SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Najhoršia je matematika, obstojí šlabikár (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

To je ....

... beh na dlhé trate. Dočkáme sa riešenia, ktoré tento problém vyrieši?
 

 

kto dlhé roky ryžoval na školstve?
SNS.
stačí si spomenúť na Mikolaja.
 

 

Cast riesenia je prave to otvorenie trhu. Ked nejaka ucebnica ucitelovi nevyhovuje - napriklad, ze mu je cudzia jej metodika - tak by mohol siahnut po inej.
 

S tvojim navrhom vsak nezabudni dodat,

, ze potom si musi kazdy ziak ucebnice kupovat. Pretoze ak o rocnik nizsie ide iny ucitel, tak v tvojom navrhu nemusi ucit zo zdedenej knihy, ktorej zivotnost sa rata na min 4 roky.
 

ach tie ucebnice

Kedysi sa pouzivali rovnake ucebnice v celej republike. Ziadna moznost alternativy. A bolo dobre. Nepamatam si ziadneho ziaka co by nemal vsetky ucebnice. Popripade ucitela stazujuceho sa na kvalitu.

Zato si pamatam po spusteni reforiem ze ziaci nemali ucebnice, ucilo sa z 10tej okopirovanej kopie.

Tak isto pre vyuku cudzich jazykov sa stalo nepisanym standardom zopar ucebnic ktore boli medzi jazykarmi velmi oblubene.

Riaditel je od toho aby riadil skolu, riaditel musi dat skole koncept a nie aby si kazdy ucitel vyberal vlastne ucebnice. Riaditel sa musi dohodnut s ucitelmi a objednavat rovnake ucebnice pre celu skolu.
 

Mas pomylene pravomoci

Mas pomylene pravomoci. Koncept predmetu udava Predmetova komisia.
 

riaditel

Zamerne som napisal

"riaditel musi dat skole koncept"

a nie

"riaditel musi dat koncept VYUKE"

Ked ucitelia nadavaju na kvalitu ucebnic, co je na tom tazke aby riaditel na zaklade poziadaviek ucitelov objednaval iba pouzitelne ucebnice.

Tie nepouzitelne by mali podla principu ponuka-dopyt zostat lezat na sklade a autori by nemali mat z predaja ani deravy gros.
 

 

nie je to "moj navrh" je to navrh mnohych odbornikov z didaktiky a skolstva. a to, co opisujes, nie je az taky problem, ako by sa prvy pohlad zdalo. navyse to ma viacero rieseni. urcite je vysledna situacia lepsia ako ked ucitel musi ucit z ucebnice, ktora je objektivne zla, alebo z ucebnice, ktora mozno aj je dobra, ale ucitel s nou nevie spravne narabat.
 

 

Takýto model odjakživa funguje napr. v Chorvátsku - už za socíku si každý kupoval učebnicu sám.

Učebnice vyberá učiteľ resp. škola, rodič nájde zoznam na stránke školy. Potom zájde do kníhkupectva, predloží zoznam a tam mu dajú celú sadu. Ale v posledných rokoch už často stačí len povedať názov školy a ročník - školy pošlú zoznamy rovno kníkupectvám.

Vydavateľstvá a kníhkupectvá mávajú aj rôzne akcie a zľavy. Kúpte knihy aj obalmi a na celý nákup dostaneš 15% zľavu! Alebo to kúp online, pridaj aj výbavu a podľa výšky nákupu to môže byť aj 25% plus doprava zadarmo...

Komu je to stále veľa, môže kúpiť učebnice aj second-handové - a rovnako tak môže odpredať staré učebnice, ktoré už nepotrebuje. (Práve preto tie obaly, zničenú knihu nikto nekúpi.) Alebo sa dajú kúpiť aj na splátky. V prípade sociálne slabých rodín môže knihy poskytnúť školská knižnica.

Rodič dopredu vie, z akých učebníc sa dieťa bude učiť - a môže si tiež overiť spokojnosť rodičov a názor odborníkov. A neraz školu vyberá aj podľa toho. Škola si tak buduje imidž - aj preto nemení osvedčené učebnice len tak z rozmaru.

Knihy, ktoré si učiteľ/škola nevyberie, lebo sa z nich zle učí, chýba metodika a pod. alebo sa na ne sťažujú deti a rodičia, sa na trhu dlho neudržia.
 
Hodnoť

 

Prečo robia experimenty na detoch ?!
Ako chcú budovať kvalitné školstvo bez kvalitných odskusanych učebníc ?
Učebnica nie je voľnočasové nepovinné čítanie z knižnice ,!
Ako príde dieťa k tomu, že učiteľovi nanutiia zlú nekvalitnú ucebnicu ?
Ten rok so zlou ucebnicu tomu dieťaťu nikto nevráti !
 

 

ako chces uviest do praxe novu ucebnicu bez toho, aby bola odskusana aspon na nejakych ziakoch? ci mame ostat uz navzdy pri tych istych ucebniciach?
 

 

Odskúšať s učiteľmi ? Vyučujúci ?

Stále je tu početne nezanedbateľná časť učiteľov, ktorí požadujú metodickú príručku alebo aspoň prezentačný seminár, či krátky kurz od autorov, vysvetľujúci ich zámery.

Čítajte viac: https://komentare.sme.sk/c/224...

Experimentálne overovanie učebnice môže byť čiastočne nahradené prieskumom spokojnosti vybraných učiteľov s učebnicou.

Čítajte viac: https://komentare.sme.sk/c/224...
 
Hodnoť

 

Nepochybne by mali vychádzať len učebnice aspoň rok preverené a s online podporou (portálom s úlohami pre žiakov a medodickou príručkou pre učiteľov).
Kto ich však bude tvoriť?
Mali by to byť didaktici daných predmetov (v spolupráci s učiteľmi na príslušných školách).
Didaktici to však robiť nemôžu, lebo sú hodnotení podľa množstva článkov v karentovaných časopisoch a teda, keď sa pustia do tvorby učebnice (čo je dlhotrvajúca náročná práca, ale "za nula bodov"), zabrzdia si postup, prípadne neprejdú cez hodnotenie akreditačnej komisie (teraz agentúry).
Kým sa toto nezmení, mali by sme možno preložiť nejaké dobré české učebnice.
 

Toto sa mi vidi

ako velmi dobry napad. Prekladať. Hlavne matematiku. Ak nevedia čítať s porozumením, ako budú matematikovať s porozumením. Budujeme vedomostnu spolocnost? Alebo zasa nevedomostnu, aby sme vychovali dobrú voličsku zakladnu ako doteraz? Treba tej Gausovej krivke trošička pomôcť.
 
Hodnoť

Ono zda sa ze na tej špajzi

hodne zalezi. Dnes mi pisala sestrenica ze šla z Talianska cez svajciarsko domov a zadarmo ju otestovali aj s celou rodinou.
Takze radsej vedomostnu spolocnost...
 


Najčítanejšie na SME Komentáre