Milé čitateľky, milí čitatelia,
pokiaľ v noci expozície neožívajú alebo sa maľby nevylievajú do reality a niekto o tom nenatočí milú komédiu, mnohí sa veľmi nezaujímajú o to, čo sa v galériách alebo múzeách deje. To, že v Slovenskej národnej galérii bez vysvetlenia a bez vedomia kurátorky odinštalovali výstavu, môže uniknúť pozornosti, najmä ak si verejnosť postupne zvykla, že umenie sa mení na stieracie žreby ministerky kultúry a jej dvora na štýl „mne sa to páči alebo nepáči“.
Navyše táto výstava sa nepáčila ani premiérovi Robertovi Ficovi. Ťažko povedať, na základe akého porovnania diel súčasného umenia dospel k tomu hodnoteniu, keďže ho verejnosť videla v galérii asi prvý raz.
Pre Martinu Šimkovičovú bola výstava „panoptikom psychiatrických diagnóz“ a jej asistent pre všetky pozemské veci politiky Lukáš Machala použil na opis tejto výstavy to isté slovo: panoptikum.
Som si istá, že vedia pramálo o pôvode tohto slova alebo toho, že v 18. storočí filozof a sociológ Jeremy Bentham vytvoril dizajn väzenia, ktoré je postavené v kruhu, a tak umožňuje, aby všetkých väzňov sledoval jediný dozorca bez toho, aby väzni vedeli, či ich práve niekto sleduje. Bol to plán, ktorý oberal každého väzňa o akúkoľvek individualitu. Neskôr francúzsky filozof Michael Foucault tento model spoločnosti preniesol na ilustráciu trestajúcej autokratickej spoločnosti, kde pocit sledovanosti má vyvolať disciplínu.
Do tohto modelu zapadal aj komunistický režim so svojou uniformnou kultúrou a vyvolávaním strachu z odbočenia. Takže, keby som slovo panoptikum vôbec použila, tak určite v inom význame ako dvojica, ktorá vnucuje spoločnosti svoje definície umenia.
Prečo môže byť umením Ficom spomínaná lyžička: moderné umenie nám ukazuje, že aj naše denné objekty môžu vyvolávať silné emócie, ak sú umiestnené do prekvapujúceho kontextu, osvietenia, kombinácie s inými predmetmi alebo materiálmi, a my všetci k tomu môžeme pripájať svoje príbehy.
Keď sa napríklad Robert Fico vysmieva modernému tancu Sone Ferienčíkovej, tak vám hovorí, že moderné umenie, či už tanečné, hudobné, alebo výtvarné, neexistuje. Popiera skúsenosť umelca prenesenú do nejakého diela. Popiera rôznorodosť estetického prežívania.
Neviem, aké obrazy má Robert Fico v obývačke, a pokiaľ mu ich Šimkovičová nezvesila z depozitára galérie, nemusí nás to zaujímať, ani keby to bol gýč desaťročia. Keď však ovplyvňuje on alebo Šimkovičová to, čo sa vystavuje vo verejnom priestore alebo v galériách, tak nás to zaujímať musí.
Teraz je to moderná výstava, potom bude divadelné predstavenie, prídu aj knihy alebo učebnice? V spoločnosti, kde sa snaží vládna moc dostať do ústavy definície našej národnej identity, čo zahŕňa aj našu kultúru, by sme sa mali mať na pozore a postaviť sa aj za výstavu, ktorá sa nám nepáči.
Valec normalizácie
Kolega Michal Dudoň sa rozprával s kurátorkou Luciou Gregorovou Stach, ktorá nevedela o tom, že jej výstava moderného umenia bola z SNG odinštalovaná. Nikto z galérie ju nekontaktoval. Politici sa podľa nej boja všetkého, čo môže narušiť valec kontroly a normalizácie.
„Súčasné umenie je živá a nepredvídateľná oblasť. Má potenciál spustiť zmeny v spoločnosti – otvárať ľuďom oči a dať im nástroje na verejný tlak,“ myslí si Gregorová Stach, ktorú ako senior kurátorku po pätnástich rokoch pôsobenia v SNG v januári prepustili.
Čítajte: V SNG sa chystajú ničiť aj ďalšie expozície a diela, hovorí kurátorka zrušenej výstavy
Tender na záchranky už nič nezachráni
Tender na záchranky a nejasnosti okolo sesterskej pôžičky na financovanie prezidentskej kampane Petra Pellegriniho núkajú odpoveď na otázku, prečo sa Hlas nikdy nedokázal skutočne emancipovať a odtrhnúť od Roberta Fica.
Premiérova reakcia na medzičasom zrušený tender zas ukazuje, že Fico tiež pozná odpoveď a čím dlhšie vládne s Hlasom, tým sebavedomejšie oslabuje stranu, na ktorú sa pozerá asi tak ako Vladimir Putin na Ukrajinu.
Hlas nikdy nemal luxus nového začiatku: lepili sa mu na päty smerácke službičky za lojalitu a mlčanie, potreba nakŕmiť stranícku rodinu a splátky pre sponzorov. Nemohol mať sebavedomie strany, ktorá neprekračovala červené čiary.
Robert Fico každým svojím vyjadrením odkazuje Hlasu: viem, čo ste robili minulý rok a aj predtým, napríklad ste porušili zákon pri financovaní kampane. Možno si opovržlivo domyslí aj: neviete si zarobiť peniaze vlastnou hlavou.
Zároveň je nahnevaný, lebo sa musí zaoberať tendrom na záchranky, nezávislé médiá prinášajú nové zistenia a opozícia ich Ficovi pripomína. Nemôže ich ignorovať, ako by ich ignoroval Viktor Orbán alebo Vladimir Putin. Kedy ste naposledy počuli o nejakom podozrivom tendri v Rusku a následnom pobúrení verejnosti?
Čítajte: Fico Hlasu: Viem, čo ste robili minulý rok
Aké sily pôsobili v pozadí tendra
Ak chcete pochopiť, čo všetko ovplyvnilo vývoj okolo tendra na stanice záchraniek, akú rolu zohrával minister zdravotníctva Kamil Šaško, čo sa dialo medzi Ficom a Šaškom, ako do diania zapadá prezident Pellegrini, ako sa množili prepojenia s Agelom, prečítajte si text, ktorý pre vás pripravili moji kolegovia Ján Krempaský, Daniela Hajčáková, Michal Katuška a Michaela Terenzani.
Čítajte: Šaško sa zbavuje zodpovednosti. Aké sú tlaky v pozadí záchrankového tendra
Hovorme ešte o puči
Gruzínec Mamuka Mamulašvili bol v Bratislave. Prečo je to vôbec zaujímavé? Veliteľa polovojenskej jednotky Gruzínska légia premiér Robert Fico a minister vnútra Matúš Šutaj Eštok označili za hlavného aktéra údajného pokusu o puč.
Príbeh o údajnom komplote Ukrajincov, Gruzíncov, Slovákov z občianskeho sektora a opozície proti vláde Fica podporil aj riaditeľ SIS alebo prezident Peter Pellegrini.
Novinár Tomáš Forró zverejnil videorozhovor s Mamulašvilim, natočený na Námestí slobody v centre Bratislavy na dohľad od Úradu vlády. Kolega Michal Katuška sa rozprával s Forróom a zároveň oslovil aj predstaviteľov inštitúcií, aby sa k prítomnosti údajného „pučistu“ v Bratislave vyjadrili.
Čítajte: Rana pre legendu o puči. Novinár Forró vysvetľuje, čo robil v Bratislave Gruzínec Mamulašvili
Niečo o sudcoch a fige borovej
Sudcovská kauza Búrka ešte ani nebola dovyšetrovaná a Súdna rada na svojom poslednom zasadaní už hovorila o tom, že bola masívnym zásahom do justície, do prezumpcie neviny a taktiež do právneho štátu.
S návrhom na zaradenie tohto bodu do programu aktuálneho zasadnutia rady prišla jej predsedníčka Marcela Kosová. Kolega Peter Kováč pre vás vysvetlí, ako členovia Súdnej rady vo viacerých momentoch diskusie zavádzali alebo nehovorili celú pravdu.
Čítajte: Figa borová to bola, nie očista justície, hovorí o Búrke šéfka Súdnej rady. S kolegami vidia lynč
Kolegyňa Nataša Holinová vo svojom komentári poznamenala, že sudkyňa Kosová vyčíta viacerým osobám, že s vinou zadržaných zaobchádzali ako s hotovou vecou, čím porušili prezumpciu (domnienku) neviny. „Sama však tiež (jemne povedané) predbieha, lebo procesy spustené Búrkou a Víchricou sa ešte neskončili, a s uvedenými dvoma rozsudkami sa vyrovnala veľmi svojrázne.“
Čítajte: Sudkyňa Kosová vedie boj, ktorý nemôže vyhrať
Ďakujem, že nás čítate.

Beata Balogová, šéfredaktorka denníka SME