Autor je politológ a publicista, spolupracoval ako externý konzultant na správe NKÚ k F-16
Pri nákupe lietadiel v roku 2018 neboli posúdené všetky alternatívy. Najlacnejšou možnosťou pritom bola ochrana vzdušného priestoru spojencami.
Pobaltie platí za obvyklú štvorčlennú letku (pohotovosť + rezerva) len 3,6 milióna eur ročne. Táto alternatíva by vyžadovala politické rozhodnutie o strate spôsobilosti nadzvukového letectva a zmenu legislatívy.
Na druhej strane by umožnila prostriedky na nákup F-16 alokovať na prioritu – výstavbu ťažkej mechanizovanej brigády. Ministerstvo obrany SR (MO SR) sa však touto alternatívou vôbec nezaoberalo.
Naď rozhadzuje peniaze. Nepýta sa koaličných partnerov ani odbornej verejnosti ČítajtePrečo sme nekúpili "jazdené" stroje?
Ďalšou možnosťou bolo kúpiť používané lietadlá z prebytkov spojencov. Pre potreby airpolicingu by to bolo postačujúce riešenie. MO SR síce v pôvodnom materiáli uviedlo, že „predpokladané náklady na 14 užívaných lietadiel F-16 sú vo výške 214 miliónov eur“, prečo bola táto alternatíva odmietnutá, však MO SR nevedelo odôvodniť.
Informovalo NKÚ SR, že týmito podkladmi už nedisponuje(!).
Posúdený nebol ani nákup lietadiel 5. generácie F-35. Ktoré majú síce významne vyššie prevádzkové náklady, avšak podľa dlhodobých skúseností z cvičení v USA majú oproti lietadlám 4. generácie 15- až 20-krát vyššiu bojovú efektivitu.
MO SR neposúdilo ani s tým súvisiace riziko rýchleho zastarania lietadiel 4. generácie v kontexte zavádzania lietadiel 5. generácie Ruskom a možného exportu Čínou. Tento scenár môže nastať už v horizonte budúceho desaťročia.
Podľa hodnotenia NKÚ SR nie je preukázané, že nákup F-16 bol najefektívnejším riešením z možných alternatív.