SME

Diskusia k článku: Bratislavský električkový absurdistan

Bratislava má reálnu šancu vytvoriť dopravný nosný systém. Jej vedenie však nepochopiteľne chce dať peniaze do iného pochybného projektu.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
191 príspevkov

  • Martin Kugla

    schemy a mapky

    nejake schemy a mapky k teme: http://petrzalka.otvorene.sk/M... . Niektore fakty a problemy nebolo mozne v clanku z priestorovych dovodov plne objasnit. ak su otazky, nieco nie je jasne, napisem v diskusii. dakujem.
    • Vtjr

      No, akosi ma ten Váš link

      k žiadnym obrázkom nedoviedol. Je chybný.
        • Vtjr

          Ďakujem, toto už fak funguje

          len tie mapky sú dosť biednej kavality alebo neprehľadné. Najlepšiu vypovedaciu hodnotu má asi tá prvá mapka. Len mi na nej, ako nebratislavčanovi, trochu chýba rieka Dunaj a iné charakteristické záchytné geograficé body (aspoň pár názvov ulíc, či mostov). Je príliš orientovaná dopravne, ale človek ktorý Bratislavu až tak detailne nepozná nevie z nej určiť v ktorom mieste má byť prechod popod Dunaj, možno z tej tretej sa domnievam, že to má byť v mieste Starého mosta. Tiež bu pomohlo získať prekliknutím ešte lepšie rozlíšenie, lebo ani na tom najlepšom nie je dobre čitateľná legenda a iné drobné textové popisky - človek si len domyslí čo je tam vlastne napísané, pritom monitor mám skutočne dobrý.
        • Vtjr

          Ešte dodám,

          že ja podľa skúseností z iných veľkých miestm ktoré som navštívil alebo dokonca aj žil pokladám tento železničný variant ako jediné perspektívne riešenie. Nemusí to byť hneď spočiatku špeciálna mestská železnica, ako dokonale autonómna sieť tratí, fyzicky oddelená od diaľkovej železnice, podľa vzoru Berlínskeho S-Bahnu. Ale od začiatku sa to musí budovať ako integrovaný dopravný systém s maximálnou možnosťou prestupu a využívania tarifov na všetky druhy dopravy. Aby nebolo použitie mestskej železnice brzdené tým, že na nej budú platiť iné tarifné systémy a iné lístky. To by odradilo mnohých cestujúcich od jej používania. No a na základe tohoto nosného systému sa bude môcť koľajová mestská doprava ďalej rozvíjať kľudne aj do takého dokonalého stavu aký predstavuje Berlínsky S-Bahn, Londýnska SubWay, či Moskovské metro. Samozrejme primerané veľkosti a ľudnatosti Bratislavy a okolitých satelitov. Rozhodne súčasný systém električkových tratí na rozchode 1000mm je zastaraný anachronizmus, ktorý môže dobre slúžiť v stiesnenom centre mesta (tam sa väčšia rýchlosť daná väčším rozchodom ani nedá príliš rozvinúť), ale na pripojenie vzdialenejších mestských častí je prakticky nemožné jej kapacitu dostatočne zvyšovať. Takže aj z uvedeného dôvodu je budovanie električky po Starom moste do petržalky skutočným mrhaním peňazí na nezmyselný a hlavne do budúcna celkom neperspektívny projekt. Ja by som sa skôr zameral v budúcnosti na rozširovanie tej mestskej železničnej siete, na ostupnom fyzickom oddeľovaní jej systému od diaľkových tratí a dokonca by som perspektívne uvažoval o skráteni niektorých existujúcich električkových tratí a nahradení sirokým rozchodom. Napríklad tie trate do Rače a Lamača by si takéto úvahy zaslúžili. Takýto postup by mohol v horizonte dvoch desaťročí vybudovať "evolučným" vývojom toľko žiadané a neustále odsúvané bratislavské "Metro". Nebolo by to paralelné budovanie z ničoho tak ako napríklad v Prahe, ale ýsledok by mohol byť obdobný. A nikomu by nevadilo, že by bolo toho menej pod zemou a viac na povrchu. Električky by mohli zostať ako dobrém, pohodlné približovadlo v rámci užšieho centra vyznačujúce sa predovšetkým častosťou spojov a hustotou zastávok. Prajem príjemný deň.
          • alucard
            1. Berlin a Bratislava, hej? a normalny su, ci len tak trochu??? porovnavat Berlin a Bratislavu, to je asi ako porovnavat Horne Oravice a Bratislavu... Co uz, kazdy mame iny zmyseln pre MIERU a REALITU... a Londyn:))))) Moskva:))))) boze toto nie je normalny clovek... 2. Co je to PERSPEKTIVNE??? Sudruh ma "perspektivu" ze Bratislava bude mat 5 MILIONOV OBYVATELOV?:)))) ano, presne o tomto snivali komunisti... ze bratislava bude rast, a rast a rast... a bude mat raz 5 milionov... 10 milionov... 25 milionov... a tak to aj dopadlo... mozno keby tu ti komunisti naozaj dopadli, tak by mozno naozaj raz bratislava dosiahla milion... pri tempe vystavby panelakov a porodnosti ako za komunizmu, by to mozno mozne bolo... ale ja mam taky pocit ze PERSPEKTIVA BRATISLAVY JE STABILNA - mesto RAST NEBUDE! pocet obyvatelov dokonca klesa!!! ake perspektivy prosim mate namysli? myslim ze sucasne kapacity mozno povazovat za postacujuce do dlhodobeho hladiska - ciel je len urobit sucasne kapacity autobusov EKOLOGICKEJSIE a RYCHLEJSIE. 3. Co to je prosim integrovany? a ako sa to buduje??? to je nejake co? zazracne slovicko? 4. sudruhu, ulohovou DOPRAVNEHO SYSTEMU je ludi dopravit. Teda nemoze fungovat iny system v centre ako na okraji. to je ale prekvapenie, ze:) dopravny system ma prave spajat ten okraj s centrom. to je ale prekazka v boji za zelecnicu, ze... jednoducho ak to ma byt nosny system, tak MUSI CHODIT DO CENTRA, NIE CENTRUM OBCHADZAT!!! elektricka je mozno zastarana - treba ju modernizovat. ale elektricka chodi do centra, a to sa akosi od nosneho dopravneho systemu ZIADA:))))) zase niekto kladie budovatelom prekazky podnohy... skodcovia imperialisticky... 5. to s kapacitou elektricky je NEHORAZNY DRIST. Ked to zvladaju dnes AUTOBUSY, tak elektricka nemoze MAT NAJMENSI PROBLEM!!! opat sa opakuje asi nejaky megalomansky pocit, ze petrzalka bude mat asi o 10 rokov 5 milionov obyvatelov, ze... ked zvlada dnes pokryt kapacitu klbovy autobus kazdych 1-2 minuty, tak to asi zvladne aj suprava elektriciek, ktora moze zobrat 2 krat tolko ludi ako klbovy autobus a moze chodit tiez kazde 1-2 minuty, a do Karlovej Vsi napriklad aj chodi... 6. Petrzalka vobec nie je vzdialena mestska cast. Z kraja Petrzalky do centra je to asi polovica ako z Dubravky... takze opat dristy a nic len dristy... elektricka v Dubravke alebo Race funguju. Ale vzdialenejsie mestske casti - Petrzalka, o polovicu blizsie, to asi nezvladnu...
            • Peter Čavoš
            • Vtjr
            • Vtjr
            • ferdo mravec
  • Martin Kugla

    nove: Technicko-ekonomicka studia

    clanok bol povodne pisany v auguste, niektore veci sa posunuli - technicko-ekonomicka analyza je na svete a prakticky pochovala dualny nezmysel. . Kým o obrovskych nákladoch a zbytočnosti budovania dvoch paralelných dopravných systémov si precitate v clanku, štúdia pochovala elektricku prevádzkovou analýzou. V stručnosti – plánovaná dualna lektrička by kvôli komplikovanej duálnej prevázdzke mala až 15 minútove okná v špičke (!) a požadovanú prepravnú kapacitu by dosiahli len vyse 70 m súpravy, ktoré by sa v centre nezmestili na zastávky a blokovali križovatky. . Otázkou už len je, kedy to magistrát prizná a oficiálne projekt odtrúbi. . Druhou otazkou je ako teraz magistrat zdovodni "prvu etapu" - 1,5 km elektricky cez Stary most, ktoru Durkovsky tak vehementne tlaci.
    • alucard
      dualna prevedzka elektricka - vlak je samozrejme NEZMYSEL. petrzalka potrebuje riadny nosny system - teda elektricku v koridore vyhradenom na nosny system, ktora sa napoji na sucasnu elektrickovu siet. nosny system potrebuje SIET po meste. Vlakove trate SIET NEVYTVARAJU a ani po tomto idiotprojekte SIET VYTVARAV NEBUDU.
      • ihosama

        SIETovy mamrd sa ozval

        Tvrdenie ze nosny system potrebuje siet je prinajlepsom SMIESNE. Daj si tu pracu a pozri si metro v 5-10 velkomestach a s udivom zistis ze ma VSADE formu hviezdy. V pripade vacsej aglomeracie(5mil+) s pridanou okruznou vetvou (napr. Moskva).
  • @legolas

    Čo to tu splieta?

    Vie vôbecodlíšiť vlak (aj keď v tuneli podzemný) od modernej rýchloelektričky? S-Bahn od U-Bahnu? Modernou rýchloelektričkou by mali byť prepojené všetky mestské časti, ale najviac Petržalka, kde je zúfalá situácia. Vlak je pomalý, zastaraný a chodí iba cca každú hodinu.
    • Vtjr

      čo mu bráni aby chodil častejšie?

      V mnohých veľkých mestách má mestská železnica väčší význam ako metro. Zoberme si napríklad taký Berlín a porovnajme význam U-bahnu a S-bahnu. Jednoznačne v Berlíne dominuje S-bahn. Alebo aj v Moskve, kde je jedna z najrozsiahlejších sietí metra na svete je mestská a prímestská železničná doprava rovnako významná. A v mnohých mestách (napríklad NY, či Tokio) človek ani pomaly nerozozná rozdiel, či sa jedná o metro alebo mestskú železnicu. Hlavne v Tokiu sú tieto dráhy síce názvovo aj fyzicky oddelené, ale mestská dráha rovnako často tam kde je to potreba zalezie pod zem ako aj SubWay tam kde sa dá zase vylezie nad zem. Podobne ako aj SubWay v Londýne - veľká časť ide po povrchu. Rovnako je to aj v Moskve, Ptrohrade, Kyjeve. Cieľom musí byť integrovaný mestský dopravný systém a nie nekoncepčná osamotená trať pomalej úzkorozchodnej električky do Petržalky, ktorou až na pár dôchodcov nikto nebude jazdiť. Rozchod 1000mm je zastaraný, je katastrofou pre Bratislavu a nikdy nedovolí zásadnejší prelom v priepustnosti električkových tratí. V samotnom centre to nemusí byť až takou brzdou, ale na pripojenie vzdialenejších mestských častí je to blbosť. Budovanie železničnej mestskej dráhy na širokom rozchode je jedinou správnou cestou. A treba sa poučiť napríklad zo situácie v Košiciach, kde síce majú 3 systémy MHD (autobusy, električky aj trolejbusy), ale nedokázali ich efektívne prepojiť, pretože nedotiahli trolejbusové linky k takému dôležitému prestupnému uzlu akým je hlavná železničná stanica.
      • marcp
        "Rozchod 1000mm je zastaraný, je katastrofou pre Bratislavu a nikdy nedovolí zásadnejší prelom v priepustnosti električkových tratí" Co to tu prosim Ta trepes? To kde si prisiel na taketo bludy? Len preto ze 1435mm rozchod pouziva Praha alebo Vieden? Rovnako kvalitna trat sa da postavit aj na 1000mm rozchode len sa musi udrziavat a aj elektricky nesmu mat mnohe 30 rokov ako v BA. Je dost miest v Europe kde sa pouziva 1000 alebo aj uzsi rozchod a funguje to spolahlivo a nikto netvrdi ze je zastarany a katastrofou pre to ktore mesto!
        • Vtjr

          Nesúhlasím s názorom,

          že rovnakokvalitná trať sa dá postaviť na užšom rozchode. Tak ale prečo by sa potom vyhadzovali inde väčšie preostriedky za širšie rozchody? Nároky na presnosť koľajového zvršku pri užšom rozchode sú pre zachovanie rovnakej maximálnej rýchlosti vyššie. To je mechanika, to sú prírodné zákony. To nezmení ani Tvoj ani môj názor, to je jednoducho tak. Ale priznávam, že moje tvrdenie, že rozchod 1000mm je pre BA katastrofou bolo prisilné. Katastrofou to nie je (však poznám mestá kde majú dokonca rozchod len 800mm), ale rozhodne to určité obmedzenia prináša. Práve v tom zvyšovaní priepustnosti. A otázkou zostáva, či je perspektívne trate s týmto rozchodom výrazne rozširovať do vzdialenejších okrajových častí mesta, alebo či dať prednosť širokorozchodnej rýchlodráhe a električky si ponechat len pre užšie centrum a existujúce linky.
          • j.a

            uzsi rozchod..

            Zaujimave, ze ked sirsi rozchod poskytuje take vyrazne zlebsenie moznosti stavby a udrzby trate, ci stability vozidiel, tak v Spanielsku sa vysokorychlostne trate stavaju na uzsom rozchode. Asi by ste im to tam mali ist vysvetlit, aku chybu robia.
            • Vtjr
              • stage
                • ihosama
                  • stage
                • Vtjr
                  • stage
                    • Vtjr
                    • Vtjr
      • alucard
        BERLIN, LONDYN, MOSKVA, TOKIO, NEW YORK, KYJEV... ja upadam od uzasu... naozaj vzory pre Bratislavu:))))))) sudruhu, miesto basnenia a pozerania sa na Berlin, alebo Tokio, sa pozrite radsej do Race, dobre, ako sa tou elektrickou vozi nikto az par dochodcov:))))) a Raca sudruhu, ta Raca je asi 2 krat dlhsia trat, ako trat po koniec Petrzalky... neviem o akych vzdialenejsich castiach mesta teda sudruh hovori, do Cunova nikto trat stavat nejde...
        • Vtjr

          Ty sám si arogantný súdruh

          my tu diskutujeme a nenadávame si. Prečo by aj tieto mestá nemohli byť aj pre menšiu Bratislavu vzormi? Ja predsa nebojujem proti električkám, ja len tvrdím, že tento druh dopravy má isté obmedzenia, ktoré treba brať do úvahy. Mesto Bratislava sa rozrastá a bude sa rozrastať, či sa Ti to páči alebo nie. Nemôžeme si predsa povedať: "A just nebudeme rozvíjať perspektívne dopravné riešenia, len aby sa tá BA viac nerozrastala!" No tým by sme dosiali len to, že by sa po nejakom čase začala dusiť v kolapse. Praha v 50. a 60. rokoch 20. stročia neuveriteľne rástla a napriek veľmi hustej a rozsiahlej sieti širokorozchodných električiek sa začala dusiť v dopravnom kolapse. Rozhodnutie stavať metro prišlo v hodine dvanástej. Samotná výstavba metra v takto upchatom meste spôsobovala kolapsy ďalšie a celé 70. a čiastočne 80. roky sa niesli v znamení permanentne rozkopaného centra a dopravného chaosu. Pravdepodobne nebola šannca tomu predísť, povojnový rozvoj mesta bol až príliš prudký. Aj v Prahe sa zvažovali varianty (podpovrchová električka versus plnohodnotné metro), ale myslím si, že s perspektívneho hľadicka sa rozhodli celkom správne. Bratislava je dnes pred podobným rozhodnutím. Budovanie električkovej trate namieso železničnej rýchlodráhy je len naťahovanie súčasného stavu a strácanie času a prostriedkov.
          • alucard
            ok... a bratislava moze byt vzorom pre Stare Hory.... Preco tam uz nemaju elektricku!!!! 0,5km! a trolejbusy???!!! okamzite to treba zaviest, vsak preco by Bratislava nemohla byt vzorom pre Stare Hory? Ked moze byt Berlin, Moskva, Tokio... vzorom pre Bratislavu!!! pomer je asi rovnaky... ale tazko je to pochopit zaslepenym ludom ze par kilometrovy S-bahn v Bratislave je asi ako par stometrova elektricka na Starych Horach...
            • Vtjr
  • orim99

    BA hlavne mesto bordelu SR...

    Po Ficovej sirokorozchodnej,PPP na dialnice BA-KE 2010...:-))atd.je toto riesenie dopravy v BA,ktora je pred kolapsom len ukazkou neschopnosti sucasnych "politikov" ci uz pravice alebo lavice vo vedeni RIADIT COKOLVEK!!!Vsetci sa spravaju ako ZLODEJI v bielych golieroch- len dohadzuju ksefty za provizie a ukazuju svoju neschopnost.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  2. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  3. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  5. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  6. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  7. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  8. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 719
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 372
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 016
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 982
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 436
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 276
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 773
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 564