SME

Diskusia k článku: Obchodné centrá ničia mestá

Nákupné strediská stiahnu ľudí a zákazníkov z ulíc ako vákuum. Podoba mesta je depresívna, bez ľudí a akcií; práve tieto dve veci robia verejný priestor zaujímavým.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
43 príspevkov

  • m8642
    Chceli ste "vyhnať autá z mesta" a teraz sa divíte. Aktivistom nedošlo že v každom aute sedia ľudia, a tí ľudia teraz do mesta prestali chodiť. A riešenie nebude nechať centrum mesta aby fungovalo bez regulácií, kdeže. Zavedieme nové regulácie. Ľudia chodia do obchodných centier? Zakážeme obchodné centrá. A keď ľudia nájdu niečo iné čo ich baví? Zakážeme aj to. My najlepšie vieme ako vy máte tráviť svoj voľný čas, a budeme vám otravovať život dovtedy, kým s nami nebudete súhlasiť.
    • hipi
      Akoby si mi z duse hovoril. Okrem toho auto rozprava hluposti nakupne centra boli v strede miest uz v 19tom storoci ci zaciatkom 20teho, napriklad Milano hned vedla katedraly. New York ma tiez vela nakupnych centier v centre, Praha tiez minimalne jedno velke a prave naopak, pomaha to centrum zaludnit. Ba ma totalne nefunkcnu mhd, co ocakava, ze ludia naskocia na mhd, budu sa hodinu trieskat do centra v bude bez klimatizacie, lebo sofer musi splnat normospotrebu, tak ju vypne, a potom bude lietat po predrazenych obchodoch v centre a nalozi vsetko do dvoch igielitiek a pojde nas5 kde mu to v autobuse rozsliapu? Mesto robi vsetko preto, aby sa ludia z centra odstahova ,, aby boli demotivovani do centra ist. A Ucit ludi represiami je jednoduche, ale prosperitu to urcite neprinesie kedze represia robi ovela viac skody v sekundarnych efektoch.
      • taknejak
        Aj suhlasim aj nie ale co sa tyka MHD, tak 100%. TO je najvacsi problem BA, uz roky sa tam nic nezlepsuje a odradza to. KEby bola dobra funkcna a rozsirene elektrickova trat a nie to co je dnes, tak by sme mali urcite lepsie zaplnene centrum. Na metro tu nie je pristor, ale kvalitne velke elektricky tu treba. Tie nove su dobre, teraz treba viacej trati. A potiahnut to az na okraj mesta a postavit zachytne parkoviska.
        • VceraBoloNeskoro

          Ale ved elektricky funguju

          velmi dobre . Len nie je to metro .. Napr. Ked sa mala elektricka predlzit na letisko starosta Ruzinova a cele sdku protestovalo , vtedy boli vsetci pisalkovia ticho .
          • hipi
            metro v BA netreba. Staci vacsia investicia na vyriesenie mimourovnovych krizovani, pripadne by som si vedel predstavit zakopat elektricky v centre pod zem(ale neviem ako by to bolo nakladovo koli inzinierskym sietam). Zastavky by sa mali definitivne zriedit. Potom by elektricky v Ba mali zmysel. Samozrejme aj budovanie novych ale v rovnakom duchu, nie to, co sa buduje v Petrzalke. Napriklad do Vrakune bud okolo Slovnaftu (v buducnosti tie polia zastavaju a je to lacnejsie), alebo cez Gagarinovu.
            • m8642
              • hipi
                • m8642
                  • hipi
                    • m8642
    • Olufunke
      Presne tak. Hlavny dovod, preco chodit do OC a nie do centra mesta je, ze v meste nezaparkujem, resp. zaparkujem draho a komplikovane. V OC pohodlne zaparkujem a vybavim vsetko, ked su tam obchody, restriky, banky, posty, atd. Napriek tomu, odliv ludi nebrani obchodnikom mat 2x take ceny ako su mimo centra, asi pre turistov... To, ze "sklidnovani dopravy" zabija mesta je zname uz davno, ale stale nevymreli snahy o odstranenie aut z niektorych ulic (naposledy sa pamatam na blaznivy napad urobit korzo z ulice 29. augusta?).
  • msympo
    Prémium

    vyplakavacky

    aby ludia isli do centra a citili sa tam aj pohodlne, musi sa tam dat kde pohodlne zaparkovat bez zbytocnych poplatkov, presuny v centre musia byt pohodlne, nesmie to tam byt predrazene nakupne centra mnohi vyuzivaju na to aby si tam na 3 hodky zadara odparkovali auto ak je centrum mesta ubohe, predrazene, MHD odporne, tak sa ani necudujem ze sa dari obchodnym centram niektori ludia by radi vsetko regulovali
    • taknejak
      Praveze auta nie, to by bola katastrofa. Parkovanie je drahe, nie som tym nadseny, ale keby tam bolo zdara parekovanie to by bola katastrofa. Treba mat ciste a bezpecne a funkcne MHD, vyhradene cyklotrasy a nie ciary na ceste, a hned by sa to dalo ozivit. A tie obchody, no velky nakup nespravis v centre, aj tie ceny su vacsie kvoli najmu. Ale nejake specificke obchody zamrane na kvalitne suroviny co si nekupujes kazdy den ako nejake kvalitne domace pecivo, alebo aj ine by urcite bolo vitane v centre.
  • Gottfried

    RE:

    Paci sa mi ako tu vyplakavaju ludia co nespravia bez auta ani krok :) Vety ako ' Ba ma totalne nefunkcnu MHD' su zrejme od niekoho, kto naposledy pouzil tento sposob dopravy v hre Mafia. Je to cele otazka dopytu a ponuky, avsak nielen z financneho hladiska (vacsina nakupnych centier v/pri centrach vacsich miest sa samozrejme bez problemov zaplati), ale aj po kvalitnom zivotnom prostredi od obcanov smerom k politikom - tento dopyt na SK nebol nikdy silny, priemerny Slovak je nenarocne stvorenie, ktoremu staci Billa, H&M, Cinemax, butik a sterilna kaviaren. Akych obyvatelov mame, take mesta si zasluzime, preto aj slovenske mesta dopadaju tak ako dopadaju v porovnani s vyspelensimi krajinami; nie je to len otazka penazi.
    • Konštantín_151345

      Bez auta ani krok

      Netreba zabúdať že žijeme v inej dobe ako pred 30 rokmi, vtedy bolo normálne keď sa napríklad potraviny nakupovali každý deň a tak stačila jedna taška na to aby si človek odniesol to čo na ten deň potreboval. Toto by hádam nikto z nás nechcel pretože sme sa naučili robiť raz za týždeň či iné časové obdobie veľký nákup a na to vznikli nákupné strediska a čo je podstatné s možnosťou parkovania a dokonca dopravy nákupu až k autu. Nie je to len náš výmysel , takto to funguje vo väčšine moderného sveta .To že nám sa vyprázdňujú centrá nie je o tom že by niekomu chýbala možnosť ísť si kúpiť práčku,televízor , hrnce či iné domáce potreby v centre mesta a potom ho niekde na fúriku dopraviť na vzdialené parkovisko, je to o tom že my sme sa tomuto prirodzenému vývoju neprispôsobili , teda väčšinou , a v centrách máte problém nájsť to čo tam patrí , nie sú to len zariadenia gastronomických služieb ,ale tak ako je to inde normálne aj obchody s exkluzívnym tovarom všetkého druhu proste niečo čo človeka láka nielen k nákupu ale zároveň aj posedeniu pri dobrej káve ,dobrom obede , zúčastniť sa nejakých kultúrnych podujatí a podobne a to je to čo v centrách mnohých miest chýba a spôsobuje prázdne námestia či ulice.Nie je to len tým že Slovák je nenáročný ,nenáročný je možno z iných dôvodov, ale jednoducho mu centrá toho veľa neponúkajú aby ho k návšteve prilákali. Našinec ,myslím teraz Košice, už hlavnú ulicu a pamiatky videl veľakrát a tak toto pre neho je už samozrejmosťou ,aby šiel do centra musí ho tam niečo prilákať ,našťastie u nás sa už čo to nájde ,ale tiež je ešte čo doháňať.
      • VceraBoloNeskoro

        napr.zooptimalizovat cestovanie z DNV ?

        Ako sa da zooptimalizovat cestovanie z DNV ? A co to ten ***** tara o nadvezovani spojov. Ako moze niekto garantovat nadvazovanie spojov ked napr krizovatky nikto nesynchronizuje s. A jednoducho ta cesta je dlha a pomala a rychlejsia inym sposobom ako metrom nebude ... Aj ked budu spoje nadvazovat podla sudruha blbca...
      • Gottfried

        RE:

        Ja nvm, zasa je jasne ze SK je jeden z chudobnejsich statov a preto ten dopyt po sluzbach typu "zariadenia gastronomických služieb ,ale tak ako je to inde normálne aj obchody s exkluzívnym tovarom všetkého druhu proste niečo čo človeka láka nielen k nákupu ale zároveň aj posedeniu pri dobrej káve ,dobrom obede , zúčastniť sa nejakých kultúrnych podujatí a podobne" nie je taky silny ako inde. Ale napr. v BA, kde zijem, a kde sa neda povedat, zeby kupna sila bola nizka, vsetky tieto veci existuju. Samozrejme nie sme Berlin, ci Londyn, tu nenarazis pocas poobednej prechadzky na 5 streetartovych workshopov, 3 expozicie, 20 poulicnych umelcov a 2 restauracie s Michelinskou hviezdou, ale dovolim si tvrdit ze (specialne pocas sirsej letnej sezony) tu je co robit. Niekedy treba trochu hladat a asi nikdy tu nebude taky ruch ako napr. vo vyssie spominanom Berline, predsa len sme niekolkonasobne mensi a chodi sem niekolkokrat menej turistov.
  • VceraBoloNeskoro

    Sudruh novinar chce nemozne

    1. bez metra chce dostat ludi do centra ktori maju MHD plne zuby za cely tyzden... 2. MHD sa neda nic s nou pohnut lebo treba s kazdym starostom stvrti osobitne a nikdy sa nedohodnu a tak sa krcovite udrziava status qou. 3. Hajzliky nebudu az na jednu vynimku v centre asi nikdy . 4.Metro sudruch rektor nechce , by to vyriesilo aspon trochu , udajne maju byt dalsie pruhy pre autobusy ale tych sa par postavilo a dalsie sa nestavaju .. Elektricky sa kupili co je super ale prestavba trate nie je vobec ziadna sice sa opravila ale zase je to len o udrzani status qou ...
  • pavol minarik
    Blog

    Naivná predstava

    Autor pozná iné mestá z turistických návštev? Centrum Prahy je možno živé, ale slúži len turistom, nie miestnym obyvateľom. Tí chodia nakupovať práve do tých nákupných centier, ktoré autor kritizuje. Domáci sa centru vyhýbajú (keď už pre nič iné, tak pre turisticky nastavené ceny). Stačí sa Na příkopě započúvať, či tam vôbec počujete češtinu.
  • emazé

    Nákupné centrá,parkoviská, zeleň

    Tieto tri témy úzko súvisia a majú byť samozrejmou súčasťou diskusií o oživovaní činnosti malých obchodíkov v centrách miest, o zriaďovaní rozsiahlych nákupných centier, o tom, či také obchodno-konzumné komplexy patria do centier či na okraj miest. Diskutéri väčšinou zdôrazňujú požiadavku zaparkovania áut v rámci ciest za nákupmi. Toto je tiež veľmi zásadná otázka. Kde treba zriaďovať parkoviská? V centrách miest či mimo centier? A na mieste sú tu i porovnávania s cudzinou. Zdôrazňujem úlohu včasných diskusií, diskusií odborníkov sledovaných laickou verejnosťou a i za účasti, pripomienok laickej verejnosti. lebo u nás sa rozprúdia diskusie vždy v čase, ktorému hovoríme "s krížom po funuse". Nielen Bratislavčania, ale obyvatelia väčšiny miest na Slovensku môžu potvrdiť, že sa u nás zaužívala takáto prax. V tesnej blízkosti bytových domov sa pásy zelene, tie jediné možnosti zabezpečovania ako-tak kultivovaného životného prostredia pre obyvateľov domov, likvidujú a nahrádzajú ich staveniská nákupných centier - komplexov obchodov - i s parkoviskami v ich tesnej blízkosti. Deje sa tak bez včasných upozornení občanov, bez diskusií kompetentných s občanmi, aby sa stavebné aktivity stihli rozbehnúť. ( Potom, sa už, vážený občan, môžeš sťažovať " leda tak "na lampárni"!
  • mesje

    presne tak

    obchodne centra doslova vysavaju zivot z centier miest. Vid Obchodna, volakedy vychytena ulica v BA, teraz je to zmeska kebabarni a pochybnych zlatnictiev. A uplny extrem su mensie slovenske mesta, tam doslova v centre skapal pes. Bohuzial obchodne centra maju silne tromfy na svojej strane - moznost zaparkovat a vsekto pod strechou (co je velke plus v nasom nestalom pocasi, a v zime sa nikomu nechce chodit v kabatoch z obchodu von, z obchodu von atd). Centra by mohli bodovat podnikmi, sedenim vonku, atmosferou, turistami, atd - ale opat, kvoli nasemu podnebiu, je to realne len v lete. Kazdopadne Bratislava ma prilis velky pocet obchodnych centier - napr jeden z dvojice Polus - Central nema ziadnu logiku, plus obchodne centrum bude aj medzi nimi v narodnom stadione, Shopping palace je nezmysel - na vychodnej strane staci oblast okolo Ikei, otazna je Eurovea - sice idealne spojena s promenadou a pekne to zije, ale zvysok roka je to len opacha, co tam nema co robit, a pre centralnu cast by stacil jeden z dvojice Polus / Central. Najma ked v kazdom centre su tie iste obchody. Ostatne centra plus minus maju zmysel - Bory pre zahorakov a zapadnu cast, Avion pre vychodnu cast, Aupark pre Petrzalku, jeden z trojice Polus-Central-Eurovea pre centralnu cast.
    • bluetank
      Neviem, preco by podla teba Eurovea bola opacha, co tam nema co robit. Predtym tam bolo jedno velke nic, prazdna plocha po pristavnych halach a skladoch plna buriny a odpadkov. Navyse Eurovea nie su len obchody, su tam aj byty a aj kancelarske priestory, takze silne pochybujem ze zbytok roka tam nie je nic.
  • armitage257

    parky a fobia z novych MHD zastavok

    Rozdiel medzi BA a inymi velkomestami nie je metro ale nedostatok slobodnych hipsterov bez aut, ktori by historicke centrum udrzali pri zivote aj niecim inym ako navstevou barov a restauracii. Rodiny s detmi totiz zmizli s poslednou zelenou a strednovrstvych hipsterov mame zatial malo. Chyba v uzemnom planovani bola tiez v tom, ze sa postavilo vela biznis centier na miestach, kde je zle spojenie MHD ako napriklad na letisku a nic sa potom v trasovani MHD nezmenilo. Uz len taky obycajny pesi prechod ponad zeleznicnu trat pri Vrakunskej, ktory by prepojil tuto zonu s inymi castami mesta by niektorym "bodol".
  • Ján Petrek

    Názor odborníka /vraj /

    Ja by som to nevidel tak čierno. Je to jednoducho len určitá životná etapa rozvoja miest. Obchodné centrá na okrajoch miest v súčasnosti už nie je taký veľký biznis, ako očakávali developeri. Plánované auparky v Trenčíne a v Ružomberku sa nakoniec stavať nebudú, pretože investor nemá istotu, že takéto obchodné centrum zaberie. A to aj napriek tomu, že obidva projekty sú navrhnuté v centre mesta. Prvá etapa privatizácie stanovilo súkromné vlastníctvo domov. Ich veľkosť hustota podlažnosť a pod. určovala potenciálnu rentu domu. Tzv. Schop street factor udáva dĺžku pešej zóny v centre mesta. Tento factor môže mať rôzne dĺžky. V Ružomberku je dlhý 1,8 km. Ukázalo sa však, že tento parameter je zbytočne dlhý a tým pádom sa tam usadili čínske obchody. Aupark na druhej strane ponúka značkové obchody, na ktoré bežný občan nemá peniaze. Je to začarovaný kruh,ktorý má jediné riešenie - dočasne pustiť do obchodného centra čínske obchody. To dočasne vyprázdni okrajové partie centra mesta, avšak centrum sa zachráni pred úpadkom a schop street factor sa o niečo zmenší, čím sa uvoľní priestor pre záchytné parkoviská. Nuž a v záverečnej etape sa postupne čínske obchody z centra mesta vytratia a značkové obchody v postupných dávkach začnú kolonizovať obchodné centrum a vytvorí sa ťažiskový priestor hlavného významu.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681