SME

Diskusia k článku: Tri údenáče pripomínajú našu nevzdelanosť

Správa o stave krajiny podľa Ladislava Snopka.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
109 príspevkov

  • Ctirad.Klimčík
    Prémium
    Zablokovaný príspevok. Dôvod: absencia slušného správania
    • 961962
      Keby to tak bolo ako pisete tak by sme vsade mohli mat zahradnych trpaslikov ako sochy lebo to sa ludom paci a odborna verejnost predsa nema co hovorit do toho ake umenie sa ma umiestnovat na verejne priestranstva ked ludia vedia najlepsieco je pekne.
      • Ctirad.Klimčík
        Prémium
        To teda dosť ľudí podceňujete. Ja som osobne presvedčený, že širšia verejnosť má lepší vkus ako tá "odborná", ktorá doslova kradne umenie ľuďom a robí z neho vedu. Umenie nemôže byť vedou, nemôže byť záležitosťou iba ľudí, ktorí naň majú papier. Verejnosť musí mať posledné slovo a to bez komplexov, že niečo "odborného" ignoruje...
        • 961962
          Nuz tak mi vysvetlite preco je v muzeach najnavstevovanejsia Mona Lisa a nie obraz nejakeho insitneho maliara, preco sa ludia radsej chodia pozerat na sochu Michelangelovho Davida napriklad ako na trpaslikov. Neni to nahodou preto lebo napriklad aj Leonardo da Vinci velmi podrobne popisal a aplikoval vedecky princip na ktorom je zalozene vnimanie umenia a ten aplikoval vo svojich dielach. Kompozicia tvarov farieb a svetla, presny matematicky princip zachytenia dynamiky pohybu. Co jasne inspirovalo Michelangela a mnoho dalsich po nom. A Vy napriek tomu tvrdite ze umenie neni vedecky odbor a je definovany iba vseobecnym vkusom bezneho ludu. No na zaklade mojho prikladu je jasne ze uz v 15tom storoci v Renesancii bolo ludom nad slnko jasne ze za umenim je vedecky princip. A preto nikdy meritkom posudzovania kvality umenia nemoze byt len nejaky vkus ale prave kvalita aplikovania umeleckeho vzdelania tohoto principu. Vy si totizto hned od zaciatku mylite nejaky vseobecny vkus ktory sa casom meni a je odlisny v kazdej skupine kultur od jasne definovanych umeleckych principov ktore uxistuju storocia a su aplikovane ci uz Leonardom, Warholom, Picasom, ci Banksym su totizto nadcasove lebo funguju vzdy. To ze niekdo povazuje Polaka za cmaraninu a uprednostni Malbu psi poker od Coolidgeho, alebo Vase susosie Cirila Metoda atd to je vec vkusu no neznamena to ani nahodou meritko kvality. A bohuzial garancia neni ani to umelecke vzdelanie v tomto pripade, no je uplne bezne ze preto sa k umelcovmu dielu vyjadruje umelecka obec ktora ma vediet na zaklade svojho vzdelania presne vysvetlit preco je dielo kvalitnejsie a druhe menej, preco sa v tomto pripade autor aj ked erudovany sekol. A to sa presne stalo, jasne to bolo definovane v com je tato figuralna kompozicia mimo a nedosahuje kvalitativny standard ktory by mal byt minimalne splneny ked chce niekdo umiestnit sochu na desatrocia a mozno dlhsie na verejne exponovane miesto kde bude strasit.
          • Ctirad.Klimčík
            Prémium
            Neodpoviem na všetko, iba na pár vecí:

            "Nuz tak mi vysvetlite preco je v muzeach najnavstevovanejsia Mona Lisa a nie obraz nejakeho insitneho maliara, preco sa ludia radsej chodia pozerat na sochu Michelangelovho Davida napriklad ako na trpaslikov."

            Totálne mi uniká, ako ste mohli z mojich príspevkov vydedukovať, že ja
            uprednostňujem insitného maliara pred Leonardom, či trpaslíka pred Michelangelom...V skutočnosti som na jednej vlne s odbornou kritikou pokiaľ ide o staré maliarstvo až po impresionistov včítane. Leonardo mal zaiste vedecký prístup k zobrazovaniu (azda toto ste mysleli miesto "vnímania"), i keď bol v tomto prístupe voči svojim kolegom azda v menšine.

            " A Vy napriek tomu tvrdite ze umenie neni vedecky odbor a je definovany iba vseobecnym vkusom bezneho ludu."

            V 15. storočí išlo skôr o vkus panstva, než bežného ľudu a toto sa dá povedať vlastne aj o storočiach nasledujúcich snáď až po tých impresionistov. Umelecká kritika ako "vedecká" disciplína sa začala inštitucionalizovať v 19. storočí a trúfam si povedať, že v 20 a 21. storočí
            ukradla umenie verejnosti povýšiac jeho tvorbu a vnímanie na tzv, profesionálnu úroveň.

            "od jasne definovanych umeleckych principov ktore uxistuju storocia a su aplikovane ci uz Leonardom, Warholom, Picasom, ci Banksym su totizto nadcasove lebo funguju vzdy."

            To, že výsledkom tých "jasne definovaných umeleckých princípov" je zmienenie polievkového kvaziumelca Warhola v jednom šíku s umelcom Leonardom, ma utvrdzuje v presvedčení, že odborná kritika nielen ukradla umenie verejnosti, ale ho tiež zbavila jeho zmyslu a obsahu.

            "To ze niekdo povazuje Polaka za cmaraninu a uprednostni Malbu psi poker od Coolidgeho, "

            Napadlo vás, že keď niekto nemusí Pollocka, tak to neznamená, že je nutne stúpencom Coolidga alebo trpaslíkov? Ja osobne Pollocka a vôbec väčšinu moderných maliarov naozaj nemusím, oslovujú ma len výnimočne ako napr. Chagall, Matisse či Miró.

            "...umelecka obec ktora ma vediet na zaklade svojho vzdelania presne vysvetlit preco je dielo kvalitnejsie a druhe menej..."

            Nuž a táto umelecká obec sa na základe svojho "vzdelania" dohodla, že
            Pollockove padanie farby na podlahu, Malevičov čierny štvorec, Warholove polievky, Mondrianove triviálne kompozície atď atď sú kvalitné umelecké diela a v mojich subjektívnych očiach sa tým skompromitovala...
            • john cleese
              • Ctirad.Klimčík
                Prémium
                • john cleese
        • Peter_Osusky
          Blog
          Preto je nepochybne Jednoducho Mária
          https://www.csfd.sk/film/157749-jednoducho-maria/prehlad/
          lepšia ako Siedma pečať
          https://www.filmeurope.sk/sk/filmy/siedma-pecat/

          A dobrý guláš je väčšia vec ako objav Higgsovho bozónu či nedajbože neutrina... tak ste to mysleli?
          • Ctirad.Klimčík
            Prémium
            Tu v diskusii vystupuje spústa anonymov, ktorí vyťahujú demagogické argumenty, ale vy ste sa podpísali a tak som si pozrel, kto ste. Na jednej
            strane sa zdá, že ste poslanec NR SR, profesor medicíny na UK a bývalý prorektor UK, na druhej strane v databáze SCOPUS máte uvedených 13 článkov prevažne publikovaných v časopise zdá sa určenom na vzdelávanie zdravotných sestier, tie články majú úhrnne nula citácií a posledný bol opublikovaný r. 1985. Človek by povedal, že tu niečo nesedí, ale taký Milan Noga z matfyzu sa taktiež hrdí titulom profesora UK, taktiež bol prorektorom tejto inštitúcie a taktiež má minimum citácií, takže žeby to tam v Bratislave na rektoráte takto fungovalo?🙂

            Nie, pán Osuský, objav Higgsovho bozónu je viac ako dobrý guláš,
            porovnávate neporovnateľné. Tu nejde len o to, že moderná veda je intelektuálne nepomerne hodnotnejšia činnosť ako moderné polievkové umenie, tu ide o samotný princíp, komu je umenie určené a kto ho má hodnotiť. Poviete, že to nemajú byť nevzdelanci s trpaslíkmi v záhradách, čo zbožňujú mexické telenovely? Povedzme, že máte pravdu. Nemajú to byť ani lekári, matematici, politici, ale výhradne umenovedci? To hádam nie, či? Kedysi v 19. storočí ak diváci vypískali operu, tak mala po chlebe, nepomohol jej žiadny "odborný" posudok.
            Dnes je to naopak. "Odborníci" určia, že plechovka od polievky je veľké umenie a v spoločnosti sa bohužiaľ nájde dostatok slaboduchých snobov, ktorí tomu zatlieskajú
            • Peter_Osusky
              Blog
              • Ctirad.Klimčík
                Prémium
                • precedovékapsľe
                • precedovékapsľe
                  • Ctirad.Klimčík
                    Prémium
                    • precedovékapsľe
                    • precedovékapsľe
        • Ctirad.Klimčík
          Prémium
          Síce netuším, čo neslušného som vo vymazanom príspevku uviedol, ale skúsim ho tu znova uviesť v inej skrátenej podobe, zachovajúc jeho zmysel:

          Umenie vždy bolo a musí zostať pre ľudí, nie pre odbornú kritiku, jeho finálnymi hodnotiteľmi sú ľudia, ak sa ľuďom nepáči, tak nemôže byť kvalitné. Môžeme síce tvrdiť, že nevzdelaní či nekultúrni ľudia s trpaslíkmi v záhradách majú byť z hodnotenia umenia vylúčení, ale kadiaľ presne prechádza v spoločnosti hranica "nekultúrnosti"? Alebo z toho hodnotenia majú byť vylúčení všetci, ktorí nemajú VŠ diplom teoretikov umenia?
          Dospeli sme teda k umeniu pre umenie a nie pre ľudí? Nehovoriac
          o tom, že v teórii umenia niet objektívnej spätnej väzby ako v prírodných
          vedách, v tejto súvislosti sa mi preto zdá zrejmé, že teoretici umenia majú mať iba poradný hlas v rozhodovaní o umiestňovaní sôch na verejných priestranstvách. Hlavný hlas majú mať volení zástupcovia ľudu.

          • john cleese
            > Umenie vždy bolo a musí zostať pre ľudí

            Nebolo nikdy 'pre ludi' ak sa tym myslia masy. To je vyplod nejakeho komunistickeho hnupa. Ak niekto tvori cielene umenie pre masy, tak to dopadne ako najnizsi spolocny menovatel, aby sa zapacilo co najvacsiemu poctu ludi, a tak tazko vznikne nieco vynimocne.

            > nie pre odbornú kritiku

            To nie su ludia?

            > nevzdelaní či nekultúrni ľudia s trpaslíkmi v záhradách majú byť z hodnotenia umenia vylúčení

            Nikto ich z nicoho nevylucuje. Kazdy si moze zanadavat na Pollocka kolko chce. Vela galerii je zadarmo alebo za symbolicky poplatok. Prehliadka studentskych prac na VSVU je zadarmo kazdy semester.

            > teoretici umenia majú mať iba poradný hlas

            Ano, ako som uz dnes spominal, vzdelanie a odbornost je na slovensku vnimane ako zlo ktore treba potlacit.

            Co tak 'stavebni inzinieri maju mat iba poradny hlas v hodnoteni stavebnych planov'?
            • Ctirad.Klimčík
              Prémium
              • john cleese

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 329
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 567
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 338
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 541
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 244
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 558
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515