Súhlasím s tým, že treba prejsť od mikromanažovania k systému, kde sa bude vzdelávanie budúcnosti tvoriť priamo v teréne, iniciatívou zdola. Zapojením tých, ktorí v tom systéme fungujú a ktorým má niečo prinášať.
Myslím si, že autor nepomenoval úplne ideálne tie tri operatívne zmeny, ktoré treba spraviť.
1. Podľa autora treba prejsť ku garantovaniu autonómie škôl, výmenou za zodpovednosť za základnú úroveň výsledkov. NIE, to je len iný druh centralizovaného mikromanažmentu. Chybného už len preto, že nie u každého žiaka a nie v každom sociálnom prostredí sa objektívne dá dosiahnuť rovnaká štandardizovaná úroveň výsledkov. Povedie to zase len k ďalšej hierarchizácii a segregácii, namiesto inkluzívnosti, ktorú potrebujeme dosiahnuť.
Namiesto toho treba nastaviť zodpovednosť za PROCESY vyučovania. Vyučovanie má byť optimalizované tak, aby každému pomáhalo rozvíjať jeho potenciál. Ale nemôže odmeňovať ani trestať za dosiahnutie či nedosiahnutie centrálne stanoveného benchmarku.
2. Podľa autora treba prejsť od financovania školskej infraštruktúry k financovaniu vzdelávacích potrieb detí. Nesúhlasím, takýto rozdiel tam nie je. Financovanie infraštruktúry slúži práve na to, aby sa vzdelávali vzdelávacie potreby žiakov. Dobre nastavená infraštruktúra je tá, ktorá umožňuje a realizuje inkluzívne vzdelávacie procesy.
3. Podľa autora treba zabezpečiť, aby štát prešiel z roly najpočetnejšieho poskytovateľa vzdelávania do roly garanta prístupu k vzdelaniu. Reálne ide o intenzívnu privatizáciu školstva. Nesúhlasím, je potrebné udržať a optimalizovať štátne školstvo, pretože súkromné školy v sebe nesú riziko vyberania čerešničiek a hrozienok a prehlbovania segregácie.
4. Autor vôbec nespomína, že v rámci iniciatívy zdola treba zapojiť aj samotných žiakov do definovania toho, ako má vyzerať vzdelávanie priamo na ich škole či triede. To mi príde ako najväčšia výzva a najväčší prínos pre nich samotných.
Médiá úplne opomenuli neúspešný pokus MŠ SR zapojiť žiakov do tvorby centrálnych vzdelávacích plánov. Samozrejme, že žiaci a žiačky nemajú záujem o niečo také abstraktné. Ale určite by ocenili, ak by niekedy mohli napr. sami definovať a zrealizovať aspoň jednu vyučovaciu hodinu v týždni. Nastaviť si vlastné benchmarky v danom predmete. Alebo kriticky zhodnotiť uplynulý školský rok, jeho náplň a metódy učiteľa.