Bratislava si užila už veľa konceptov nosného systému hromadnej dopravy. Vďaka eurofondom sa konečne črtá komplexné riešenie pre mestskú aj prímestskú dopravu. Ide o koncept použitý v mnohých západných metropolách - využiť existujúce železničné trate v meste. Pre Bratislavu to znamená vďaka peniazom únie na prepojenie železničných koridorov TEN-T17 postaviť tunel z Petržalky pod centrom až po železničné trate na severe. Dá sa tak zokruhovať železničná sieť v Bratislave a vybudovať skutočný nosný systém, ktorý môže za minimálne peniaze (už vybudované koľajnice a väčšina staníc) prepojiť aj okrajové sídliská.
Nosný systém navyše zahrnie aj okolité obce a mestá, a tým odľahčí cestné vstupy do Bratislavy najmä v špičke. Významne tak rieši problém kolapsu dopravy a nutnosti čo postaviť nultý okruh diaľnice D4 a rýchlostnú cestu R7. Oveľa ekologickejšie, výkonnejšie a lacnejšie.
Je tu teda reálny projekt bratislavského „metra/Sbahnu" - Nosný systém na báze železničného koľajového rozchodu (NS) - pripravený, reálne financovateľný, ktorý sa navyše asi o rok začne budovať.
Nesmierne drahé riešenie
Reakcia magistrátu je prekvapujúca - namiesto verejnej debaty o tomto projekte, o umiestnení zastávok, prestupných uzlov a záchytných parkovísk chce budovať električku do Petržalky, prakticky paralelne s budúcim nosným systémom. K trati nosného systému rozchodu 1435 milimetrov nadväzujúcej na tunel TEN-T17 a bežiacej pod zemou minimálne v severnej časti Petržalky, chce navyše pridať pokračovanie mestskej električkovej siete s rozchodom 1000 milimetrov. Cez Starý most, po povrchu, čím zlikviduje zelené plochy v severnej časti Chovátskeho ramena a ďalej na juh v tzv. duálnej trati - obidva systémy v jednej dráhe.
To je však nesmierne drahé. Okrem opravy Starého mosta a „prvej etapy" električky to v duálnej časti znamená vozne nosného systému aj električky idúce v jednej dráhe - koľaje navyše, dva typy napájania, špeciálne a drahé električkové vozne pre takéto trate. Kým „metro/ S- bahn" do Petržalky bude opäť hradiť najmä únia a ŽSR, toto budú platiť Bratislavčania. Len prvá etapa má stáť 66 miliónov eur. Koľko má stáť celý koncept petržalskej električky, nevedno. Na základe starších štúdií možno odhadovať sumu s vozňami až do 332 miliónov eur.