným foto.

Normálne by som si to rád znovu prečítal aj s novými faktami, lebo niekde som zachytil, že to už je minulosť, že mesto sa zmáha a ide ďalej. Hádam by to bolo aj inšpiratívne.

Našiel by niekto prípadný link na tú reportáž, napr. admini? Ja na to nemám vlohy.

Ale pamätám si ten novinársky počin, ktorý aj po rokoch hodnotím ako jeden z najlepších, s akým som sa stretol.
 

 

ten konkrétny text sa mi nepodarilo nájsť, ale aj toto je dobré:
https://www.tyzden.sk/casopis/...

niečo sa mi marí, že sa to volalo "Detroit, mesto duchov", ale môžem sa mýliť.
 

 

To nie je blud. Napríklad VW má svoj výskum, vývoj, strategické plánovanie, výrobu motorov, prevodoviek a pod. To všetko sú tzv. "fajnové" práce s vysokou pridanou hodnotou lepšie platené a tie sa vykonávajú v Nemecku. A potom sa tie nemecké motory, prevodovky a neviem čo dovezú k nám a my to v Bratislave zmontujeme. A ešte niečo - automobilky sú dnes v roku nula, kvôli emisiám a k tomu sa ešte pridal koronavírus a zmeny dopytu. Menia sa výrobné programy niečo ide z pása dole a niečo sa bude robiť inak. Ale čo kde a ako to sa rozhoduje v centrálach automobiliek. A krajiny ako Slovensko a iné môžu len pasívne čakať čo dostanú alebo aj nedostanú. A to je náš problém.
 

 

Na slovensku sa vyrábajú aj motory, aj prevodovky... v ostatnom máš temer pravdu.
Mňa zaráža taký článok od inak akceptovateľného ekonóma... veľa rečí a žiadne konkrétnejšie riešenie, len také bla, bla bla... To je ao keď rodičovi vysvetľujete: váš syn nemá dobré výsledky, mal by sa viac učiť. Skrátka objav!!!
 

 

Ak sa u nás vyrábajú motory tak nás možno nemajú za úplné nič....... Máš pravdu konkrétny recept autor nedáva. Lebo zatiaľ podľa mňa neexistuje. Možno na začiatok by bolo dobré pozrieť sa na seba pravdivo, ale ozaj úprimne. Slováci toho samo a svojho veľa nevybudovali, veľký priemysel nám dali do veľkej miery Česi a po roku 89 zahraniční investori. A z toho mála čo sme tu mali naši "podnikatelia" dokázali väčšinu rozkradnúť, zlikvidovať a za pár šupov rozpredať cudzincom. Ešte aj najmodernejšie železiarne v bývalom Československu dostali slovenskí "manažéroprivatizéri" do kolien a zachraňovať ich museli cudzinci. Jediný veľký úspešný slovenský príbeh je dnes ESET ale to je asi málo. Konkrétna cesta bude asi xxl ďalších ESETov, nielen v IT ale aj v ostatných odvetviach. A dovtedy budeme montážnici a ak nebude práca doma tak aj dokladači tovaru v Tescu v UK prípadne obsluhujúci v Nemecku Rakúsku atď. Jednoducho to chce čas, pracovať a nekradnúť :-)
 

Nie len motory a prevodovky

ale celkovo 31 firiem na Slovensku vyrába (podotýkam vyrába) komponenty pre automobilku VW (podvozkové skupiny, káblové zväzky , pneumatiky , karosárske diely a pod.) , tak že Slovensko nie je len montážnou dielňou , ale aj výrobcom . Samozrejme , že treba slovenský priemysel rozvíjať viacerými smermi , ale to o tej "montážnej dielni" je mierne povedané neznalosť štruktúry automobilového priemyslu na Slovensku.
 

 

Tak tak, vyraba sa toho dost, plus skladame suv pre koncern, lebo nase farbiky maju najvyssiu kvalitu v koncerne(to je tvrdenie vw). Ono fakt nie je montazna dielna ako montazna dielna.
Plus mame uz kompletnu infrastrukturu dodavatelov. Kedze na priemysel je naviazanych xy subdodavatelov.
Ale ano, ked pojde automobilovy priemysel dole, pojdeme aj my, ale aj materske firmy. A naopak.
Ale osud detroitu nam zatial nehrozi, tam to padlo na vela veciach, ci uz ich potopili japonci s inou filozofiou, odbory ktore mali extremnu silu, alebo aj slaba pracovna sila.
 
Hodnoť

Ono sa to vyrieši samo...

...keď budú všade roboti - ľudia sa budú musieť aj tak zamestnať inde.
 

Budú vyrábať roboty.

.
 
Hodnoť

To by mal vedieť aj autor článku

Len tak mimochodom tento priemysel sa podieľa na HDP štátu cca 13 %
Tak čo tu niekto splieta o Detroite ?????
 

 

Mozno na HDP je podiel ako pises, tak ci tak by to bola katastrofa ak by to kleslo co i len na polovicu, vid. pocty pracovnych miest:

Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/222...
 
Hodnoť

 

Výroba áut na Slovensku nie sú iba finalizujúce podniky. Aj tie dávno nie sú montážnymi dielňami ako to nazýva pán novinár. Také masové nasadenie robotov, ktoré treba programovať, riadiť udržiavať, zabezpečovať pre ňu logistiku projektujú a vykonávajú slovenskí inžinieri a operátori. Všetky finalizujúce podniky v Bratislave, Trnave, Nitre a v Žiline patria medzi technologické špice vo svete. DÁVNO TO NIE SÚ MONTÁŽNE DIELNE v hanlivom vyjadrení pána novinára. Najvyššie priemerne zárobky v SR sú v odvetví automobilového priemyslu. Takže reči o nízkej cene práce platili v rokoch 1992 až 2000 a nie dnes. Detroit zahynul pre stagnáciu v konštrukcii áut a na lacnej černošskej pracovnej sile dovozenej z juhu USA., zaostalej technológii nekonkurenčne schopnej voči japonským technológiám. Prestaňte hanobiť konkurenčne schopný priemysel tvorený kvalifikovanými ľudskými zdrojmi Slovenska. Automobilový priemysel už dávno je nadnárodný komplex a zápecníctvom ľudí, ktorí žijú v technológiách, ktoré poznali ako mladí novinári v denníku PRÁCA.
 
Hodnoť

Po vojne je každý generál

Keď sme na Slovensku mali 30 percentnú nezamestnanosť a boli sme vďační za každé pracovné miesto, tak tieto múdrosti o škodlivej dominancii automobilového priemyslu som nikde nevidel. Teraz je naraz múdrych až, až. Tak, ako aj pri koronakríze. Keď sa začínala, tak sme boli pototo, vlastnoručne sme si šili rúška, pomaly sa z nich stal módny doplnok, a poctivo sme plnili príkazy i odporúčania odborníkov a toppolitikov, teraz je odrazu tiež múdrych až, až.
 


Najčítanejšie na SME Komentáre