SME

Diskusia k článku: Prečo vpustiť do našich univerzít aspoň vánok

Novela vysokoškolského zákona môže pomôcť zadržať odchody študentov.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
33 príspevkov

  • cossanacameni
    https://dennikn.sk/2712601/hnedy-tuk-sa-vyvinul-aby-nas-chranil-pred-chladom-...

    odporucam precitat si zaver rozhovoru, pani Kohutikova. Potom mozno pochopite, preco nam studenti utekaju von. Dcera konci doktorandske na Masarycke, takze to mam z prvej ruky. Staci si obzriet kampus v Kamenici a kampus v Mlynskej doline zvonku. Ani netreba vojst.

    A co sa spravnych rad tyka, moj oblubeny argument: uz ste si skusila predstavit, ako budu vyzerat spravne rady a vysoke skoly, do ktorych tie spravne rady budu zasahovat, az ich clenov bude menovat minister skolstva Milan Mazurek?
    • 1820626
      Prémium
      K Vasmu komentaru o tom, ako by vyzerali SR, ak by sa ministrom stal Mazurek: ak odhliadneme od toho, ze by boli v koalicii, ktora by aj tak mohla zmenit zakon ako chce, tak pri sucasnom zakone ovela horsie (vacsia volnost pre ministra) nez pri stave, ktory zavadza novela. A podla sucasneho zakona by SR (a cez nu zly minister) mohla ochromit chod skoly tiez. Odporucam pozriet si debatu Paulisa s dekanom pravnickej, tam to celkom dobre Paulis opisal, ake zasadne ovladnutie umoznuje uz sucasny zakon a novela tam dava viacero brzd. Pozrite od cca 49. minuty: https://www.ta3.com/relacia/23182/droba-chce-obhajit-post-zupana-univerzita-k...
      • cossanacameni
        ako by som to... asi takto: tuto diskusiu vediem uz len zo zotrvacnosti. Do naroku na dochodok mam par rokov, to uz to tu doklepem aj pod Mazurkom. A koniec-koncov, kedykolvek mozem zdvihut kotvy a zdrhnut do toho spominaneho Brna; ked som tam pred 12 rokmi robil profesuru, bolo mi miesto nukane, a pokial viem, dodnes ho nevedeli obsadit osobou, ktora by mala kvalifikaciu porovnatelnu s mojou. Prinajmensom, co sa vedy tyka, vlastne pedagogicke kvality si netrufam hodnotit.
        Ale okolo vysokoskolskej legislativy sa mocem roky, v senatoch na fakulte aj univerzite som odkedy tieto organy existuju, a roky som bol clenom RVS a potom jeho predsednictva. Ja nepotrebujem Paulisa, aby mi vysvetloval, co umoznuje ktory zakon. Citat viem, a odporucam to aj inym namiesto pocuvania Paulisov - novela po 1. citani je tu https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=8....
        Spravne rady boli od zaciatku mrtvonarodenym dietatom, a takym zostanu aj po novele. Staci si pozriet ich aktualne zlozenia, a spytat sa kvestorov vysokych skol, ake s nimi maju skusenosti, ked potrebuju prejednat majetkove zalezitosti. Ak nieco funguje v Rakusku, neznamena to, ze to bude rovnako fungovat aj na Slovensku - su tisice veci, ktore v Rakusku funguju a u nas nie, hoci pravne su osetrene presne rovnako (len tak namatkovo dodrziavanie rychlosti na cestach). Do istej miery by SR vedela ochromit skolu uz dnes, ale zdaleka nie do takej, aku jej umozni novela. Sucasne SR to nerobia, lebo na to kaslu; ich clenovia (cest vynimkam) si tam prisli len spravit dalsi zarez na pazbe svojho zivotopisu, necitia potrebu cokolvek ochromovat. Mazurkove SR to na Mazurkov pokyn robit budu, ak si to ich tvorca zmysli. Iste, ficovsko-kotlebovsky parlament bude moct zmenit zakon podla svojej lubovole, ale ani to nebude musiet robit, vsetko potrebne na politicke riadenie VS mu zabezpeci uz ten sucasny, kollarovsko-matovicovsko-remisoidny.

        A aby som sa nemusel este raz hlasit dole: mily baker, z eurofondov sa da budovat len infrastruktura. Jej prevadzka uz musi byt hradena z inych zdrojov. A prave v objeme tychto zdrojov je rozdiel medzi UK a MU. Treba dodat, ze studenti nam utekaju primarne do CR, kde je legislativa velmi podobna tej slovenskej. Takze pricina uteku asi nebude vo volbe rektora. Skor to bude tym, ze tam nie su okolnostami nuteni pouzivat vyskumne peniaze na zabezpecenie vyuky.

        Je az komicke, ako vsetci ocakavaju, ze sa na Slovensku bude robit svetova veda za slovenske peniaze. Ale ja nakupujem Taq-polymerazu za rovnake ceny, ako Svajciari ci Nemci (skor este za vyssie, kedze Slovensko je maly trh), a sekvenator mi tiez nik zadarmo neopravi...
        • 1820626
          Prémium
          Novelu poznam, dokonca aj preto som ju pripomienkoval v MPK. A teda poznam aj znenie v parlamente. Viem si urobit obraz aj bez Paulisa, len sa mi zdalo, ze v tej relacii z mojho poznania aktualneho zakona a novely to celkom dobre porovnal v dosledkoch, co sa tyka oblasti spravnych rad a moznosti ovladania skol ministrom. A len som to chcel dat do priestoru v ramci reakcie na Vasu recnicku otazku k tomu Mazurekovi, lebo takto je to trochu tendencne vnimanie zmeny.

          Co sa tyka priblemov VS, samozrejme, velka cast je o zanedbavani financovania VS vzdelavania (a nielen VS) a financovania vedy - v oboch ukazovateloch sme v prepoctoch na chvoste v stredoeuropskom regione minimalne. Cize suhlas. Ale problem je aj o ludoch, ktori to riadia, o tom, ze sa VS neriadia profesionalne (a tym nemyslim, ze treba nebodaj nahradit rektora za nejakeho biznis manazera, ale ze sa profesionalne podporne struktury na riadenie univerzity nebuduju a neposilnuju - s kazdym rektorom a prorektorom admin.pracovnici cakaju, co sa bude diat, pricom v Nemecku a Rakusku su profesionalni veduci oddeleni, ktori zabezpecuju chod a funkcionari len udavaju smerovanie - u nas, zial, casto funkcionar priamo vykonava, a nie iba riadi a v podstate prve funkcne obdobie sa vobec uci, co a kde ako funguje... je to ale sirsia tema a debata...

          A teda este posledny bod na reakciu... Casto sa stretavam s nazormi, ze nebudme naivni, ze sa sem nebudu hrnut ludia zo zahranicia. Zaujem tu existuje aj na seniorskych poziciach. A netreba pozerat len po krajinach s vyssimi prijmami, ze odtiap nenalakame. Mozgy su aj v ekonomicky slabsich krajinach a treba im dat len sancu... a ako vravim, zaujem tu je, staci pozriet na nejake stipendije.schemy, kolko je ziadatelov v kategorii vyskumnikov a VS ucitelov (napr. NSP). Ak sa vytvoria podmienky pre ich posobenie, a zaintegrovanie a tiez ked sa vytvori lepsie prepojenie medzi domacimi a zahranicnymi studentmi vo vyuke, cim sa zjednodusi aj prednasanie po anglicky, tak sa veci zmenia. Ale nebude to za rok alebo dva... ale vsade to trva tak v priemere 10 rokov, kym sa ukazu vysledky. Ale tato novela dava priestor, aby sa minimalne v tejto oblasti tiez veci posunuli....

          • cossanacameni
            bodaj by ste mal pravdu, bodaj by som sa mylil. Ale moj odhad je, ze sa nemylim. Ved inak by som pochopitelne svoj nazor revidoval. Mozno je moje vnimanie zmeny cez Mazurka tendencne, ale viete tento vyvoj vylucit? A Mazurek je len extrem, ale kolko pouzitelnych ministrov skolstva sme mali od 1989? Pripomeniem len mena ako Paska, Slavkovska, Fronc, Mikolaj, Caplovic, Plavcan... mam pokracovat? Ideme si predstavit Lubyovu s novymi pravomocami podla novely? Nestacil nam zazitok s tymi starymi podla aktualneho zakona?

            Neviem ako inde, u nas sa obsadenie rektoratu ani dekanatov nemeni s vymenou rektora ci dekanov.

            Problem s neslovenskymi (resp. slovensky nehovoriacimi) pedagogmi je jazyk. Mozno je to zavisle od konkretnej skoly, neviem. Ale u nas si neviem predstavit, ze by som domacim studentom prednasal v anglictine. Alebo v nemcine. Alebo hoci v rustine. To, co k nam prichadza zo strednych skol, by takyto rezim nezvladlo. Opakujem, na UK ci UPJS je to mozno ine, ale bavme sa o celoslovenskom standarde, nie o vynimkach.
            Ano, mozgy su aj na Ukrajine, v Bielorusku, v Rumunsku alebo v Srbsku. Aj spickove mozgy. Ale kym sa nenaucia po slovensky, tak na pedagogickej pozicii nemaju sancu, a ani na vedeckej pozicii nebudu mat lahky zivot. Nie dnes, a pri tom, ako vidim vyvoj na ZS a SS, neverim, ze ani o 10 rokov.

            Jo, a este jedna veta z dnesneho DennikaN: ""Poviem len, že učiteľ na základnej škole v Chorvátsku má vyšší plat ako odborný asistent v Bratislave," hovorí Predojević" https://dennikn.sk/2703838/dobroodisli-mladi-chorvati-utekaju-za-hranice-ich-.... Problem nie je s platmi profesorov, problem je s platmi mladych a zacinajucich.
    • baker1
      Že Kamenica vyzerá lepšie než Mlynská dolina (a že vôbec Masarykova univerzita vyzerá lepšie než Komenmského) má hlavný dôvod v tom, že kým do Brna tiekli eurofondy plným prúdom, Bratislava bola a je od nich odstrihnutá. Aj mnohé mimobratislavské univerzity vyzerajú kvôli eurofondom lepšie, než bratislavské
  • kozmeticka vada1
    Prémium
    Horšie ako teraz to už byť nemôže. Prestaňme sa báť reforiem. Ja som za všetky, ktoré táto vláda rozbehla: vysokoškolskú, zdravotnícku, súdnu, daňovú a odvodovú...
    Tá strnulosť a pomalé umieranie za posledných 12 rokov ficových vlád je neznesiteľné.
    • Willi
      Prostredie slovenských univerzít a vysokých škôl je zrejme najviac ( a ešte súdruhovia na Generálnej prokuratúre) uzavreté prostredie zo všetkých inštitúcií na Slovensku. Keď som čítal pred pred pár mesiacmi ako zareagovali rektori na návrh VŠ reformy, tak ma skoro vystrelo. " Dajte nám viac peňazí, postarajte sa aby študenti neodchádzali študovať do zahraničia a nešahajte nám na naše slobody". A len podotýkam za naše peniaze. Žiadna kontrola, z roka na rok pýtajú viac peňazí a z roka na rok majú menej a menej študentov. Neskutočné... A toto má byť elita národa, ktorá vychováva našu mládež !!!
      Skutočné elity tohto národa hovoria, že posledne upravený návrh je slabučký ... Stačí si z mnohých rozhovorov k tejto téme vypočuť napr. dnes publikovaný rozhovor s p.Lelovským, pánom, ktorý niečo dosiahol : https://video.sme.sk/c/22843866/zamestnavatel-lelovsky-predbieha-nas-ukrajina...,
      tento s p. Kohútikovou, s Ivanom Miklošom, a ďalšími.
      Smrad, konzervatívne názory, uzavreté socialistické prostredie, na svojich miestach zabetonovaný priemerný docenti a profesori publikujúci v podradných nekarentovaných časopisoch a v mnohých prípadoch neskutočne dusné prostredie ktoré vytvárajú rektori a dekani, taký je stav na slovenských vysokých školách.
      Ako píše kozmeticka vada1, bez reforiem na Slovensku po 12 rokoch ničnerobenia Ficovlád, Slovensko bude ešte viac zaostávať. A keď sa neurobia reformy teraz, ďalšia vláda ktorá tu hrozí nás dostane na úroveň ekonomiky Bulharska. Bohužiaľ, reálne to hrozí, stačí si pozrieť kde sme boli v mnohých ekonomických ukazovateľoch pre 10-12 rokmi ( pre nami z bývalých east štátov boli len Česko a Slovinsko, po vládach Ficiakov a Pellegrinovcov sa pred nás dostali prakticky všetky východoeurópske štáty
      ( stačí pozrieť rast platov,HDP, % HDP do investící a vedy a mnoho ďalších). A čo je pre Slovákov neuveriteľné, aj Rumunsko nás minulý rok predbehlo v úrovni parity kúpnej sily. Toto je výsledok ničnerobenia ( ale úspešného ovládnutia všetkých inštitúcii zlodejmi) 12 rokov Ficovlád. A keď počúvam Fica a Pellegriniho, tak reformy bude tá posledná vec čo budú robiť keď sa dostanú opäť ku korytu. Preto ich treba čo najdôslednejšie urobiť teraz.
  • Tomáš Dérer
    Blog
    Vzhľadom na trendy vývoja slovenskej spoločnosti, asi stačí 1. stupeň ZŠ (čítať, písať, spočítať si výplatu), a čokoľvek ďalšie nech už riešia nejaké súkromné inštitúcie, alebo zaškoľovacie centrá u budúceho zamestnávateľa. Už len ako preklenúť tie roky, povedzme do 16.roku veku žiaka... ale vraj i v Číne funguje detská práca, prečo si nebrať príklad? (príklad sa možno časom vnúti sám)

    Prestaňme sa hrať na niečo, čo nemáme; zrušme univerzity, tí čo na to majú, vyštudujú v zahraničí (a ak budú mať štipku rozumu, nikdy viac sa nevrátia), toto tu nech ostane taká rezervácia, kam sa (možno) budú zahraniční turisti chodiť dívať na živočíšny druh "butatothus carpathiensis". Mentálne sme skĺzli niekam hodne ďalej, než na Balkán, a nevieme sa odtiaľ vyhrabať - so what?
  • 1703378
    Čo tak ist na to per partes ? Keď sa nevie s nikto s nikym zhodnúť? Užasne veľká novela obrovská gigantická radostná a bude ako nebolo a žiju všetci šťastne pokiaľ nepomreli, pomôze však odlivu študentov?
    Než sa dohodnu bude ďalších 10 % fuč , spolu teda 50 % maturantov s matou ( matematikou).
  • 1590164
    Zakladny problem SR je pocet vysokych skol. Mame 3x viac vysokych skol ako pred 30r a o polovicu menej deti. Dnes moze skoncit 3 triednu vysoku skolu ziak, co by pred 30r neskoncil ani maturitu. Jednoducho treba spravit analizu efektivity uplatnenia a k tomu naviazanych vydavkov jednotlivych odborov vys skol. Spravit virtualne ucty financnych nakladov na ziaka. Z dostupnych dat zo socialnej poistovne a dan uradu vypocitat kolko odvodov priemerne zaplatil statu naspat dany odbor. Ak takyto prijem nedokaze vygenerovat naklady na vyucbu ani za 10r, tak treba obmedzit zdroje na odbor a dalsie naklady sibude hradit student.
  • 116hb
    Prémium
    ten drist

    "Asi najmarkatnejším príkladom toho, že novela ide správnym smerom, je zarážajúci počin Žilinskej univerzity, kde akademický senát využil právo, ktoré mu dáva súčasný zákon o vysokých školách vo forme neštandardného vyhlásenia volieb rektora."

    zial ukazuje a diskvalifikuje toho, kto to pisal.

    aktualne platny zakon nie ze dava pravo (a to nestaci? to je pravna odbornost clenky spravnej rady dvoch vyznamnych uni?), ale vzhladom na terminy zakonne poveruje aj nasu uniza proces volby zacat.
    pozri https://domov.sme.sk/c/22844574/vysokoskolska-reforma-parlament-hlasovanie-un...

    terminy a aj platny sposob nominacie urcuje platny zakon. a doplnim, ze program prislusneho zasadnutia senatu, ktory obsahoval body o zacati volieb, bol znamy tyzdne. kazdy pricetny a gramotny clen akademickej obce (tj. vsetci podla platneho zakona opravneny navrhovatelia) o tom vedeli dostatocne dlho, a volbam sa venovali. termin navrhovania je technicka zalezitost, ktora urcuje kedy ich treba navrhy dat do obalok a odovzdat kam treba.

    (ak si niekto mysli, ze sposob navrhu a volby kandidatov na rektora je rovnaky ako vyberove konanie na bankove pozicie, nech sa vzda funkcii v akademickom prostredi.)

    myslim, ze v skutocnosti clanok na ktory reagujem velmi plasticky ukazuje, preco je jedna z klucovych myslienok pareformy uplne vadna.

    pani, ktora si na zaklade funkcie v spravnej rade (co je v terajsej, a ako vidiet aj v buducej realite jej virtualne zlozka) si vygenerovala pocit, ze je odbornicka na (zatial) nezavisle vyjadrovanie a (neskor klucove) riadenie VS. v skutocnosti si hreje vlastnu polievku a pise nepravdive informacie. co k tomu dodat?

    mozno toto, strucny a presny text
    https://www.truni.sk/news/znepokojenie-sklamanie-alebo-preco-mam-vyhrady-k-na...

  • 1818908
    Prémium
    Sú dva typy študentov a medzi nimi takí čo prelínajú z jednej do druhej skupiny ...
    Jední chcú získať len titul, pohodlnejší študentský život, aby mali kvalifikáciu na "nejaké" miesta ostávajú doma.
    Druhí čo túžia dosiahnúť viac, mať kvalitnejšie vzdelanie, poznať viac idú študovať inde ako na Slov !
    Ešte aj rodinné pomery a peniaze rozhodujú kam sa rozhodnú ! Domáce UNI na Slov. majú iba niektoré potrebnú kvalitu, profesorov, asistentov ... Lebo učiť na VŠ nestačí byť prof. docent dr. ... ale aj pedagogické predpoklady, skúsenosti aj z praxe ... ON super prof. to síce vie, ale nevie to podať, vysvetliť, urobiť ten svoj predmet príťažlivým ... Prípady politikov a boháčov so "zbúchanými, kúpenými ..." diplomovkami a titulmi urobili veľmi dobrú reklamu kam neísť študovať ...
    Na technike : Obyčajne na Slov prof vezme za asistenta práve skončeného síce kvalitného študenta, ale odstupom a vekovým rozdielom tak anuluje konkurenciu, "zabetónuje" sa na na katedre na dlhé roky ! Navyše mladý čerpá nižšie finančné prostriedky, nižší plat a pre starých chrenov tak ostane na platy viac ...
    Keby škola vzala za asistenta, skúseného praktika, ktorý by si tie tituly urobil potom počas účinkovania, tak je veľmi nebezpečným konkurentom nielen profesorov, ale už v počiatkoch aj pre asistentov ! Veľa toho vie z praxe, má bohaté praktické skúsenosti, vie na čo má klásť dôraz, vie čo je menej dôležité ... Robia si VŠ na Slov sami nejaký prieskum o úspešnosti - neúspešnosti svojich absolventov ... ?
  • 744888
    Prémium
    Tak my konečne niekto vysvetlí, ako táto novela zvýši kvalitu VŠ vzdelávnia? Každá reforma je účinná, iba ak sa s ňou stotožní väčšina tých, ktorých sa to týka, pokiaľ uvažujeme, že sme v demokracii. Inak sa to dá riešiť direktívnym nariadením ako za súdruhov a tí skoršie narodení si určite pamätajú ako to vždy dopadlo. Na toto malo MŠVVaŠ myslieť pred jej podaním do parlametu a ukázať "hlúpej" akademickej obci ako sa tá kvalita zvýši. Zatiaľ to boli iba blabla reči (vraj v zahraničí je to tak, lenže tam sa k tomu dostali evolučne a nie revolučne). Mali sme taký predmet Vedecký komunizmus a jediné čo si z neho pamätám bolo, že prednášajúci nám názorne vysvetlil ako to čo funguje v jednej krajine, nemusí v druhej. Išlo o vývoz socializmu do Afriky, vraj sa nám osvedčili Národné výbory, tak to musí byť dobre aj pre štát s kmeňovým spoločenstvom. Ako to dopadlo si isto viete predstaviť. A tých prípadov isto poznáte aj zo súčastnosti.
    Takže ešte raz kladiem otázku, ako sa zvýši kvalita vzdelávania po novele zákona? Ako budeme motivovať študentov, aby zostali študovať na našich univerzitách? Len tým, že bude iné vedenie univerzity? Ak to niekto myslí vážne, tak alebo nechápe univerzitné vzdelávanie, alebo sám má pocit, že je zneuznaný génius (vizionár), ktorému nebolo dovolené riadiť univerzitu..
  • lanoes
    Prémium
    Autorka článku napísala:
    "...parlament si uvedomí zodpovednosť za kvalitu vysokoškolského vzdelávania...
    Áno, obecne sa s tým nedá nesúhlasiť, malo by to byť tak.
    Ale reálne?
    Veď kto je to ten "parlament"?
    Matelkovia, štartérovci, blahovci, uhríkovci, kotlebovci, pročkovci, tabakové a množstvo ostatných.
    A myslieť si, že takíto SI UVEDOMIA ZODPOVEDNOSŤ je čistá fantasmagória. Neuskutočniteľné!

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 364
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 576
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 347
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 353
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 553
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 248
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 534
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 516