Kníhkupectvá nie sú charitatívne spolky a akokoľvek sa občas tvária, že im ide len o šírenie kvalitnej kultúry a vzdelanosti, je to predovšetkým podnikanie, ktorého hlavným cieľom je až na drobné výnimky zisk.
Samo osebe to nie je žiadny problém a netreba sa čudovať tomu, že predávajú haldy braku postaveného na ľudskej hlúposti, povrchnosti a naivite.
Väčšinu obratu im zaisťujú práve všetky tie tisíckrát prevarené receptáre, dievčenské romány, rýchlo stráviteľné a mozog príliš nezaťažujúce emócie v granulách a duchovno v prášku. Bez nich by asi nevyžili, podobne ako veľké vydavateľstvá. Najmä na takom malom trhu, ako je ten slovenský.
Niekedy však aj to ohlupovanie prekročí všetky morálne hranice a to už problém je.
Do tejto kategórie patria knihy brnianskeho vydavateľstva propagujúceho nacizmus dielami typu Mírové dílo Adolfa Hitlera, či svojráznou zbierkou propagandistických textov 100 dokumentů o vzniku války. Tu už ide o priamu obhajobu zločinov a tým aj nepriamu výzvu na ich zopakovanie.
Aj keď podobné knižky majú tiež svojich kúpyschopných a spoľahlivých kupcov, každé slušné kníhkupectvo by si malo rozmyslieť, či sa bude podieľať na ich šírení.
Ak sa rozhodne, že ich predávať nebude, nejde o žiadne obmedzenie slobody slova, ale o vyjadrenie morálneho postoja, ktorý by mal byť vlastný každému slušnému človeku. A tiež o odmietnutie spoluviny na tom, k čomu tieto myšlienky viedli a čo hrozia opäť spôsobiť.
Mal by však byť dôsledný. Ak kníhkupectvo vyradilo po protestoch z predaja knihy brnianskeho vydavateľstva, ale ďalej predáva podobné výplody moderátora rádia Viva, nejde o žiadnu úctu k hodnotám. Nie je kvalitatívny rozdiel medzi tým, či niekto oslavuje Hitlera priamo a menovite, alebo len vytrvalo šíri jeho idey, spôsob uvažovania a nenávisť a dáva mu vlastne za pravdu.
Odstrániť len nacizmus, ktorý je až príliš okatý, a nechať podobnú manipulatívnu propagandu, ktorá už možno tak silno nebije do očí, ale sa tiež dobre predáva, je skôr vypočítavosť než zásadovosť.
Odmietnuť stiahnuť takéto knihy z predaja s odvolaním sa na slobodu slova býva len vykrúcanie v záujme záchrany vlastných ziskov. Ani v takomto prípade však netreba čakať na štát a úrady, že knihu a jej predaj zakážu a všetko vyriešia za nás.
Najefektívnejšie riešenie je vždy v rukách ostatných zákazníkov daného obchodu. Ak im prekáža, že ich predajca šíri náckov, môžu jednoducho prestať byť jeho zákazníkmi. Práve oni mu môžu dať najjasnejšie najavo, že nahánanie zisku na úkor morálky môže mať presne opačný efekt a zisky naopak ohroziť.
To platí, a ešte viac, aj pre spomenuté rádio.
Kriminalizácia politických dohôd je sporná. Napriek tomu český prípad obsahuje niekoľko dôležitých ponaučení, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Vlečúce sa ekonomické problémy Egypta a Tuniska sa paradoxne môžu obom krajinám ešte aj vyplatiť, myslí si Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Keď sa raz život taxikárov zlepší, zbadajú to zákazníci podľa dvoch javov, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz