Primátor Bratislavy Matúš Vallo predkladá na štvrtkové mestské zastupiteľstvo zmeny a doplnky územného plánu (UP), ako aj zámenu pozemkov s developerom z portfólia firiem J&T týkajúce sa Lida – územia v Bratislave na petržalskej strane Dunaja, oproti centru.
Bez ohľadu na to, či je nárast výstavby v tomto území vhodný, návrh je ekonomicky nevýhodný pre mesto.
Bratislava v prospech J&T
Prvýkrát mesto stráca na kontribúcii – akejsi protihodnote – vo forme bytov, ktoré má developer bezplatne odovzdať mestu.
Mesto zvyšuje novým územným plánom zastavanosť o tretinu – o takmer štvrť milióna štvorcových metrov hrubej podlažnej plochy. To sú stámilióny eur výnosu navyše, ktorý takto samo mesto developerovi daruje.

Mesto však má dostať len 5379 štvorcových metrov bytov v deklarovanej hodnote 17,5 milióna eur.
Druhýkrát mesto stráca na investíciách, ktoré má developer urobiť do infraštruktúry v hodnote 75 miliónov eur. V skutočnosti sú to totiž investície najmä do parkov, ihrísk a verejných priestorov, ktoré však developeri štandardne robia na vlastné náklady, inak by projekty nepredali.
V prípade Lida ich nielenže chce magistrát započítať ako kontribúciu pre mesto, ale na ich dobudovanie chce mesto minúť aj celý zákonný poplatok za rozvoj, ktorý od developera dostane.
Parky a ihriská v Bratislave spravidla samosprávy do vlastníctva nepreberajú, ich údržbu v nových projektoch platia developeri, respektíve ich obyvatelia v nákladoch na správu.
V prípade Lida však magistrát už vopred pristupuje k tomu, že parky a ihriská preberie do svojej správy a bude tak platiť aj nemalé náklady na ich údržbu.
Nevýhodné zámeny pozemkov
Tretíkrát stráca mesto na zámenách pozemkov. J&T totiž nemá vykúpené všetky pozemky v území, nemálo ich má mesto a tretie strany. Mesto chce zameniť s J&T pozemky tak, že získa pozemky pod budúcimi komunikáciami a J&T odovzdá lukratívne stavebné pozemky.
Lenže doteraz v Bratislave fungoval development tak, že developer vykúpil pozemky pod územím, ktoré developoval, postavil svoj projekt a potom nové komunikácie a pozemky pod nimi previedol do vlastníctva samosprávy. Zbavil sa tak nákladov na ich údržbu a samosprávy štandardne komunikácie do vlastníctva preberajú.
Nemusíme ísť ďaleko – východnú asi štvrtinu územia Lida developuje firma blízka Pente. Vykúpila celé územie a po dostavbe iste bude chcieť previesť komunikácie mestu. Jej mesto však žiadnu zámenu neponúka.
V prípade troch štvrtín územia Lida developovaných J&T sa mesto vopred zbavuje desaťtisícov štvorcových metrov lukratívnych stavebných pozemkov, ktoré však vytvorí zmenou územného plánu samotné mesto, a zamieňa ich za pozemky pod budúcimi komunikáciami.
Prečo primátor Vallo nechce budúce stavebné pozemky J&T predať za komerčnú cenu, ale ide vymeniť za pozemky, ktorých sa v budúcnosti J&T aj tak rado zbaví, primátor nijako verejnosti a poslancom nevysvetlil. To je strata pre mesto a zisk pre J&T minimálne v desiatkach miliónov eur.
Električka pre horných desaťtisíc
Štvrtým, ale z hľadiska vplyvu na celú Petržalku najhorším návrhom je vybudovanie odbočky električky z petržalskej radiály do Lida.
Keď v roku 2017 predstavilo J&T svoje návrhy na nové električkové trate (trať pred SND pri Eurovei a slučka do Lida), väčšina odbornej verejnosti sa zhodla, že odbočku do Lida žiadna príčetná samospráva nedovolí.
Prečo? Pretože električka je už teraz z hľadiska potrieb Petržalky silne poddimenzovaná, so stúpajúcou zástavbou prestane stačiť. A najmä, jej interval je vzácny – je len limitné množstvo spojov, ktoré je možné na trati v čase prevádzkovať a zapojiť do mestskej siete na druhej strane Dunaja.
Každá električka, ktorá prejde z centra cez most a zabočí do územia J&T, tak obslúži „horných desaťtisíc“ pri Dunaji, ale bude chýbať „dolným 150-tisícom“ Petržalčanov, ktorí budú žiť ďalej, za diaľnicou.
Pritom z dopravného hľadiska nemá odbočka električky nijaký zmysel – tretina územia Lida je v pohodlnej pešej dostupnosti od existujúcej zastávky električky a štandardne sa v takýchto prípadoch rieši návoz k zastávke električky autobusmi, čo dokonca mesto aj plánuje.
Jediným odôvodnením odbočky tak je, že „J&T ju chce“. A napriek tomu, že pred pár rokmi tento nápad väčšina odborníkov považovala za absurdný, vo štvrtok ho Vallo predkladá mestským poslancom na odsúhlasenie.
Politické prekliatie Bratislavy
V Bratislave dnes vládne koalícia Vallovej strany Team Bratislava spolu s PS a SaS. Všetko spomínané, čo dnes Vallo robí, je však v príkrom rozpore s deklarovanými hodnotami PS a SaS. Ich poslanci však doteraz, až na výnimky, hlasovali vždy za.
Minulý rok sme na tomto mieste písali, že (najmä PS) hrozí, že sa proti nim postavia ich prirodzení spojenci.
Dnes sa už proti Vallovmu návrhu pri Lide postavila prakticky celá aktivistická a ochranárska scéna v Bratislave vrátane organizácií ako Znepokojené matky, ktoré podporovali Vallove kroky pri cyklotrase na Vajanskom nábreží alebo iných opatreniach na upokojenie dopravy.
PS a SaS majú asi poslednú šancu na záchranu politickej reputácie – zastaviť Valla v jeho prodeveloperských aktivitách. Politickú silu na to majú.