SME

Matúš Vallo predkladá zmenu územného plánu. S láskou pre J&T

Zmena má otvoriť výstavbu v Petržalke.

Vizualizácia projektu Nové Lido.Vizualizácia projektu Nové Lido. (Zdroj: JTRE)

Primátor Bratislavy Matúš Vallo predkladá na štvrtkové mestské zastupiteľstvo zmeny a doplnky územného plánu (UP), ako aj zámenu pozemkov s developerom z portfólia firiem J&T týkajúce sa Lida – územia v Bratislave na petržalskej strane Dunaja, oproti centru.

Bez ohľadu na to, či je nárast výstavby v tomto území vhodný, návrh je ekonomicky nevýhodný pre mesto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava v prospech J&T

Prvýkrát mesto stráca na kontribúcii – akejsi protihodnote – vo forme bytov, ktoré má developer bezplatne odovzdať mestu.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto zvyšuje novým územným plánom zastavanosť o tretinu – o takmer štvrť milióna štvorcových metrov hrubej podlažnej plochy. To sú stámilióny eur výnosu navyše, ktorý takto samo mesto developerovi daruje.

Súvisiaci článok Mesto malo žiadať viac, hovoria odborníci a aktivisti. Bratislava ide meniť územný plán pre Lido Čítajte 

Mesto však má dostať len 5379 štvorcových metrov bytov v deklarovanej hodnote 17,5 milióna eur.

Druhýkrát mesto stráca na investíciách, ktoré má developer urobiť do infraštruktúry v hodnote 75 miliónov eur. V skutočnosti sú to totiž investície najmä do parkov, ihrísk a verejných priestorov, ktoré však developeri štandardne robia na vlastné náklady, inak by projekty nepredali.

V prípade Lida ich nielenže chce magistrát započítať ako kontribúciu pre mesto, ale na ich dobudovanie chce mesto minúť aj celý zákonný poplatok za rozvoj, ktorý od developera dostane.

SkryťVypnúť reklamu

Parky a ihriská v Bratislave spravidla samosprávy do vlastníctva nepreberajú, ich údržbu v nových projektoch platia developeri, respektíve ich obyvatelia v nákladoch na správu.

V prípade Lida však magistrát už vopred pristupuje k tomu, že parky a ihriská preberie do svojej správy a bude tak platiť aj nemalé náklady na ich údržbu.

Nevýhodné zámeny pozemkov

Tretíkrát stráca mesto na zámenách pozemkov. J&T totiž nemá vykúpené všetky pozemky v území, nemálo ich má mesto a tretie strany. Mesto chce zameniť s J&T pozemky tak, že získa pozemky pod budúcimi komunikáciami a J&T odovzdá lukratívne stavebné pozemky.

Lenže doteraz v Bratislave fungoval development tak, že developer vykúpil pozemky pod územím, ktoré developoval, postavil svoj projekt a potom nové komunikácie a pozemky pod nimi previedol do vlastníctva samosprávy. Zbavil sa tak nákladov na ich údržbu a samosprávy štandardne komunikácie do vlastníctva preberajú.

SkryťVypnúť reklamu

Nemusíme ísť ďaleko – východnú asi štvrtinu územia Lida developuje firma blízka Pente. Vykúpila celé územie a po dostavbe iste bude chcieť previesť komunikácie mestu. Jej mesto však žiadnu zámenu neponúka.

V prípade troch štvrtín územia Lida developovaných J&T sa mesto vopred zbavuje desaťtisícov štvorcových metrov lukratívnych stavebných pozemkov, ktoré však vytvorí zmenou územného plánu samotné mesto, a zamieňa ich za pozemky pod budúcimi komunikáciami.

Prečo primátor Vallo nechce budúce stavebné pozemky J&T predať za komerčnú cenu, ale ide vymeniť za pozemky, ktorých sa v budúcnosti J&T aj tak rado zbaví, primátor nijako verejnosti a poslancom nevysvetlil. To je strata pre mesto a zisk pre J&T minimálne v desiatkach miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Električka pre horných desaťtisíc

Štvrtým, ale z hľadiska vplyvu na celú Petržalku najhorším návrhom je vybudovanie odbočky električky z petržalskej radiály do Lida.

Keď v roku 2017 predstavilo J&T svoje návrhy na nové električkové trate (trať pred SND pri Eurovei a slučka do Lida), väčšina odbornej verejnosti sa zhodla, že odbočku do Lida žiadna príčetná samospráva nedovolí.

Prečo? Pretože električka je už teraz z hľadiska potrieb Petržalky silne poddimenzovaná, so stúpajúcou zástavbou prestane stačiť. A najmä, jej interval je vzácny – je len limitné množstvo spojov, ktoré je možné na trati v čase prevádzkovať a zapojiť do mestskej siete na druhej strane Dunaja.

Každá električka, ktorá prejde z centra cez most a zabočí do územia J&T, tak obslúži „horných desaťtisíc“ pri Dunaji, ale bude chýbať „dolným 150-tisícom“ Petržalčanov, ktorí budú žiť ďalej, za diaľnicou.

SkryťVypnúť reklamu

Pritom z dopravného hľadiska nemá odbočka električky nijaký zmysel – tretina územia Lida je v pohodlnej pešej dostupnosti od existujúcej zastávky električky a štandardne sa v takýchto prípadoch rieši návoz k zastávke električky autobusmi, čo dokonca mesto aj plánuje.

Jediným odôvodnením odbočky tak je, že „J&T ju chce“. A napriek tomu, že pred pár rokmi tento nápad väčšina odborníkov považovala za absurdný, vo štvrtok ho Vallo predkladá mestským poslancom na odsúhlasenie.

Politické prekliatie Bratislavy

V Bratislave dnes vládne koalícia Vallovej strany Team Bratislava spolu s PS a SaS. Všetko spomínané, čo dnes Vallo robí, je však v príkrom rozpore s deklarovanými hodnotami PS a SaS. Ich poslanci však doteraz, až na výnimky, hlasovali vždy za.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok sme na tomto mieste písali, že (najmä PS) hrozí, že sa proti nim postavia ich prirodzení spojenci.

Dnes sa už proti Vallovmu návrhu pri Lide postavila prakticky celá aktivistická a ochranárska scéna v Bratislave vrátane organizácií ako Znepokojené matky, ktoré podporovali Vallove kroky pri cyklotrase na Vajanskom nábreží alebo iných opatreniach na upokojenie dopravy.

PS a SaS majú asi poslednú šancu na záchranu politickej reputácie – zastaviť Valla v jeho prodeveloperských aktivitách. Politickú silu na to majú.

Matúš Vallo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  2. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  3. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  4. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  7. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 037
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 330
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 565
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 872
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 571
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 341
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 163
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 858
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Najdôležitejšie správy v kontexte.


a 1 ďalší

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová 4
Minister financií Ladislav Kamenický s premiérom Robertom Ficom.

Vláda opäť strieľa čísla od buka, aspoň že Poľsko cez zuby podporila.


10
Peter Tkačenko.

S Blanárovým cynizmom každodenne žijeme všetci.


41
  1. Ernest Klotton: Silný štát alebo len ochrana vlastných?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.9.1925)
  3. Vladimír Bojničan: Kto je dnes vlastne pravičiar a kto ľavičiar?
  4. Vladimír Krátky: " Peniaze ležia na ceste ", len sa treba pre ne zohnúť ... .
  5. Tibor Javor: Aby vás e-bajk nezabil
  6. Vladimír Hatara: 1+1=3
  7. Ján Šeďo: Stalina nahnali do vojny židia, Putina kapitalisti zo "Západu".
  8. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 783
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 387
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 603
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 818
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 348
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 4 781
  7. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 409
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 4 382
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu