SME

Skutočný problém električky pred divadlom

Vallo chce platiť to, čo malo J&T.

Električku pred divadlom brzdí odpor ministerstva aj odbornej a kultúrnej obce. Električku pred divadlom brzdí odpor ministerstva aj odbornej a kultúrnej obce. (Zdroj: JTRE)

Autor je členom iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu, v minulosti pôsobil ako konzultant na Projekte udržateľnej mobility BSK

Či viesť električku v novom centre Bratislavy pred Slovenským národným divadlom, je vecou názoru a hluk (vibrácie) je teoreticky možné vyriešiť. Problém je inde.

Tento variant vedenia trate bol vybraný v zmanipulovanej štúdii. Trať mala platiť J&T, ale Matúš Vallo presadil, že ju väčšinovo zaplatí mesto, problém dopravy v „novom centre“ Bratislavy nevyrieši a v budúcnosti bude potrebný skutočný Nosný dopravný systém. Jeho vedeniu v lokalite však zvolená trasa električky a ďalšie kroky magistrátu definitívne zabránili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odborníci z STU v štúdii z roku 2023 navrhli konkrétne riešenie pre potlačenie hluku, respektíve vibrácií na trati. Na prezentácii posudzovania vplyvov na životné prostredie však magistrát uviedol, že konkrétne technické riešenie bude spresnené neskôr.

Či teda bude hluk skutočne vyriešený, dnes nie je možné povedať a môže sa stať, že to dopadne ako rekonštrukcia Karloveskej radiály, ktorá prekračuje hlukové normy a nie je ju tak možné skolaudovať do trvalej prevádzky.

Zmanipulovaná štúdia

S vedením novej trate pred divadlom, ktorá bola v rozpore s Územným plánom (ÚP) aj Generelom dopravy, prišiel v roku 2017 developer J&T, ktorý má v okolí navrhovanej trate realitné projekty alebo ich plánuje.

A kým kandidát Vallo sa proti tomu, aby vedenie tratí určovali developeri, tvrdo ohradil, primátor Vallo úplne otočil a stal sa z neho silný presadzovateľ tratí navrhovaných J&T, tak v tejto lokalite, ako aj v Petržalke (vetva Lido).

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát si následne dal vypracovať štúdiu alternatív vedenia trate v tzv. novom centre.

V štúdii však boli vylúčené najlogickejšie varianty vedené po Landererovej ulici o 200 metrov severnejšie od Dunaja, než je plánovaná trasa pred divadlom. Mesto uviedlo štyri argumenty:

Električka by tak údajne obslúžila menej obyvateľov. To však v realite nie je možné. Záleží, samozrejme, na konkrétnom umiestnení zastávok, ale aj pri trati po Landererovej stále ostávajú v 5-minútovej izochróne (pešej dostupnosti) budovy pri Dunaji, zároveň však dokáže navyše obslúžiť o 200 metrov širší pás budúceho husto zastavaného územia na severe. Čiže je to presne naopak.

Po druhé, električková trať by sa údajne na Landererovu s piatimi „normálnymi“ a dvoma autobusovými pruhmi už nevošla. Keby sa však zvolila spoločná prevádzka autobusov a električiek na jednom telese, čo je vo svete bežné riešenie, ktoré magistrát dokonca aj plánuje v budúcnosti využiť, ďalšie pruhy pre električku by potrebné neboli. Aj v samotnom projekte električky pred divadlom má električka po Dostojevského rade jazdiť po „normálnych“ pruhoch.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát však požadoval samostatné pruhy pre električku a v štúdii ich umiestnil severne od Landererovej. Tým si sám „vyrobil“ tretí vylučujúci argument – viedli by nad podzemným vedením vysokého napätia.

Najpodivuhodnejší je však štvrtý argument: električka by údajne skomplikovala dopravu na križovatke Landererova – Košická. Vallov magistrát, ktorý inde nemal problém razantne zasiahnuť proti automobilovej doprave, zrazu opúšťa svoju filozofiu a argumentuje nemožnosťou ju obmedziť.

A najmä: ako to mesto vlastne vie? Takéto vedenie trate v spomínanej križovatke vôbec nebolo posúdené dopravnou štúdiou. Opiera sa len o tvrdenie zo staršej štúdie robenej pre J&T, ku ktorej však magistrát nedokáže doložiť žiaden dátový podklad.

Takto v zdanlivo objektívnom posudzovaní nakoniec vyhral variant, ktorý pôvodne presadzovalo J&T.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBCNK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Matúš Vallo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 12 344
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 272
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 196
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 025
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 726
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 509
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 388
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 132
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Japonci na ceste do svätyne Jasukuni, ktorá je zasvätená padlým vojakom.

Čoraz viac Japoncov cíti prítomnosť silnej Číny.


Beata Balogová.

Zelenskyj bojuje aj za slovenskú suverenitu.


44
Ilustračné foto.

Zavedenie systému ETS2 treba pokojne vysvetľovať.


Kateřina Chajdiaková 1

Vo všeobecnosti je ťažko v krajine, ktorá verí v chiméru polepšeného komunistu.


25
  1. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  2. Mario Nachtmann: Rok 2027 – začiatok drahých palív, kúrenia a sociálnej nespravodlivosti
  3. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  4. Matej Galo: Súdruh Fico, Vy ste jeden veľký politický omyl!
  5. František Kukura: Kde sa stratila úcta?
  6. Imunoblog: September: Zaťažkávajúca skúška zdravia celej rodiny
  7. Zora Horská: To, čo kazia politici zachraňujú futbalisti
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 180
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 631
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 332
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 232
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 922
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 937
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 401
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 367
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
SkryťZatvoriť reklamu