SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Hovoria o vodíkovej budúcnosti, ale ignorujú fyziku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

 

lebo vlada tak dobre zvlada vsetky kompetencie, ktore si nahrabala.
zdravotnictvo je tip-top, policia a sudnictvo funguju na jednicku a k vrcholnej spokojnosti tych, co ich zo svojich dani platia, dialnice su krizom krazom po celom slovensku.

necudujem sa ze tato top elita presne vie v com je buducnost automobilizmu a presne vie nasmerovat statnom vypalnom nahrabane dane presne tam, kde je buducnost.
co my o tom mozeme vediet.. este to tak aby sme sa sami rozhodovali.
 

 

Podstupka napísal, že nič nenapísal.
 

 

Bud si to vobec nepochopil, nechces pochopit, alebo si len tupy provokater. Vodik nie je len o autach, tam ani velky vyznam nema, ale v kamiopnovej doprave a vo vlakoch uz ano a to hovoril aj Sulik. Dalej vo vyrobe a fabrikach tiez, tam sa to pouziva uz dnes. Vodik ma brutal potencial, ale to by si musel najskor chapat tie veci ku ktorym sa vyjadrujes.
 
Hodnoť

 

Vodik je sice logicky energeticky narocnejsi ako elektropohon, kedze vodik sa vyraba elektrolyzou, na druhej strane netreba nan tazke baterie, ktore treba neustale vozit so sebou a na rozdiel od aktualnych technologii baterii, ktore vyzaduju mnozstvo pomerne vzacnych latok, ktore treba tazit a ktorych hodnota pojde nahor, vodika je prakticky neobmedzene mnozstvo.
Osobne si myslim, ze obe technologie by kludne mohli fungovat paralelne a najma u tazkych aut ako truckov, moze byt vodik perspektivny.
 

vodík je najlahší prvok

teda zaberá najväčší objem pri jednotkovej váhe (nevýhoda veľkej nádrže)
teda ho treba stlačíť - problém tlakových nádrží, tesnení, únikov, rizika.
Takže ho skvapalníme? -250 °C, v praxi nereálne... (len v kozmickom programe)
takže - prakticky nič
 

 

Samozrejme, ze ho stlacia. Je to koniec koncov plyn.
 

pracujem s tlakovým vodíkom

a viem, čo sú za problémy netesnosti - ale ťažko si predstaviť tankovanie, to nie je LPG ;)
 

 

Ale vsak CNG sa pouziva i dnes.
 

nie je to tak ľahko prenosné

tie skúsenosti s CNG, inak by sme na vodík jazdili už dávno.
BTW, poznáš niekoho kto jazdí autíčkom na CNG?
:)
 

kriqs

na CNG jazdia tisíce áut a SPP má plniace stanice na celom Slovensku
 

a napríklad

v KE jazdí aj väčšina autobusov MHD na CNG...možno aj inde
 

Myslel som

osobne auta, viem ze autobusy na CNG jazdia aj v BA
 

SPP

má samozrejme všetky vozidlá hybridné - benzín , CNG, ale videl som CNG tankovať aj Slovenskú poštu a aj iné firmy, ktoré majú plničku CNG v mieste bydliska. A konkrétne dvaja moji kolegovia majú hybridy. Úspora oproti benzínu je takmer 50%.
Len tých staníc je zatiaľ málo - trochu som to prehnal, že na celom Slovensku. SPP malo záujem stavať CNG plničky všade na diaľniciach, kde sú klasické benzínky. Neviem ako dopadlo jednanie s NDS
 

CNG je najEKOlogickejsia sucasna realita

Jazdim cca. 7 rokov na CNG, koli ekologii...a este je to lacnejsie ako diesel alebo elektro... V sumare je to ekologickejsie ako elektromobil a auto stoji ani nie polovicu toho co elektro. Ale na SK je len cca. 12 tankovacich stanic...absolutna bieda v porovnani s Ceskom, Rakuskom, Nemeckom atd... Vodik je velke riziko, plni sa pod obrovskym tlakom, je vybusny pri hociakom malom uniku...
 

CNG je uz hotovy

Treba ho len stlacit. Kdezto vyrobit cisty vodik mozno hlavne elektrolyzou. Co je o dost drahsie
 

to akoze

CNG povazujes za ekologicky a CO2 sa tvaris ze nie je ziadny problem?
pointa vodika a elektriky je ta ze sa daju vyrabat bez produkcie CO2.
 

 

ak do elektroaut alebo vodikovych aut, vyrabas elektrinu / energiu na elektrolyzu vodika z uholnych elektrarni, tak je sumafuk ci co2 vznikne z uhlia alebo z benzinu.
Az ked na vyrobu elektriny/vodika pouzijes len jadrovu elektraren/veterniky..., az potom sa da hovorit ze je to lepsie ako benzin.
 

Aktualne a a do ca. 2040.....CNG !

Hovorime o aktualnej situacii... Vyroba elektriny a baterii pre elektromobily v sucasnosti je obrovsky producent CO2 a inych skodlivin. Nikto nema jasno ako sa budu baterky recyklovat. CNG sice tiez produkuje CO2 ale je najekologickejsi (ako som pisal) a je mozne prejst nan okamzite ... V Taliansku jazdi vyse pol miliona aut na CNG !! vdaka vhodnej legislative a podpory statu...
 

 

Pozri, kym su baterie lacne, tak je logickejsie pouzivat elektropohon na osobne auta. Ale vodik jednoznacne ma perspektivu u tazkych dopravnych prostriedkov, kde dnesne technologie baterii by viedli k enormnym bateriam. Hovorim o nakladnych autach, o stavebnych autach, o polnohospodarskej technike, samozrejme o autobusoch, atd.. A mozno casom aj u velkych SUV, ake pouzivaju v USA - tie 2-3 tonove monstra kde najma na juhu USA tvori mozno 1/3 automobiloveho parku.
Tym chcem povedat, ze nesuhlasim s autorom clanku, ze vodik je nezmysel. Je to alternativna technologia, ktora ma svoju aplikaciu a bolo by fajn ju rozvijat. Kludne aj na Slovensku.
Vodik je najrozsirenejsi prvom vo vesmire a na Zemi je ho prakticky neobmedzene mnozstvo vdaka vode. Elektrolyza je pritom pomerne efektivny sposob a pre velke auta, ale aj vlaky ci lode moze byt idealnym palivom. Navyse, takisto by sa dal pouzit pre mnozstvo strojov, ktore su dnes na benzin a ktore potrebuju velky vykon.
 

pokiaľ sa nevyrieši problém

bezpečného skladovania vodíka, čerpania, logistiky tak je to o ničom.
A elektrolýza je všeobecne drahý proces. Svoju spotrebu elektriny pokrývame cca z 50% z atómu. Ak by sme chceli vo veľkom vyrábať vodík elektrolyticky, musíme postaviť dalšiu Atómovú elektráreň - a to nebude lacné,,,,
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Komentáre